מבחן דרכים: פיז'ו 208 החדשה - על אותו מסלול מוכר

מתחת לעיצוב של פיז'ו 208 החדשה, שמנסה לא להרגיז אף אחד, נמצא הקסם הדינמי של המכוניות הצרפתיות מפעם. חבל רק שהתיבה האוטומטית מעיבה על התמונה

תעשיית הרכב האירופית ידעה לא מעט משברים בשנים האחרונות. אולם זה, שבפניו היא ניצבת כיום, הוא חסר תקדים. כיום הפגיעה נובעת מקריסה כלכלית של מדינות שלמות ואת היקפה ומשכה אף אחד לא יכול לשער. המיתון והאבטלה גואים במיוחד במדינות דרום היבשת, כמו ספרד ואיטליה, שנחשבו בעבר למנועי צמיחה של תעשיית הרכב והתוצאה, שמתבטאת בנתוני המכירות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011, היא נסיגה של כמעט 19 שנה בהיקף של מכירות הרכב החדש באיחוד.

על הרקע הקודר הזה פרסמו השבוע סוכנויות הידיעות כי פיאט, פיז'ו-סיטרואן ואופל - יריבות ותיקות עם פוקוס אירופי מובהק - בוחנות אפשרות להתמזג וליצור מעין "חברת-על", שתחזיק 25% משוק הרכב האירופאי. פיאט להוטה לממש את המיזוג ונראה שגם אופל תשמח להצטרף אבל פיז'ו מחפשת, בינתיים, סירת הצלה עצמאית משלה. בשבוע שעבר הצליחה החברה לשריין ערבויות ממשלתיות בגובה 7 מיליארד אירו, אם כי זה עלה לה בשותפות כפויה בהנהלה עם ממשלת צרפת ועם ארגוני העובדים.

עד שנראה על הכביש מכוניות של פיז'ו עם פלטפורמה של פיאט - או אולי להפך - ממשיכה החברה בהחדרת הדגמים העצמאיים שלה ובראשם ה-208 החדשה, שנחתה כאן בחודש שעבר.

חיצונית, ה-208 ממשיכה את המסלול המוכר והבטוח של קודמותיה. היא נראית מעט יותר מוצקה ובוגרת ופחות עגלגלה מה-207 אבל עדיין מנסה לשאת חן בעיני כל רואיה ולא להרגיז אף אחד, או כפי שהגדירה זאת עוברת אורח צעירה: "היא נראית כמו מכונית ברבי". למרות ההתהדרות בנוצות אופנתיות - כמו פנסי ה-LED הבוהקים בפגוש - זו לא מכונית שעוצרת את התנועה ברחוב, ובימים טרופים אלה זה בהחלט יתרון.

תא הנוסעים מייצג שינוי רדיקלי לעומת ה-207 ולעומת המקובל כיום. עמדת הפיקוד, שבדרך כלל מכונסת בצביר דחוס של שעונים מאחורי ההגה, פרושה ב-208 לרוחב ומציבה את שעון המהירות ושעון הסל"ד משני צדיו של ההגה, כאשר באמצע ממוקם צג דיגיטלי. העיצוב הזה מקורי אבל אינו אינטואיטיבי, ודורש להסיט את הראש כדי לקבל את כל המידע בזמן אמת.

על תשומת ליבו של הנהג מתחרה גם צג מגע צבעוני ששולט באמצעות פריטים גרפיים על מערכות המשנה כמו מערכת הקול, הניווט, מצלמת הנסיעה לאחור ומערכת האקלים. טרמפיסטים לפני גיל בר-מצווה, שמכורים לסמארטפונים, גילו התלהבות רבה מהממשק הגרפי המתוחכם של המערכת. אנחנו, שנולדנו בעידן בו "הדור השלישי" היה כינוי לנכדים ולא לרשת סלולרית, התקשינו להסתגל לתפעול שלה תוך כדי נסיעה.

כך או כך, זוהי תוספת נדיבה במכונית מהקטגוריה הזולה (יחסית) הזו והיא מקנה לתא ניחוח פרימיום. ואם כבר בענייני הנדסת אנוש עסקינן, נראה שההגה תוכנן בידי גמד יפני או לפחות עבורו. כבר מזמן לא נתקלנו בהגה כה קטן במכונית "אמיתית" ולמרות, שהוא מעניק תחושה משעשעת של רכב ספורט הרי שבעלי כפות ידיים גדולות ומפשק כתפיים רחב (או במילים אחרות, גברים בגודל ממוצע), יצטרכו להסתגל אליו במודע.

