צפו בווידיאו: הטיל האלקטרו-מגנטי שיהרוס לכם את האייפון

הוא ממוקד, ערמומי, הרסני ולא צריך להתפוצץ כדי לשתק את האויב ■ טיל חדש של בואינג עשוי להיות הלהיט הבא של שדה הקרב המודרני

בלי גרם אחד של חומר נפץ, ה-CHAMP שמפתחת הענקית האמריקנית בואינג, יהיה אחד הטילים שכל צבא מודרני ירצה בארסנל שלו. בלי פיצוצים, להבות, רעש ועיי חורבות, CHAMP מתוכנן להיות זה שישפיל את המערכות האלקטרוניות המתקדמות ביותר: הוא יחשיך צגים של מחשבים וישתק תחנות ממסר; "יעוור" בקרים בתחנות שליטה ובקרה, ויהפוך סוללות של טילים מתקדמים שמשמשים להגנה על מתקנים אסטרטגיים - לברזלים לא מאיימים.

הוא מסתורי, חדיש, ערמומי והרסני, והניסוי המוצלח שעשתה בו בואינג במדבר יוטה לפני כשבועיים מבשר על המקום שבו נמצאת החשיבה של ענקיות הנשק בעולם: להביס את מערכות ההגנה והמידע של האויב במהירות, תוך סלילת דרך בטוחה לכוחות חמושים היישר אל היעד. וכן, לא כדאי לכם לצאת עם האייפון 5 הנוצץ שקניתם במחיר מוגזם כש-CHAMP מסתובב לכם מעל הראש.

"מערכת לא מוגנת תיהרס כליל"

המפציץ החמקן B-2 שיגר את CHAMP מתא הפצצות הפנימי שבגחונו. הטיל פרס זוג כנפיים ארוכות ששיוו לו מראה כללי של מטוס ללא טייס, אלא שאז מנוע רקטי הניע אותו במהירות אל היעד שהוגדר לו מראש באזור הניסוי המורכב ביוטה. התחנה הראשונה שלו הוגדרה בבניין בן 2 קומות, וכשהתקרב אליו עצרו אנשי הבקרה של בואינג את נשימתם. השאגות שעלו כמה שניות לאחר מכן מחדר הבקרה שעקב אחר התפתחות הניסוי, סימנו את ההישג המרשים: אלומה רבת עוצמה של קרן מיקרוגל ש-CHAMP שיגר לעבר הבניין חוללה בו שמות: עשרות המחשבים שנפרסו בו במסגרת הניסוי ריצדו, אך לא להרבה זמן. בזה אחר זה המסכים כבו, ואפילו מצלמות הבקרה שהותקנו בחללי הבניין כדי לעקוב אחר השפעת של הקרן האדירה שבקו חיים.

לפחות 7 מטרות כאלה, חלקן גם דימו תחנות מכ"ם שמשמשות צבאות בעולם, "טופלו" במסגרת הניסוי המוצלח של המערכת שאפשר הצצה אל אחד הפרויקטים הסודיים והמסקרנים של תעשיית הנשק האמריקנית. בשלב שבו המערכת החדישה עוד נמצאת בשלבי פיתוח, אפשר רק לחלום על טיל כזה שמשבש ולו לכמה דקות את המערך הצפוף של טילי הנ"מ (נגד מטוסים) שמקיף מטרות מוגנות כמו באתרי הגרעין באיראן, מביס מערכות קשר, מחשיך שכונות שלמות וחורך כל מכשיר אלקטרוני שמשמש בתהליך השיגור של טילי קרקע.

"טיל כזה משדר למערכות אלקטרוניות שעובדות במתח נמוך, פולס אלקטרו-מגנטי, והמתח הגבוה מאוד שלו גורם להן להשתבש. יש בעולם כבר הרבה מאוד זמן את היכולת להגן על מערכות רגישות מפני פולסים אלקטרו-מגנטיים. מערכת אלקטרונית שמוגנת מפניהם תשובש בעת מתקפה כזאת באופן זמני, עד שתחלוף. מערכת שלא מוגנת - תצא מכלל שימוש ותיהרס כליל", מספר ל"גלובס" גורם מקצועי בכיר בתחום הלוחמה האלקטרונית, שעוקב אף הוא בסקרנות אחר התקדמות הפיתוח של מערכת ה-CHAMP.

לדבריו, "גם אם המערכות האמורות מוגנות לקראת מצב של מתקפה כזאת, הרי שניתן להשבית אותן לפחות לכמה דקות - זמן רב כדי לאפשר חדירת מטוסי קרב לתא שטח שבו רוצים לתקוף מטרה".

נדבך נוסף במערכת ההרס

אפקט כמו זה שמספק הטיל החדש של בואינג, היה עד כה בר השגה באמצעות פעימה אלקטרו-מגנטית (EMP) שמשבשת מערכים טכנולוגיים שפרוסים על תא שטח גדול, באמצעות פיצוץ של מתקן גרעיני קטן באוויר. הפעימה האלקטרו-מגנטית היא תופעת לוואי של הפיצוץ הגרעיני. אלא, שבמקרה של בואינג מדובר בכלי שמספק יכולות שיבוש בהיקף מצומצם בהרבה ובאופן ממוקד, בלי להוציא את פצצות האטום מהבונקר. "בעבר ניתן היה להגיע ליכולות כאלה רק עם פיצוץ גרעיני, אלא שטיל כזה משחרר כמות אנרגיה הרבה יותר קטנה אך מרוכזת וממוקדת אל המקום שבו רוצים לפגוע. מפתה מאוד לקרוא למערכת כזאת 'אמצעי אל-הרג', אבל אין לשכוח שבסוף היא יכולה גם להרוג. אם בעקבות השיבושים שהטיל הזה גורם - מערכות שליטה ובקרה שובקות וכוחות צבאיים מתחילים לירות על עצמם, ואם באמצעות השבתה של מערכות מחשב של מטוסים, אפילו ברמה שכיסא המפלט של הטייס לא יעבוד. כך שבוודאי שיש הרג".

לדבריו, כזה יכול לעשות הרבה מאוד תוהו ובוהו. "אפשר להגדיר את המערכת הזאת יותר כנדבך נוסף במערכת ההרס, מאשר כצעד נוסף לעבר האצת הפיתוח של אמצעי ה'אל-הרג'", אמר ל"גלובס" מומחה בתחום.

טיל CHAMP / צילום: באדיבות בואינג
 טיל CHAMP / צילום: באדיבות בואינג