אמסלם, לא כחלון

ח"כ חיים אמסלם מגלה אומץ ציבורי נדיר, הוא הדבר האמתי

נורא מצטער, אבל אני לא יכול עדיין לקבוע דעה על משה כחלון. אני מתנצל על כך בפני ההמונים שנותנים לו 20 מנדטים בסקרים. אני יודע כמובן שהוא היה שר מוצלח עשה דברים נכונים וחשובים, שהוא בעל רגישות "חברתית", ושבסך הכול הוא מצטייר כדמות חיובית. את זה אני קונה.

איפה יש לי בעיה? אין לי מושג מה באמת מריץ אותו, ולאן הוא הולך.

אין לי שום בעיה עם התרגיל שכחלון עשה לנתניהו כאשר עבד עליו בשיטות שהוא, נתניהו, התמחה בהן. איך זה ייתכן, תמה נתניהו, הרי "כחלון אמר לי ולציבור בצורה מפורשת שהוא נשאר בליכוד". הרי אני, נתניהו, כשאני אומר משהו זה גומר את העניין. מילה היא מילה, לא? זה היה תרגיל נחמד.

מה באמת הציק לכחלון?

אבל מה באמת קורה אצל כחלון ביחס לנתניהו? קשה להתייחס ברצינות לשמועות שהשניים מתואמים, וכחלון עובד בעצם בשביל נתניהו. עם זאת, מה באמת רוצה כחלון? אנחנו מבינים שכחלון חושב שהליכוד לא מתרגש מספיק מ"הבעיה החברתית". זה מה שהציק לכחלון עד שלא יכול היה יותר? זה העניין?

למה אני תמה? מכיוון שיותר ויותר נראה שהבעיה העיקרית של כחלון היא הבעיה החברתית שלו בתוך הליכוד. לא התייחסו אליו כראוי. לא הבינו את גודל פועלו והפופולריות שלו. לא הציעו לו תפקידים הראויים למידותיו. ובמצב כזה כחלון הגיע כנראה למסקנה שאין מה לחפש אצל החבר'ה האלה.

מה יקבלו מצביעי כחלון?

האומנם זו עזיבה? או שיציאת כחלון לעצמאות פוליטית נועדה כדי לחזור ולקבל את מה שלא ניתן לו כחבר מן השורה. בינתיים מתבטא כחלון ברוח "הליכוד הוא הבית שלי". הוא נזהר מאוד לא להתרחק יותר מדי מהבית הזה. כלומר לא להתחבר לגורמים שהליכוד מתקשה לעכל אותם. אז אולי נתניהו לא כל כך טעה? גם אם אין תיאום, הוא עשוי לקבל את כחלון בחזרה. וכך, לא רק שכחלון לא יחליש את הליכוד, אלא יחזק אותו עם המנדטים שיקבל (אם יקבל!). האם אפשר לומר, לכן, שלמעשה קול לכחלון הוא קול לנתניהו? כך זה נראה. אין בכך כל רע למי שתומך בליכוד, אבל לפני שמרעיפים על כחלון שפע מנדטים, חלקם כדי להתרחק מהליכוד ונתניהו - צריך להביא את זה בחשבון.

לך לבד, אמסלם

חיים אמסלם, זה כבר לא סוד, הוא פוליטיקאי מזן נדיר אצלנו. הוא לא יצא נגד נתניהו או מופז או כאלה. הוא הכריז מרד על הרב עובדיה יוסף! המרן! פוסק הדור! האדם שאנשים כמו דרעי וישי ושאר עסקנים וחסידים אומרים שמה שהוא יחליט - זה מה שיהיה. כחלון גיבור גדול נגד הטייקונים? זה יפה, אבל כוחם של אלה לפגוע בכחלון הוא אפסי לעומת מה שיוסף ואנשיו יכולים לעשות, ועושים, למי שיוצא נגדם.

"דוגמה ומופת"

בשנת 2011 השכילה התנועה לאיכות השלטון להעניק לאמסלם את אות אביר איכות השלטון, וכך נימקה: "חבר הכנסת הרב אמסלם הוא דוגמה ומופת לשליח ציבור הפועל בנחישות, בעקביות ובלא מורא למען אחדות, סובלנות ומתינות, ולהחדרת ערכי שוויון וקידמה". התיאור הזה ממצה את האיש ואת פועלו. התיאור הזה משמעותו שיש כאן אדם שאולי עליו אפשר לבנות גשר בין חילונים לדתיים. וזה דבר חשוב מאין כמותו, אפילו יותר חשוב מהוזלת דמי השיחות הסלולריות.

יותר חשוב מהפלסטינים

אני לא מאושר מאפשרות החבירה של כחלון לאמסלם. אני מבין את חששותיו של הרב האמיץ ללכת לבד. אבל מאידך, ללכת עם כחלון זה כנראה לחזור לאחור - אל הליכוד, שזה אומר ש"ס ושאר מפלגות דתיות שאמסלם יוצא נגד עמדותיהן ודרכן.

אני רוצה להאמין שאמסלם ברשימה משלו יוכל לצבור עד הבחירות מנה נאה של תומכים, כדי שיוכל לעשות הבדל כלשהו בכנסת הבאה. כי מתמצים בו כל הנושאים שעליהם דיברנו בשנים האחרונות בכיכרות ובמקומות אחרים. דת וחברה. שני הנושאים הכי חשובים בחיינו. אפילו יותר מהפלסטינים.

matigolan@globes.co.il