הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד יו"ר הפועלים לשעבר דני דנקנר

‎כתב האישום מתייחס ל-4 פרשות שאירעו כשדנקנר כיהן כיו"ר בנק הפועלים ■ "דנקנר פעל בניגוד עניינים, ניפק הצהרות הון כוזבות וקיבל במירמה הלוואות"

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (א') לבית משפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, בעבירות שבוצעו, על-פי החשד, בתקופה בה כיהן כיו"ר דירקטוריון הבנק.

כתב האישום מייחס לדנקנר עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ופגיעה בניהול תקין של עסקי תאגיד בנקאי. ההודעה נמסרה לסנגורים.

כתב האישום כולל 4 אישומים. על-פי האישום הראשון, דנקנר פעל בניגוד עניינים מהותי בהיותו יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, בכך שלא דיווח על הקשרים העסקיים של חברת אלרן השקעות, בה היו לו אחזקות משמעותיות, עם קבוצת RP בראשותו של רפי ברבר. זאת בעודו מנהל משא-ומתן עם ברבר על תשלום לקבוצת RP בגין עסקת רכישת בנק פוזיטיף הטורקי, תשלום שהסתכם ב-25 מיליון דולר.

הצהרת הון כוזבת

על-פי האישום השני, דנקנר קיבל במירמה מבנק DHB בהולנד הלוואה בסך 5 מיליון אירו, על סמך הצהרה כוזבת כי הונו האישי נאמד בסך 50 מיליון אירו. כמו כן נאשם דנקנר באותה פרשה כי לא דיווח על קבלת ההלוואה מבנק DHB לדירקטוריון בנק הפועלים. זאת למרות שבעליו של בנק DHB, הליט צ'נגלולו, הוא שותף של בנק הפועלים בבנק פוזיטיף, וענייניו נדונו בדירקטוריון הבנק מספר פעמים.

על-פי האישום השלישי, דנקנר קיבל במירמה מסגרת אשראי מבנק הפועלים בסך 3.4 מיליון דולר, על סמך טענתו כי מטרת ההלוואה היא בניית נכס נדל"ן - בעוד שבפועל מרבית המסגרת נוצלה לצורך רכישת אג"ח של חברת אלרן השקעות על-ידי דנקנר ובני משפחתו. כמו כן באותה פרשה, דנקנר נאשם כי הגיש לבנק הפועלים דוח עושר כוזב, אשר עליו הסתמך הבנק באישור הסופי של מסגרת האשראי.

על-פי האישום הרביעי, דנקנר השתמש בחשבון שנפתח על שם מזכירתו בבנק הפועלים שימושים שונים, לרבות הפקדה ומשיכה של מאות אלפי שקלים, זאת מבלי לדווח לבנק כי הוא נהנה בחשבון. באישום זה מואשם דנקנר בעבירה על חוק איסור הלבנת הון.

כתב האישום הוגש לבית המשפט על-ידי עורכי הדין ד"ר מאור אבן חן, טל פרג'ון ומורן ברטפלד מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

"בטוח בחפותו"

בא-כוחו של דני דנקנר, עו"ד יוסי בנקל, מסר בתגובה כי "מר דנקנר ועורכי דינו למדו על הכוונה להגיש כתב אישום נגד דנקנר מפנייה של כלי התקשורת, שהידיעה הודלפה להם, כמקובל במקומותינו, על-ידי הפרקליטות. זאת, בטרם היא הודיעה על כך לעורכי דינו של דנקנר, ובטרם פנתה לבית המשפט".

בנקל הוסיף כי "צר לנו שאלה הנורמות על-פיהן מתנהלים אלה שמתיימרים לשמור על שלטון החוק. לגופו של דבר - מר דנקנר בטוח בחפותו, ואין לו ספק כי בסופו של ההליך המיותר הוא יזוכה".

פרקליטיו של דני דנקנר, עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל ורות ליטבק, מסרו עוד: "עבירת השוחד שעמדה במוקד החקירה נמחקה ולא נכללת בכתב האישום, וכיום ברור שלא היה כל בסיס לייחס לדנקנר עבירה חמורה של לקיחת שוחד בפרשת הבנק הטורקי. אנו מאמינים כי כשם שמעבירת השוחד לא נותר דבר, כך יופרכו גם האישומים האחרים שנכללו בכתב האישום רק כדי להציל את כבודה של הפרקליטות".

לא יואשם בשוחד

בספטמבר 2011 הודיעה הפרקליטות לדנקנר כי היא שוקלת להעמידו לדין בכפוף לשימוע בפרשה, שעניינה רכישת בנק פוזיטיף על-ידי בנק הפועלים בשנים 2005-2008. לטענת הפרקליטות, דנקנר השתתף באופן פעיל בהליך רכישת הבנק ובדיוני דירקטוריון הבנק, שאישר את רכישת בנק פוזיטיף במשותף עם קרן RP.

לפני כ-3 חודשים התייצב דנקנר לשימוע בפני המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. באמצעות סנגוריו, עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל ורותי ליטבק, ניסה דנקנר לשכנע את צוות הפרקליטים בראשות עו"ד אביה אלף שלא להגיש את כתב האישום נגדו. אולם מאמציו צלחו באופן חלקי בלבד, והפרקליטות החליטה להאשימו בעבירות רבות כאמור אך לא להאשימו בשוחד. כעת יידרש דנקנר להגן על עצמו בבית המשפט.

הפרשות והאישומים נגד דני דנקנר
 הפרשות והאישומים נגד דני דנקנר

העברות של כספי ההלוואה
 העברות של כספי ההלוואה