אילו מחשבונים מסתתרים באתרים של משרדי הממשלה?

מהשוואת קופות גמל ועד בדיקת זכאות לנקודות זיכוי במס הכנסה - "גלובס" סוקר כמה מהמחשבונים היותר יעילים המסתתרים באתרי משרדי הממשלה

‎היום כבר לא צריך לשבור את הראש במציאת פתרונות לנוסחאות פיננסיות, מדעיות ובריאותיות, ואין צורך בטבלאות אקסל מסובכות ובחישובים עצמאיים, הודות לאינספור מחשבונים שמוצעים לגולשים באתרים השונים, החל בהמרה של כל אלמנט שעולה ברוחכם (טמפרטורה, מידות, מטבעות, שפות) ועד לתחום הפיננסי על כל היבטיו.

לצד מחשבונים שונים שמציעים אתרים פרטיים,‏ גם אתרי המשרדים הממשלתיים מציעים מחשבונים שמטרתם להקל ולבטל כמה שיותר סימני שאלה בתחומי המס, החיסכון ועד השוואת מחירי ביטוח החובה - צעד שמומלץ לעשות טרם חידוש הפוליסה.

"גלובס" סוקר כמה מהמחשבונים המסתתרים באתרי משרדי הממשלה:

סימולטור לחישוב מס הכנסה, רשות המסים

לאחר הזנת פרטים אודות הכנסה של שכירים ובני זוגם, ואחרי חישוב הזיכויים בהתאם לסטטוס האישי, מתקבל חישוב של סך המס שנוכה במקור מהמשכורות, מס שנוכה מריביות ומס שנוכה מהכנסות אחרות.

יש להצטייד בפרטי כל ההכנסות שלכם ושל בן/בת הזוג, כולל ריביות על ניירות ערך, משכורות, שכר דירה, הכנסות מהימורים והגרלות ועוד. שאלון ארוך ומרובה פרמטרים למילוי.

* כתובת האתר: misim.gov.il

* יעילות השימוש: המחשבון לא תומך בדפדפן כרום, כך שהגלישה אפשרית רק דרך אקספלורר.

מחשבון זיכוי במס הכנסה, משרד האוצר

לשם חישוב נקודות הזיכוי במס הכנסה, נדרש הגולש להזין מספר פרטים בסיסיים המסומנים ב-וי: תושב המדינה, גבר או אישה, מפרנס יחיד, חד הורי, ומספר הילדים.

בהתאם לתוצאה המתקבלת (לפי כל פרמטר ונקודות הזיכוי שהוא מעניק), ניתן לחזור ללוח הניכויים ולראות את הסכום הסופי לניכוי מהמשכורת, לפי גובה השכר שהוזן במערכת.

* כתובת האתר: ozar.mof.gov.il

* יעילות: מחשבון פשוט למדי שמביא תוצאה מיידית.

מחשבון החיסכון, הפיקוח על הבנקים

בימים אלה מוצפים בני הנוער והילדים בפעילות הסברתית מבורכת שעיקרה צרכנות נבונה. המועצה לצרכנות הפיקה סרטון המשודר בערוץ הילדים הקורא לילדים לנהוג בתבונה תחת הכותרת "פראייר מי שמבזבז", ובנק ישראל מציע להם מחשבון שבאמצעותו ניתן לבנות תוכנית חיסכון פשוטה להבנה. המשתמשים צריכים להגדיר את מטרת החיסכון, את הסכום הנדרש להשגת המטרה, תאריך היעד הסכום התחלתי.

פרטים נוספים כוללים הכנסה חודשית קבועה (שכר, דמי כיס) והכנסות מזדמנות כמו מתנות ימי הולדת. יש גם צד של הוצאות (סלולר, ביגוד, מזון ועוד). בסופו של דבר מתקבלת תוצאה של חיסכון חודשי, ושל משך הזמן שיידרש להשגת המטרה.

אם הפרמטרים שהוזנו לא מספקים בשביל לייצר את החיסכון המבוקש, המחשבון מעדכן על אי-הצלחת החיסכון שיאפשר את השגת המטרה.

