צעירים אירופים מיואשים מהגרים לאפריקה ומזרח אסיה

טטיאנה אלמאידה, מפורטגל, עיתונאית במקצועה, החליטה לעזוב ולעבור לטימור המזרחית: "ישנו ענן גדול וכהה שתלוי מעל פורטוגל, אין עתיד אמיתי לדור שלי" ■ מספר הספרדים שהיגרו לאמריקה הלטינית ב-2011 עמד על 370 א'

אומנם רבים שומעים בתקשורת על בעיית ההגירה ההמונית של אנשים מאסיה ואפריקה למדינות האיחוד האירופי, בניסיון לחפש אחר עתיד טוב יותר, אולם כעת מתברר שההגירה קיימת גם בכיוון ההפוך. צעירים אירופים מיואשים נוהרים אל מדינות באפריקה ואסיה שהיו קולוניות שנשלטו ע"י מדינות המוצא שלהן באירופה, במקום לחכות להתאוששות כלכלית שתאפשר להם עתיד כלכלי טוב יותר.

כזו היא טטיאנה אלמאידה, בת 26 מפורטגל, עיתונאית במקצועה, שהחליטה לעזוב ולעבור לטימור המזרחית -אחת הקולוניות לשעבר של פורטוגל בדרום מזרח אסיה - כדי לחפש הזדמנויות. "ישנו ענן גדול וכהה שתלוי מעל פורטוגל, אין עתיד אמיתי לדור שלי" אמרה אלמאידה בראיון ל-CNBC.

במקום זאת, היא קנתה כרטיס לדילי, עיר הבירה של טימור המזרחית. שבועיים אחרי שהגיעה היא מצאה עבודה כיועצת תקשורת במוזיאון. "מצאתי תקווה במזרח טימור ואני לא רוצה לחזור לפורטוגל בזמן הקרוב" היא אמרה.

אלמאידה היא אחת מאזרחים רבים של מדינות אירופה הנחנקות מחובות, שעוברים מעבר לים ובמיוחד אל עבר מדינות נשלטות לשעבר (קולוניות) בחיפוש אחר עתיד טוב יותר.
בעוד שאבטלת הצעירים באירופה ממשיכה לגדול, (בספרד האבטלה בקרב הצעירים מעל 50%) הספרדים הצעירים עוזבים לאמריקה הלטינית ומיאמי בארה"ב, ששם אוכלוסיית דוברי הספרדית עולה במספרה על דוברי האנגלית.

הפורטוגזים עוזבים לברזיל, אנגולה ומזרח טימור והצעירים האירים והיוונים מעדיפים את אוסטרליה שיש לה קהילת תפוצות גדולה משתי מדינות אלו. המספרים מהסוכנות האירופית לסטטיסטיקה (האירוסטט) מספקים נתונים ברורים יותר לגבי היקף התופעה. מספר בני ה20-29 נפל ב 8.8% שנה אחר שנה באירלנד, ב-4.3% בספרד וב-3.5% בפורטוגל ברבעון השני של 2012.

מוקדם יותר השנה, לזלו אנדור, הממונה על התעסוקה באירופה קרא לצעירים מובטלים באיחוד האירופי לשקול אפשרויות מעבר לגבול. "אם רוצים ליצור יותר אפשרויות עבור הצעירים אנו צריכים להעניק להם גם אפשרויות במדינות אחרות".

בהשוואה ל-2009 מספר הביקורים של תושבים יוונים באוסטרליה עלה ב-21% לכ-4,000 איש בין מאי לנובמבר 2011 לפי הלשכה לסטטיסטיקה של אוסטרליה.
המספרים של המשרד המרכזי לסטטיסטיקה באירלנד באפריל הראו שיותר מ-3,000 אירים עוזבים את המדינה כל חודש, המספר הגבוה ביותר מאז הרעב בין השנים 1845-1852.
לפי המוסד לחקר הכלכלה והחברה, ההגירה מאירלנד צפוייה להיות 100,000 איש ב-2011 ו-2012 כשאוסטרליה מסתמנת כיעד הראשון.

ראש הממשלה הפורטוגזי פדרו פאסוס קואלו הביע בשנה שעברה את ייאושו לגבי המצב במדינה ואמר שהפתרון היחיד לבעיית אבטלת הצעירים הוא להגר. הוא הציע שיהגרו לאנגולה ולבברזיל. הפורטוגזים נראה ששומעים בעצתו כי הממשלה דיווחה שאוכלוסיית הפורטוגזים בברזיל גדלה ב20% בין 2010 ל-2011.

מנגד, המספרים מראים שהברזילאים לא מחפשים יותר הזדמנויות בחו"ל. מ-2005-2010 מספר הברזילאים שגרים בחו"ל נפל מ-4 מיליון ל-2 מיליון בגלל שגשוג כלכלת ברזיל, לפי המשרד לצדק של המדינה.

מספר הספרדים שהיגרו לאמריקה הלטינית ב-2011 עמד על 370 אלף, פי 10 יותר מלפני שהכלכלה החלה להידרדר ב-2008. "ספרד מאבדת דור שלם", כך אמר אלקסיס קוגול לאונרד, האדריכל הספרדי בן ה-30 ל-CNBC. לאונרד הקים חברת אדריכלות משלו בספרד ב-2008, אבל מהר מאוד הכה משבר הדיור בספרד.

"בפחות מ-6 חודשים, 9 מתוך 10 פרוייקטים שעבדתי עליהם התעכבו. כל הלקוחות שלחו את אותה הודעה: 'אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות אז אנחנו נאלצים לחכות ולא יכולים לשלם עכשיו", אמר לאונרד. כשנהיה ברור שהמצב בספרד הוא יותר השרדותי מאשר הזדמנותי אמר לאונרד שהוא לא יכול לבחור את המטרות המקצועיות שהוא רצה להשיג, אז הוא ארז את תיקיו ועזב למיאמי בפלורידה ששם הוא מקים כעת חברה חדשה בשם אדריכלות קוגל. למרות שהוא עדיין עובד מסביב לשעון כמו שעשה בספרד, יש לו תקוות רבות." בארה"ב אני יכול לרדוף אחרי הזדמנויות ולצמוח כאדריכל, מה שלא היה אפשרי בספרד".