האוצר מפשט את מסמך ההנמקה שמקבלים חוסכים לפנסיה

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מפרסם היום טיוטת חוזר עבור חוסכים לפנסיה ■ דוחה בשנה את שינוי עמלות הסוכנים

לאחר מספר שנים של תהליך ייעוץ ארכני ומייגע שעברו החוסכים לפנסיה, וביקורות חריפות מצד שלל הפעילים בשוק החיסכון הפנסיוני, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מפרסם היום טיוטת חוזר שלדברי האוצר "מפשטת את מסמך ההנמקה שמקבלים חוסכים לפנסיה כשנבנה עבורם סל מוצרים פנסיוניים ותקל על החוסך להבין את המסמך ולבחור באופן מושכל חיסכון פנסיוני". בכוונת האוצר להחיל את מסמך ההנמקה החדש החל ממאי 2013.

במסגרת זו האוצר מאחד שורה של מסמכים שמולאו עד כה בנפרד במטרה שהפגישה בין סוכן ויועץ ללקוח יהיו קצרים יותר וברורים יותר, ומאפשר לראשונה למלא מסמכי הנמקה ממוקדים ומקוצרים יותר, במקרים בהם לא מדובר במפגש ראשון עם הלקוח, שינוי במצבו המשפחתי של הלקוח או בקרה של משיכה של 50 אלף שקל ומעלה מהחיסכון הפנסיוני.

כמו כן, בצל ההודעה האמורה, האוצר הוציא היום לוח זמנים מעודכן לשורת שינויים שהוא מתכנן ומהם עולה תמונה די צפויה של דחייה בחלק מהיעדים, שטרם הושלמו. כך, האוצר הודיע על דחיית החלת התקנות בנושאי עמלת ההפצה (שנדחית מינואר 2013 ליולי 2013), כשגם החלת התקנות לשינוי עמלות הסוכנים והמבצעי השיווק (למשל טיסות לחו"ל) נדחות בשנה שלמה מינואר 2013 לינואר 2014. במקביל הלקוחות יורשו לבחור את סוכני הביטוח עמם הם עובדים במקום עבודתם וזאת החל מיולי 2014.

כך או אחרת, חוק הייעוץ הפנסיוני מחייב סוכן ביטוח או יועץ פנסיוני להתאים ייעוץ או שיווק פנסיוני לצרכי לקוח, ולבחור סוג מוצר פנסיוני, מוצר פנסיוני וגוף מוסדי המתאימים ללקוח ביותר, לאחר שבירר עם הלקוח את מטרות החיסכון שלו, מצבו הכספי, החיסכון הקיים שלו ושאר הנסיבות הצריכות לעניין תוך שהוא מחייב את בעל הרישיון להעביר ללקוח, בעת מתן המלצה, מסמך בכתב, המפרט את הנימוקים להמלצתו.

הוראת האוצר החדשה תחייב את סוכני הביטוח והיועצים הפנסיוניים לעבוד במסמך הנמקה במבנה אחיד, כך שניתן יהיה להשוות המלצות של גופים שונים. בנוסף, אחידות מבנה המסמך תאפשר להעביר אותו בין גופים שונים בצורה פשוטה, כולל באמצעות מסלקה פנסיונית.