* כתובת האתר: boi.org.il

* יעילות: המחשבון מעוצב בצורה מזמינה וידידותית ונוחה למשתמש. הצבעוניות נעימה והעיצוב הכללי ברור ויעיל.

לוקחים אחריות
 לוקחים אחריות

מחשבון פנסיה

מחשבון זה בודק את גובה הזכאות לקצבת פנסיה בהתאם לנתונים האישיים של העובד.

שלב מילוי הנתונים כולל פירוט אודות מקומות עבודה קודמים. הזנת מועד הלידה יחשב את מועד הפרישה הצפוי. מומלץ לבדוק מראש את מועדי העסקתכם במקומות עבודה שונים. בהתאם לפרטים המחשבון בודק את שיעורי הזכאות.

לפי נתונים שהוזנו במערכת, לאדם שצפוי לפרוש בעוד כשנתיים ואשר עבד במרבית חייו הבוגרים ב-3 משרות מלאות לפי משכורת קובעת של 8,000 שקל - קבע המחשבון קצבה של 70% (5,600 שקל).

* כתובת האתר: civil-service.gov.il

* יעילות השימוש: נוח ופשוט. לא תמיד הלינק להסברים עבד, ונתקבלה הודעת שגיאה לפיה "הפעולה שביקשת אינה נתמכת".

השוואת קופות גמל, משרד האוצר

המערכת מפיקה תרשימים וטבלאות להשוואה בין כמה קופות גמל, חברות מנהלות ותאגידים שולטים או מדידה והשוואה של קופת גמל מסוימת, לפי טווחי זמן ונקודות זמן מוגדרות. ניתן להפיק שני דוחות: תשואות (השוואה של 12 חודשים ויותר) והשוואה למדד שוק (ת"א 25, ת"א 100, מדד אג"ח סחירות ממשלתיות וכדומה). המידע עליו מתבססת המערכת הוא נתוני תשואות קופות הגמל המדווחות לאגף שוק ההון.ניתן לבקש את המידע על כל קופות הגמל (כ-2,000), או לסמן את קופות הגמל הרצויות.

המידע מתייחס לתשואות לתקופה שהוגדרה ומציג את תשואות הקופה בממוצע שנתית לשלוש ולחמש השנים האחרונות. בנוסף מוצגים דמי הניהול, יתרת נכסים לסוף התקופה וסכום הצבירה נטו.

* כתובת האתר: gemelnet.mof.gov.il

* יעילות: האתר אמנם זמין לכלל הציבור, אולם נדמה כי פענוח הממצאים דורש הבנה שהיא יותר מבסיסית אודות הקרנות, כך שכדאי לעשות שיעורי בית מקדימים.

השוואת ביטוח חובה לרכב, משרד האוצר

כדי לקבל את הצעת המחיר יש למלא שאלון בסיסי הכולל אינפורמציה על הנהג העיקרי ברכב ועל מאפייני המכונית. מתקבלת רשימה עם הצעות מחיר של כ-15 חברות ביטוח. טווח המחירים, לפי המאפיינים שהקלדנו (רכב 1600 סמ"ק עם נהגת עיקרית בגיל 40, ללא תאונות בעברה) נע בין 1,312 שקל (הכשרת הישוב) ל-1,419 שקל (מנורה). כאשר מדובר בנהג צעיר, לא רק שמחיר הפוליסה מתייקר משמעותית אלא שגם הפערים בין ההצעות השונות גדלים עמו: להצעת מחיר עבור נהגת בת 20 עם ותק של שנה אחת וברכב הכולל מנוע של 1400 סמ"ק, התוצאות כללו טווח של יותר מ-600 שקל (3,015 שקל באיילון לעומת 3,632 שקל במנורה).

הצרכנים מתבקשים לדווח אם מוצע להם מחיר הגבוה מהטווח.

* כתובת האתר: car.mof.gov.il

* יעילות: נוח ופשוט מאוד. קבלת תוצאות באופן מיידי. תוצאות הבדיקה הצביעו על פערים בשיעור של כ-20% בין הביטוח הזול ליקר.