מורה נבוכים: כל מה שצריך לדעת על חלונות 8 של מיקרוסופט

אם לשדרג למערכת ההפעלה החדשה מבית מיקרוסופט, כמה זה עולה ואיך בכלל עובדים עם תצוגת האריחים החדשה ■ "גלובס" עונה על כל השאלות

מיקרוסופט השיקה ביום שישי האחרון את מערכת ההפעלה החדשה שלה לעולם המחשבים והטאבלטים - חלונות 8, כשלוש שנים לאחר השקתה של חלונות 7, שנמכרה בלמעלה מ-670 מיליון יחידות ונחשבת למערכת ההפעלה הנמכרת בעולם.

הגרסה החדשה מציגה שינויים רבים, כחלק מהמגמה של מיקרוסופט להתאים את מערכת ההפעלה שלה לעולם שבו מחשבים מגיעים עם מסכי מגע, טאבלטים משמשים כמחשב נייד לכל דבר וסמארטפונים הם אחד המוצרים הכי אישיים של האדם.

השלב הבא, שיקרה כבר בימים הקרובים, הוא השקה של מערכת ההפעלה הסלולרית ווינדוס-פון, שבעקבותיה ייצאו לשוק בעולם ובארץ מכשירי סלולר חדשים של נוקיה, HTC וסמסונג.

* במה שונה חלונות 8 מקודמותיה?

המערכת כוללת את ממשק האריחים - מטרו, שקיבל גם את השם Live Tiles, המאפשר להתקין עליו אפליקציות ולנוע בו לרוחב. המטרו יוצר תחושה שעמוד הבית של המחשב כל הזמן משתנה, מכיוון שכל אריח הוא בעצם אייקון גישה לאפליקציה. על האריח מופיע כל הזמן מידע, כמו מיילים חדשים, סטטוסים מפייסבוק, מזג האוויר או פגישות מהלוח שנה. השימוש ותפעול המערכת נוח במיוחד בשימוש במסכי מגע, בזכות האריחים.

* אמנם חלונות 8 תומכת במסכי מגע, אבל האם אפשר עדיין להשתמש במחשב עם מקלדת ועכבר?

חלונות 8 עברה התאמה לשני העולמות - של מסכי המגע ושל העכבר והמקלדת. החוויה עם מסך מגע טובה יותר ומאפשרת לבצע מחוות בצורה ברורה יותר, למשל, סגירת אפליקציה בגרירת האצבע מהחלק העליון של העמוד כלפי מטה, או גישה לתפריט באמצעות הזזת האצבע מימין מצד המסך. באמצעות מחוות גרירה אפשר לשלב שתי תוכנות שירוצו במקביל ויציגו תוכן, למשל, שיחה בסקייפ וגלישה באתר. המשתמש למעשה מביט במקביל בשני מסכים - מסך מרכזי רחב ומסך משני לצדו, צר יותר. מדובר במחוות שדורשות זמן הסתגלות מסוים, אבל לאחר זמן לא ארוך, הן מתחילות להיראות ברורות. כאשר משתמשים בעכבר, זה נראה פחות טבעי מאשר שימוש באצבע על מסך מגע ועקומת הלמידה ארוכה קצת יותר.

* למה אני צריך אפליקציות במחשב?

מיקרוסופט הבינה שהעולם הולך לכיוון של אפליקציות, ואפילו למעבד התמלילים שלה וורד, היא קוראת 'אפליקציה' ולא 'תוכנה'.

לכן, היא רוצה שקהל שגדל לתוך עולם האייפון והאנדרואיד, שבו היכולות של המכשירים מתבטאות באפליקציות, יהיה גם במחשב הביתי. בהתחלה, כשעוברים מגרסה ישנה יותר של חלונות לגרסה 8, קשה להבין את הרעיון, אבל מהר מאוד מבינים למה זה טוב. השינוי הגדול הוא שהתוכנות במחשב הופכות לאפליקציות, למשל, כדי להגיע לתוכנת המייל או למעבד התמלילים, יש ללחוץ על האפליקציה המתאימה. באמצעות האפליקציה נכנסים גם לאתרי אינטרנט (במקום ע"י גלישה בדפדפן). השינוי מאפשר גישה מהירה יותר ומראה גרפי עשיר יותר. כך ניתן למקם אתרים או שירותים שונים בעמוד הבית, כאשר חלק מהם יציג מידע חי על האייקון הגדול שלהם.

* איך לומדים את כל המחוות האלו?

