"עורכי דין פליליים מעלימים כשליש מהכנסתם"

ממדגם של מאות תיקים בהם טיפל משרד אלקלעי-מנרוב עולה כי בשנתיים האחרונות חל זינוק דרמטי בהון שחור והלבנת הון בקרב עו"ד, רו"ח ורופאים

"קיים זינוק של מאות אחוזים במקרים של שימוש בהון שחור והלבנת הון בקרב בעלי מקצועות חופשיים, ביניהם עורכי דין, רופאים ואף רואי חשבון" - כך עולה מבדיקה שערך רו"ח עופר אלקלעי, מומחה חקירת הונאות ומעילות ועבירות צווארון לבן, ושותף במשרד אלקלעי-מונרוב.

הנתונים נאספו מתוך מדגם של מאות תיקים, בהם טיפל משרד אלקלעי-מונרוב ב-5 השנים האחרונות בתחום עבירות צווארון לבן, הלבנת הון וחקירת הונאות ומעילות שביצע המשרד.

לדברי רו"ח אלקלעי, "בשנתיים האחרונות בפרט חל זינוק חסר תקדים בהיקף השימוש בהון שחור בקרב מקצועות חופשיים אלה, בעוד שעד כה השימוש הנרחב בתופעה זו היה בקרב מקצועות הנחשבים כ'צווארון כחול', כגון נותני שירותים בבתים פרטיים - טכנאים, חשמלאים, קבלני שיפוצים וכדומה".

נורמה מקובלת

להערכת אלקלעי, הרקע לזינוק הנו המצב הכלכלי והחברתי במדינה. "המצב הכלכלי כיום, והנורמות החברתיות הפסולות של שימוש ב'מזומן ללא קבלה' שהשתרשו בחברה הישראלית, מחלחלים גם לבעלי מקצוע, שבעבר לא היו מעלים על הדעת לעבור על החוק בצורה כזו. מדובר בנורמה פסולה שקיימת בחברה הישראלית, ועל הממשלה והרשויות לטפל בה מהשורש.

"רק באחרונה פורסם כי 20% מהדירות להשקעה בישראל נרכשות על-ידי אנשים ששכרם הממוצע הוא 7,500 שקל בחודש. מאיפה יש לכולם כסף לרכוש דירות? מדובר בכלכלת כסף שחור בהיקפים של מיליארדי שקלים, שהמדינה מפסידה בכל שנה".

אלקלעי מעריך עוד כי "כשליש מהכנסתם של עורכי דין פליליים אינה מדווחת כלל. רבים מהעבריינים מעדיפים לשלם לעורך הדין שלהם בכסף מזומן אותו צברו במהלך הפעילות העבריינית שלהם, ושעליו עורך הדין איננו יכול לדווח".

כדוגמה מציין אלקלעי מקרה שבו טיפל משרדו בסכסוך בין שותפים במשרד עורכי דין ישראלי, במסגרתו עלה חשד למעילה בכספי הלקוחות. במסגרת החקירה שערך רו"ח אלקלעי עלו ראיות לכאורה לקבלת תשלומים רבים מלקוחות בתחום הפלילי ששילמו במזומן, ללא כל תיעוד רשמי בספרי החברה ובדיווחים לרשויות המס.

"מקרים כאלה אנחנו רואים בכל יום בתקופה האחרונה", אומר אלקלעי, "אם בעבר מדובר היה בתופעה חריגה, היום זה הפך לנורמה מקובלת יותר ויותר. העובדה כי אין אכיפה מספיקה, הרתעה ובעיקר לגיטמציה של הציבור עלולה להביא לגידול בתופעה".

עו"ד אודי ברזילי, מנכ"ל משרד אודי ברזילי ולשעבר היועץ המשפטי למס הכנסה וסגן נציב מס הכנסה, מסביר כי "הכלכלה השחורה נוגעת לתחומים כה רבים במשק הישראלי, שחיסולה יוביל לחיסול מערכות שלמות. ניקח למשל את תחום הפירות והירקות. אין שם מע"מ, וכל העסקאות נעשות במזומן. משם הכל הופך להיות שחור - המוכר בבאסטה משתמש במזומן לספק שלו, וכך הלאה.

"האם יעלה על הדעת שביום בהיר אחד מוכרים בבאסטות בשוק יתחילו לרשום חשבוניות ולהכניס כספים לקופה רושמת? צריך להתחיל את התהליך בהדרגה. כלומר, אם רוצים להחיל סוף-סוף מע"מ על פירות וירקות, צריך להתחיל אפילו במע"מ של 0%, רק כדי שיכניס את כל הפעולות למערכת".

לדברי ברזילי, חל שיפור במלחמה בהון השחור לאחרונה. "אנחנו רואים שהמדינה התחילה להתעורר באחרונה להגיע גם לפרות קדושות במלחמה בפשע. יש שיתוף-פעולה חסר תקדים בין המשטרה ומס הכנסה, במהלך גדול שבסופו של דבר נלחם גם בפשע וגם בהון השחור - שם צריך להמשיך ולהשקיע מאמצים, ולא נגעו בנושא לאורך השנים. בעבר מס הכנסה טיפל בלקוחות ה'קלים' שלא מפחידים אותו, אבל צריך לזכור שגם את אל קפונה הגדול הפילו בסוף על עבירות מס".