בזק והוט ירוויחו מפרישת כחלון

נדחתה ההחלטה על מחירי השימוש בתשתיות שמספקת לבזק והוט עשרות מיליונים

1. פרישתו של שר התקשורת, משה כחלון, מהחיים הפוליטיים, עשויה להותיר חלק מההחלטות בתחום לשר הבא. המשמעות פשוטה: החלטות שהטיפול בהן הסתיים ושלכאורה אמורות היו להתפרסם כבר מזמן, יידחו בחצי שנה לפחות. מי שירוויח מכך הם מונופולים כמו בזק והוט, שההחלטה על מחירי השימוש בתשתיות (המכונה הסכם הג'יגות), שוב לא תוכרע.

הסכם הג'יגות, נזכיר, הוא ההסכם להעברת התנועה מספקיות האינטרנט ללקוחות על ידי חברות התשתית בזק והוט. כיום, משלמות הספקיות עשרות מיליוני שקלים בשנה לבזק והוט עבור ההפצה של המידע, ובמשרד התקשורת סבורים כי יש לבטל את התשלום הכפול.

עמדתו המקצועית של המשרד, כפי שבאה לידי ביטוי בשימוע שפרסם, היא שחברות התשתית יכולות לפצות את עצמן בכך שיעלו את המחיר ללקוח בכמה שקלים בודדים, אבל אין סיבה להמשיך ולחייב את ספקיות האינטרנט בתשלום של 40 מיליון שקל בשנה.

נושא הפצת התעבורה ללקוחות הוא בעל חשיבות רבה לספקיות האינטרנט ובלעדיו הן לא תוכלנה להיכנס לעולם השידורים על גבי הטלוויזיה. אבל, התקופה היא תקופת בחירות ונראה שכחלון מעדיף ששר תקשורת חדש יטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה שהתגלגל לפתחו.

כאמור, הדרג המקצועי של המשרד החליט שהתשלום המדובר צריך להתבטל. אבל צריך להיות ריאליים ולשאול האם זה נכון מבחינתו של כחלון לקבל החלטה כזו משמעותית בשלהי הקדנציה. נכון שמבחינה פוליטית אין להחלטה הזו שום משמעות עבורו כי הוא ממילא לא יהיה בכנסת הבאה כדי לקטוף את הפירות, ואת הרווח הציבורי שלו הוא כבר עשה בשוק הסלולרי.

כך שאם בזק והוט יאבדו כמה עשרות מיליונים כעת, הציבור והתעשייה לא יוקירו אותו על המעשה ולכן הוא נוטה לדחות את ההחלטה לשר התקשורת הבא. אבל, כפי שכבר למדנו, אי אפשר לדעת אצל כחלון ואם אחת החברות תטעה ותעלה מחירים, הוא לא יהסס להוציא את ההחלטה לפועל באופן מיידי ולהורות על ביטול התשלום.

תהילתו של כחלון לא תקום או תיפול על הסכם הג'יגות. אבל, ישנם כמה נושאים שנשארים ללא החלטה, וחבל. אחד מהם קשור לסוגיית הטריפל של הוט - החבילה היחידה שמוצעת בהנחה ולה משמעויות רבות מבחינת התחרות בשוק. הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה במשרד, דרש שהחבילה הזו תיבחן במסגרת המדיניות החדשה להסדרת שוק התקשורת בעתיד.

לבהות אף היה תקיף יותר בתחילת הדרך ורצה להכניס בחבילה שינויים זמניים עד שהשוק יתייצב על 4 קבוצות תקשורת. בין השאר, הצליח לבהות להכניס לנייר המדיניות שהתקבל במאי האחרון סעיף שקורא לבחון את סוגיית הטריפל, אבל לא יותר מכך. אולם המשרד החליט בסופו של דבר שלא לעסוק כרגע בעניין, חרף היותו מודע לבעיה.

2. בחודשים האחרונים, מנהל "גלובס" מאבק להגברת השקיפות בחברת הוט, מאבק אשר נשא פרי בסוף השבוע האחרון לאחר שהחברה פרסמה נתונים חשובים לגבי פעילותה בתחום הטלוויזיה והסלולר. אתמול, פרסמה החברה נתונים נוספים במסגרת דוח תקופתי למחצית השנה ולרבעון הראשון של 2012, בעקבות דרישת הרשות לניירות ערך.

יצוין, כי בדרך כלל החברות מפרסמות דוח תקופתי רק בסוף השנה, ואולם בעקבות הביקורת, אילצה הרשות את הוט לפרסם את הנתונים כבר עכשיו כדי לעדכן את המשקיעים.

בימים הקרובים אמורה להתקבל החלטה על הצעת הרכש שהציע בעל השליטה, פטריק דרהי, במטרה למחוק את החברה מהמסחר. גם הוט צריכה להבין שחברה שקופה היא חברה חזקה יותר ובטוחה בעצמה והמשקיעים מאמינים בה יותר.