מיקרוסופט מציעה סרטוני למידה באתר האינטרנט שלה, שאמורים לפשט את תהליך הלמידה. לפי דעתנו, הסבר קצר של חבר שכבר משתמש במערכת, יכול לזרז את תהליך הלמידה.

* לאן נעלם כפתור ה"התחל"?

כפתור ההתחל הנוסטלגי בוטל. מיקרוסופט החליטה לוותר עליו בתמורה לתפריט המטרו, שמציע את כל האפליקציות במרחק לחיצת כפתור, והתפריט הצדדי Charm. התפריט הזה מספק גישה למנוע חיפוש משופר של חלונות ושיתוף עם חברים.

* מה לגבי אופיס 2013?

מיקרוסופט תשיק את אופיס 2013 בתקופה הקרובה. בינתיים אפשר לעבוד על אופיס 2010, או להתנסות חינם בגרסת בטא של אפיס 2013 ע"י הורדה מהאתר. חשוב לדעת ששדרוג המחשב לחלונות 8 לא אמור למחוק את התוכנות הישנות מהמחשב, ובכללן האופיס.

בעוד שהורדת אופיס 2013 למחשבים תהיה בתשלום, עבור טאבלטים היא אמורה להינתן חינם.

* האם שאר התוכנות הישנות יעבדו גם על חלונות 8?

צריך לבדוק כל תוכנה באופן פרטני. חלונות 8 מציעה גם את הממשק הקלאסי של חלונות 7, כך שלא אמורות להיות יותר מדי בעיות.

* האם יש שתי מערכות הפעלה באותו מחשב?

כן, כי במיקרוסופט חששו לקחת למשתמשים את מערכת ההפעלה המוצלחת שלהם חלונות 7 ולהשאיר אותם עם משהו חדש לגמרי, ללא תמיכה לאחור. מדובר בפתרון הגיוני, אך מעט מבלבל. מיקרוסופט מציעה שני דפדפני אינטרנט אקספלורר בגרסה 10, הראשונה לממשק מטרו והשנייה לממשק הקלאסי. כמו כן, יש סינכרון בין רשימות המועדפים בין שתי גרסאות הדפדפן. ישנו גם בלבול בתחום ההגדרות. הגדרות מסוימות נמצאות במטרו ואחרות נמצאות בלוח הבקרה הקלאסי.

* למה יש מספר גרסאות של חלונות 8?

חלונות 8 מגיעה במספר גרסאות, כאשר העיקריות שבהן הן חלונות 8 פרו וחלונות 8 RT. גרסת הפרו מציעה את כל היכולות של חלונות 8, כולל ממשק המשתמש הקלאסי, בעוד שחלונות RT מיועדת לטאבלטים והיא לא כוללת תמיכה בתוכנות שלא נועדו ל-8. משתמשים שירצו לעדכן את המחשב שלהם, יעדיפו את הפרו, בעוד שלמשתמשי הטאבלט, גרסת ה-RT תתאים, בתנאי שיהיו מוכנים לוותר על תוכנות ישנות מהמחשב.

* כמה זה יעלה?

ערכת שדרוג לגרסת הפרו עולה ברשת באג 280 שקל, ובאופיס דיפו 250 שקל. אפשר להוריד את אותה גרסה של חלונות דרך אתר מיקרוסופט ב-40 דולר (155 שקל). התשלום מתבצע במטבע דולרי.

* האם נמכרים כבר בחנויות מחשבים חדשים עם מערכת ההפעלה 8?

בימים הקרובים יתחילו להימכר מחשבים ניידים, מחשבים נייחים וטאבלטים עם ווינדוס 8.

* האם אפשר לשדרג כל מחשב עם כל מערכת הפעלה?

חלונות 8 ניתנת להתקנה על מחשבים שמריצים חלונות XP, ויסטה או חלונות 7.

* אני מתכנן לקנות מחשב, האם כדאי לחכות? מה זה יעשה למחירים?

יש שתי אפשרויות: הראשונה היא לקנות מחשב מהדגמים הנוכחיים ולשדרג את המערכת ההפעלה לחלונות 8 ב-15 דולר, אולם אז לא יהיה לו מסך מגע. השנייה היא לחכות מעט ולרכוש מחשב עם מסך מגע, שיאפשר ליהנות מכל היתרונות של חלונות 8. מחירי מחשבי המגע יהיו יקרים יותר. בשורה התחתונה, לא חייבים לרכוש מחשב עם מסך מגע כדי להשתמש בחלונות 8, אולם בהיעדר מסך מגע, חוויית השימוש תהיה פחות מהנה.

הכותב היה אורח חברת מיקרוסופט באירוע

מחשבים
 מחשבים