בזק מוכנה להפחית מחירי התשתיות בעשרות אחוזים

ל"גלובס" נודע שהחברה שלחה למשרד התקשורת לוח תעריפים חדש שמוזיל בעשרות אחוזים את מחיר הפצת תנועת האינטרנט ללקוחות ■ המחיר החדש הוא בסביבות 8,000 שקלים להעברת ג'יגה אחד של תנועה

בזק מנסה מהלך יזום שמטרתו הימנעות מהתנגשות עם משרד התקשורת ועם ספקיות האינטרנט, בוויכוח על מחיר הפצת תנועת האינטרנט ללקוחות (מה שקרוי בעגה המקצועית הסכם הג'יגות).

ל"גלובס" נודע שהחברה שלחה למשרד התקשורת לוח תעריפים חדש שמוזיל בעשרות אחוזים את המחיר, וזאת במטרה להימנע מקבלת החלטה שמשמעותה ביטול התשלום לחלוטין כפי שרצה משרד התקשורת בשימוע שפרסם. המחיר החדש הוא בסביבות 8,000 שקלים להעברת ג'יגה אחד של תנועה.

בחודשים האחרונים מתנהל ויכוח מקצועי נוקב סביב סוגיית השימוש בתשתיות בזק והוט לטובת העברת והפצת תנועת האינטרנט ללקוחות. שר התקשורת משה כחלון החליט בעצה אחת עם הדרג המקצועי במשרד כי התשלום יבוטל והדרג המקצועי פרסם שימוע מנומק מדוע התשלום צריך להתבטל. הרעיון המרכזי שקיבל המשרד הוא שהלקוחות ממילא משלמים לבזק ולהוט עבור קו האינטרנט ולכן כאשר בזק והוט גובות תשלום גם מהספקיות, הן בעצם מקבלות תשלום כפול.

בזק והוט מנהלות מאבק קשה בעניין משום שמבחינתן מדובר באיבוד הכנסות של כ - 40 מיליוני שקלים בשנה כל אחת, כתוצאה מההחלטה. מי שמנהלת את המאבק החריף ביותר ומנסה להשפיע בכל הכוח על המשרד, בדרכים שונות, היא הוט, שחוששת מאד מההחלטה שתשפיע על תוצאותיה ותוביל אותה להפסדים.

הטענות של בזק והוט הן שספקיות האינטרנט מקבלות שירות מהן, והשירות הזה עולה כסף. הן טוענות שאם תתקבל ההחלטה הן ייאלצו להעלות תעריפים ללקוחות. בנקודה זו מסכים משרד התקשורת עם בזק והוט ומכיר בכך שהתשלום יעלה, אבל היות ומדובר בסכום זניח של כמה שקלים בודדים ללקוח, הנזק קטן מהתועלת בהסדרת השוק והפסקת הגבייה הכפולה, והלקוח יכול לסבול זאת.

לא ברור מהי עמדת משרד התקשורת לנוכח המחירון החדש שבזק שלחה, משום שמצד אחד, הוא היה מעדיף ששני הצדדים יגיעו לסיכום ביניהם ולא ייאלצו אותו להתערב. מצד שני, הוא נקלע לבעיה כי הוא את עמדתו כבר הביע ולפיה התשלום הכפול חייב להיפסק והוא נימק זאת בצורה מפורטת במסגרת השימוע, כך שלא ברור כיצד הוא יכול פתאום להסביר עמדה אחרת הפוכה בתכלית, רק בגלל שבזק הסכימה להפחית את המחיר.

מה שברור הוא שבזק מבחינתה הלכה כברת דרך במטרה להגיע לפשרה עם ספקיות האינטרנט ומבחינתה עשתה צעד מתבקש. מאידך, ההסכמה שלה להפחית את המחיר עשויה להתפרש דווקא הפוך, בבחינת אם עכשיו כאשר היא מוכנה להפחתת המחיר בעשרות אחוזים, בדקה התשעים לפני שמבטלים את התשלום לחלוטין, מה זה אומר על המחירים שהיא גבתה עד עכשיו?

בצד השני של המתרס עומדות ספקיות האינטרנט שיש להן הבטחה מכחלון על ביטול התשלום לחלוטין כפי שהדבר בא לידי ביטוי בעמדה שקבע בשימוע. הן לא יהיו מוכנות להתפשר בשום פנים ואופן ואם תתקבל החלטה שמפרה את ההבטחה כלפיהן הן יוכלו לפנות לבג"ץ, ולהעמיד את המשרד בדילמה מאד בעייתית שבה הוא יצטרך להסביר את הפליק לק לאחור שעשה. שאלה נוספת וכאובה לא פחות היא התפקוד של משרד התקשורת לגבי פיקוח המחירים על בזק בשוק העסקי, אבל זו שאלה שרבים וטובים לא יידעו לתת עליה תשובה והיא ראויה לתחקיר נפרד.