שינוי? באמת צריך אותו?

קצת התאכזבתי מההודעה ששיחרר הבוקר עופר שלח

העיתונאי עפר שלח הודיע הבוקר (ד') על הצטרפותו למירוץ לכנסת מטעם "יש עתיד" של חברו יאיר לפיד. שלח הוא אדם איכותי וחיובי מכל בחינה, וטוב שיהיה בכנסת. אבל קצת התאכזבתי מהודעת ההצטרפות שלו.

"'יש עתיד' היא בעיניי הזדמנות יוצאת מהכלל לעשות שינוי אמיתי בדרך שבה חיינו מתנהלים כאן". זו ההודעה השגרתית, הבנאלית, שגם עסקנים משמיעים בנסיבות דומות. ציפיתי מעפר למשהו קצת יותר מקורי, אבל זו רק אמירת אגב. הבחור, אני בטוח, יהיה בסדר.

העניין שאני מבקש לדון בו הוא המנטרה של ההבטחה לחולל שינוי. ממה זה נובע? האם "דרך חיינו כפי שהם מתנהלים כאן", כמאמר שלח, באמת כל-כך זקוקה לשינוי? המועמדים החדשים, כמצופה, אומרים לנו שכן. אבל על איזה שינויים הם מדברים? אם מדובר באנשים חילוניים, הם מציינים בדרך-כלל את הצורך להשתחרר מאחיזת המפלגות הדתיות.

איפה הפרדת הדת?

אני מסכים אתם, אבל מאנשים המבקשים לחולל שינוי אמיתי בתחום זה אפשר היה לצפות להצעה רצינית ונחושה להפרדת הדת מהמדינה. המקסימום שאנחנו שומעים זה על חתירה לקואליציה שתוכל לתפקד גם בלי המפלגות הדתיות. זו בהחלט מטרה ראויה. אלא מה? כבר היו לנו ממשלות ללא דתיים. האם משהו השתנה? בסופו של יום, וגם במהלכו, רוחם של הדתיים שורה על הממשלה גם אם הם אינם נוכחים בה פיזית ומספרית.

איך זה קורה? פשוט מאוד. מנהיגי מפלגות נזהרים מאוד לא לשרוף את הגשרים עם מפלגות הדת. מי יודע, אולי לאחר הבחירות הבאות, או אפילו במהלך קדנציה נוכחות, הם יזדקקו להן. לכן, גם כשהדתיים לא בממשלה, משתדלת המנהיגות החילונית לא להוביל למקומות העלולים לקומם את המפלגות הללו באופן שיגרום לנתק איתן.

המסקנה המתבקשת: אם רוצים להשתחרר מהשפעת הדת, זה יהיה אפשרי רק אם המפלגות המייצגות את הדת לא יהיו קיימות.

לשנות בכלכלה?

השינוי המדובר האחר הוא בתחום החברה והכלכלה. לא לגמרי ברור אם שינוי יהיה לטובה או להיפך. זו כלכלה, לא מדע. מה שנראה טוב בנאומים, דיור להשכרה למשל, לא בהכרח יוכיח עצמו בשטח, וזה נכון לגבי כל התחומים. מה גם שבסך הכל המצב אצלנו בתחומים אלה אינו מן הגרועים, ואולי, באופן יחסי, בכלל לא גרוע.

ראינו מה קרה בעולם בעת המשבר האחרון, וראינו מה לא קרה כאן. שם התמוטטות או קרוב מאוד לכך, כאן חיי המשק המשיכו להתנהל כמעט כרגיל. זה אומר שהעסק כנראה נוהל כראוי באופן כללי.

יש בעיות פה ושם, אפילו קשות, אבל איפה אין? ומי לידנו יתקע ש"השינוי" יתקן? ואולי יקלקל? כלומר, לפני שהולכים שבי אחר סיסמאות של שינוי, כדאי לבדוק במה מדובר.