פרט לכך ל-208 יש תא נוסעים מרווח בזכות בסיס גלגלים נדיב של 2.54 מ' והנוסעים מאחור נהנים ממרחב ברכיים בליגה של משפחתיות אמיתיות. התא מרגיש אוורירי ומואר תודות לשטח השמשות הגדול ואיכות הייצור והחומרים השתפרה משמעותית, אם כי עדיין יש לא מעט משטחים פלסטיים מחוספסים וקשיחים והדלתות אינן מרגישות חסונות כמו בפיאסטה, למשל.

ספיגת זעזועים מצוינת

כמו רבים וטובים גם אנחנו התחלנו את דרכנו המוטורית עם מכוניות קטנות, זולות ומהנות של פיז'ו (בהתחלה 104 ואחר כך 205), וה-208 החדשה הציפה אותנו בנוסטלגיה לאותם ימים עם שילוב צרפתי קלאסי בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש.

צרפת היא מדינה עם אזורים חקלאיים נרחבים והרבה מאד כבישים צדדיים משובשים, ולפיכך מגיעה ה-208 עם בולמי זעזועים רכים יחסית ומהלך מתלים ארוך מהמקובל. זהו שילוב אידיאלי גם לאספלט הישראלי המשובש ומכונית המבחן שלנו הפגינה ספיגת זעזועים מצוינת, שאינה טיפוסית לקטגוריה הזו וטובה אף מזו של כמה משפחתיות יקרות יותר.

התנהגות הכביש מהנה בזכות הפחתת המשקל האינטנסיבית שעברה המכונית וכיול מדויק של ההגה והמתלים. קל מאד להשתעשע עם ה-208 בפניות הדוקות ולרוחב האספלט, ואם מוסיפים לכך את ההגה הקטן מקבלים הזמנה ל-FUN. המכונית מפגינה יציבות כיוונית טובה בשיוט מהיר על הכביש הפתוח ובסך הכול היא מעניקה ערך מוסף לחובבי נהיגה.

מנוע ה-1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס של ה-208 פותח בשיתוף עם ב.מ.וו (גרסה שלו מופיעה בין השאר במיני ONE) והוא אחד הטובים בקבוצתו עם דחף נמרץ, תגובת דוושה טובה ואפילו צליל נעים. הבעיה העיקרית שהוא משודך לפריט היסטורי בדמות התיבה האוטומטית בת 4 המהירויות של פיז'ו סיטרואן.

המפגש בין התיבה מודל 1999 למנוע מודל 2012 מסתיים לעיתים קרובות בניצחונה של התיבה, שגוזלת דחף חיוני בהאצות, מעלה את רעש המנוע והעומס בשיוט מהיר ומגבירה את צריכת הדלק. אפשר לחיות עם זה בשימוש עירוני טיפוסי אבל מי שירצה למצות את פוטנציאל ההנאה הטמון במכונית הזאת ייטיב לעשות אם יזמין את גרסת ה-1.6 ליטר הידנית, שגם מהירה יותר בכמעט שתי שניות בתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש.

במחיר של 103 אלף שקל מציעה הפיז'ו 208 האוטומטית יחס אבזור/מחיר תחרותי מאד בקטגוריה שלה, במיוחד אם לוקחים שזוהי המכונית עם המנוע החזק ביותר. יש לה תא נוסעים שימושי, מרווח ומאובזר היטב ואיכויות צרפתיות קלאסיות בסעיפי הנוחות והדינמיות. עכשיו רק צריך לשכנע את היבואן להביא גרסה ידנית.

פיז'ו 208
 פיז'ו 208

חלק מהמתחרות

שברולט סוניק

ב-107 אלף שקל מציעה שברולט את גרסת ה-1.6 ליטר של שברולט סוניק עם מנוע בהספק 115 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. ממדיה החיצוניים והפנימיים דומים מאד לאלה של הפיז'ו וכך גם הביצועים. גרסת ה-1.4 ליטר, עם 100 כ"ס, עולה 104 אלף שקל.

סיטרואן C3

המכונית האחות של ה-208, הסיטרואן C3, נמכרת עם אותו מנוע ותיבה ב-107 אלף שקל. אין לה מסך מגע אבל יש לה עיצוב עכשווי ותא נוסעים מרווח לא פחות והיא כוללת חבילת אבזור מקיפה, שכוללת חישוקי סגסוגת ושאר תוספות. תא המטען גדול יותר והביצועים דומים.

סיאט איביזה

107 אלף שקל הוא מחירה של סיאט איביזה 1.2 ליטר טורבו אוטומטית בגרסת חמש דלתות. ההספק עומד על 105 כ"ס בלבד אך תודות לתיבה כפולת מצמדים מתוחכמת היא זריזה יותר וחסכונית מאד.