כ-20 אלף איש השתתפו בעצרת לזכרו של רה"מ יצחק רבין

אחרי אינספור ויכוחים ומריבות, התקיימה הערב העצרת המרכזית לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ■ 20 אלף איש הגיעו לעצרת שנערכת השנה ללא אופי פוליטי בכיכר רבין בת"א

כ-20 אלף בני אדם הגיעו הערב לכיכר רבין שם נערכת בשעה זו עצרת גדולה לציון 17 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין תחת השם "זוכרים את הרצח- נאבקים על הדמוקרטיה". לקראת האירוע שהחל בשעה 19:30, נסגרו לתנועה שורה של רחובות וכבישים.

מארגני העצרת הזמינו קשת רחבה של אנשים שמייצגים לדבריהם "מגוון חלקים בחברה הישראלית, אך מאוחדים בדרישה לקבלת עולה של דמוקרטיה". למרות הבחירות, העצרת לזכר יצחק רבין לא תכלול, במוצהר, פוליטיקאים ומתמודדים.

חיים גורי, חברו של רבין לספסל הלימודים, תקף מעל הדוכן את ההסטה שקדמה לרצח. "בעיצומה של ההסתה הפרועה שהתירה את דמו, קיבלתי מכתב מאחותו רחל שמתגוררת במנרה. היא שאלה אותי היכן חבריו של יצחק? היכן הם שיעמדו כנגד כל הסיסמאות הללו? לא דמיינו שזה יסתיים ברצח. עד ליום מותי לא אסלח לעצמי שלא זעקתי בזמן אמת".

הרב בני לאו ביקש להעביר מסר של אחדות. "כולנו כאן הערב נגיד ביחד ובקול רם שלא ניתן לאף אחד לשבור את הבית הלאומי שלנו. נגיד יחד לא לאלימות, לא לגזענות, לא לתורת המלך - המדינה הזאת יקרה לנו ולאיש אין רשות לפגוע בה".

בין היתר לוקחים חלק בעצרת הדוברים: חיים גורי, הרב בני לאו ושרת החינוך לשעבר יולי תמיר. החלק האמנותי כולל את הזמרים: יהודית רביץ, שלמה בר, מוקי, אפרים שמיר, יהודה קיסר, שלומי סרנגה ונועם רותם. בנוסף הקרינו המארגנים סרטונים נדירים אשר יציגו את ההסתה שקדמה לרצח ואת ביטויי האלימות והגזענות היום.

העצרת הערב שינתה את פניה - במקום עמותת "4 בנובמבר 1995" שקיימה את העצרות מאז הרצח, את האירוע הנוכחי מארגנים תנועות הנוער, שהחליטו לקיים אותה תחת הכותרת: "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה", במקביל לעצרת שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא.

התוצאה - ביטול העצרת המסורתית של המארגנים הוותיקים המצדדים בחידוד מסר השלום בגינו נרצח רבין. במשפחת רבין עצמה, כבר שנתיים שלא לוקחים חלק בעצרת, ולהם יש דרך משלהם לשימור המורשת. בכל מקרה בעמותת ארבעה בנובמבר אמרו הערב כי הם מקווים לחזור לכיכר כבר בשנה הבאה.