האחים שימל זכאים ל-100 מ' ש' דמי ייעוץ ותיווך לאי.די.בי

לעיקר התמורה זכאים האחים הבריטים, שותפיו של דנקנר בגנדן, על מעורבותם ברכישת בניין HSBC בניו יורק תמורת כ-330 מיליון דולר ■ מאז עלה שווי הבניין בקרוב ל-50%

התקופה הקשה שחווים בעלי המניות בקבוצת אי.די.בי בתקופה האחרונה, פועל יוצא של הפסדים כבדים מחד גיסא וחובות עתק מאידך גיסא, אינה מנת חלקם של שניים משותפיו הבריטים של נוחי דנקנר - האחים יעקב (ג'קי) ומארק שימל. האחים, חברים ושותפים של דנקנר משכבר הימים, מחזיקים 8.9% ממניות גנדן, בעלת השליטה באי.די.בי אחזקות.

מתשקיף שפרסמה בשבוע שעבר אי.די.בי אחזקות, לקראת הנפקת זכויות שבכוונתה לבצע באמצע נובמבר, עולה כי חברה פרטית של האחים צפויה לקבל 100 מיליון שקל בגין שירותי ייעוץ ותיווך שהעניקו השניים לחברות הקבוצה בשלוש השנים האחרונות.

מדובר בעסקאות שביצעו החברות כור ונכסים ובניין (חברות בנות של דסק"ש) עם חברה של האחים שימל בשם Rock Real Estate Partners. ב-2012 רשמו כור ונכסים ובניין הוצאות לטובת חברה זו, בסך 36 מיליון שקל, וזאת בהמשך להוצאות של 59 מיליון שקל שנרשמו בגינה בשנים 2011-2010. יש לציין כי הסכומים הללו לא שולמו עדיין בפועל.

לפי הסכם שנחתם בין Rock Real לכור ונכסים ובניין בסוף 2009, תסייע החברה של האחים שימל לכור ונכסים ובניין באיתור ובמו"מ להשלמת עסקאות נדל"ן בחו"ל, וכן תספק שירותי ייעוץ לניהולם והשבחתם של הנכסים. בתמורה היא תקבל 12% מהרווחים שייווצרו כתוצאה ממימוש נכס שאת רכישתו יזמה.

רווחים אלה כוללים גם רווחי שערוך, אולם התשלום בפועל יבוצע רק בעת מימוש הנכסים, או במקרה שכור ונכסים ובניין יחזירו לעצמן את מלוא ההשקעה בהן, בין היתר על-ידי מימון מחדש.

העסקה הראשונה שביצעה Rock Real במסגרת ההסכם הייתה רכישת בניין HSBC בניו יורק תמורת כ-330 מיליון דולר. כחצי שנה לאחר מכן כבר שוערך שוויו של הבניין ל-390 מיליון דולר. בנובמבר 2011 רכשה נכסים ובניין את חלקה של כור בבניין, ושוב עודכן שוויו כלפי מעלה, הפעם ל-480 מיליון דולר.

עסקה נוספת שבה תיווכה Rock Real נחתמה במארס 2011: כור ונכסים ובניין רכשו את בניין "ברני'ס" בשיקגו תמורת 121 מיליון דולר. בדוחות השנתיים של 2011 הפרישה אי.די.בי אחזקות 2 מיליון שקל בגין ההסכם עם Rock Real, עקב עליית ערכו של הבניין ל-125 מיליון דולר.

האחים שימל היו גם בין בעלי המניות בגנדן תיירות (בעלת חברת התעופה ישראייר) שנמכרה לאי.די.בי פתוח בסוף 2009, בעסקת בעלי עניין שעוררה ביקורת רבה. האחרונה אף הגיש בעל מניות באי.די.בי אחזקות בקשה לתביעה נגזרת נגד החברה, נגד אי.די.בי פתוח, וכנגד בעלי מניות ודירקטורים בשתי החברות, בגין נזקים שגרמה ההשקעה בגנדן תיירות, המוערכים לטענתו ב-360-480 מיליון שקל.

עסקאות בעלי עניין נוספות

מלבד התשלומים לאחים שימל, מציין התשקיף שלוש עסקאות בעלי עניין נוספות שבוצעו באי.די.בי ב-2012, בהיקף כולל של 40 מיליון שקל, מול חברות פרטיות של משפחות מנור ולבנת - שותפותיו של דנקנר לגרעין השליטה: החברה הבת שופרסל התקשרה בהסכם להשכרת עד 450 רכבים בליסינג עם חברת פריים ליס שבשליטת משפחת מנור, בהיקף כספי כולל של 15 מיליון שקל, וכן עם חברת ממן מסופי מטען של משפחת מנור, בהסכם שהיקפו הכספי עומד על 14 מיליון שקל. גם החברה הבת סלקום התקשרה עם תקשובים של מנור, חברה לניהול מוקדי לקוחות בהסכם ששוויו לתקשובים עומד על 11 מיליון שקל.

עוד עולה מהתשקיף, כי אי.די.בי אחזקות בוחנת ביצוע שתי הפחתות בסך של 346 מיליון שקל ברבעון השלישי. הפחתות אלה צפויות לקזז את רוב הרווחים שמהם אמורה אי.די.בי אחזקות ליהנות ברבעון - 214 מיליון שקל מעליית ערכה של מניית קרדיט סוויס ו-226 מיליון שקל נוספים בגין מכירת השליטה בכת"ש ללן בלווטניק.

הפחתה אחת, של 160 מיליון שקל, מקורה בשותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין, שבה מחזיקה אי.די.בי פתוח 16.9% מיחידות ההשתתפות. זאת בעקבות כישלונות הקידוחים "מירה" ו"שרה" ונטישת אתרי הקידוח.

הפחתה נשקלת גם בגין פרויקט הפלאזה לאס-וגאס, שבו שותפות אי.די.בי פתוח ונכסים ובניין עם אלעד גרופ של יצחק תשובה.

בגין הפרויקט, שבנייתו הוקפאה על-ידי היזמים, כבר הפחיתו השותפים סכום של כ-500 מיליון דולר, וכעת נשקלת באי.די.בי הפחתת סכום נוסף של 48 מיליון דולר, ואלעד גרופ צפויה למחוק סכום דומה.

סך החוב של אי.די.בי אחזקות, שאת דוחותיה מעטרת הערת "עסק חי", הוא כ-2 מיליארד שקל - 1.6 מיליארד שקל מהם למחזיקי האג"ח. בהונה העצמי גירעון של 1.6 מיליארד שקל.

כאמור, בכוונת אי.די.בי אחזקות לבצע הנפקת זכויות בהיקף של 46 מיליון שקל, שמטרתה תשלום בסך 35 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ב' של החברה, שעוכב על-ידי בית המשפט.

לפני כמה ימים שכרה נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, שעמה נמנים פסגות, אקסלנס, הראל וגילעד קופ"ג, את שירותי היח"צ של משרד רימון, כהן, שנקמן.

עסקאות בעלי עיניין
 עסקאות בעלי עיניין