מחר: הכנסת תנסה לתקן פירצה בחוק עידוד השקעות הון

מדובר בפירצה שעלולה ליצור אובדן הכנסות ממסים של מיליארדים ■ מסיבות טכניות, מפעל מייצא הוגדר כמפעל שמייצר למדינה עם מעל 12 מיליון תושבים

מחר (ב') תנסה הכנסת לתקן פירצה בחוק עידוד השקעות הון, שעלולה ליצור, כבר בתחילת 2013, אובדן הכנסות ממסים של מיליארדים לקופת המדינה.

לצורך ניסוח החוק, ומסיבות טכניות, מפעל מייצא הוגדר מפעל שמייצר למדינה שבה יותר מ-12 מיליון תושבים. לפי חוות דעת משפטית שמסתובבת בשוק, דמוגרף הצליח להוכיח לכאורה כי בגבולות מדינת ישראל כבר חיים יותר מ-12 מיליון נפשות - כולל מסתננים ותושבי הגדה.

מי שעומדים מאחורי חוות הדעת הזו הם עו''ד ורו"ח משה מזרחי - היועץ המשפטי הקודם של רשות המסים, שהיה מופקד על ניסוח החוק לעידוד השקעות הון - ועו"ד עמית קריגל, שהיה אחראי על הטיפול בחוק לעידוד השקעות הון במחלקה המשפטית של הרשות. השניים עזבו את רשות המסים ב-2011, עובדים כיום בשוק הפרטי וגובים כספים לא מעטים בגין אותה חוות דעת.

הממשלה מתכוונת לתקן ולסגור את הפרצה, אלא שנוצרה בעיה לגבי 2012. לפי הנטען בחוות הדעת, ניתן לשנות את החוק לגבי 2013 ואילך, אך לגבי 2012, שעומדת להסתיים, אין אפשרות לתקן - משום שמדובר בשינוי רטרואקטיבי פסול. גם טענה זו בעייתית, הואיל ובפועל 2012 עדיין לא תמה.

לכאורה, כל מפעל תעשייתי ישראלי יוכל ליהנות ממשטר המס שמעניק החוק לעידוד השקעות הון, קרי, מחנינת מס כוללת חסרת תקדים, שתגרום לאובדן הכנסות של מיליארדי שקלים, ויש הסבורים - אפילו גבוה יותר מזה הנובע מהרווחים הכלואים.

"הנחות מופרכות"

"מדובר במדרון חלקלק. אנו יודעים שמדובר במיליארדים, אבל לא יודעים איפה זה נגמר", אמר ל"גלובס" בכיר ברשות המסים, שלא מוכנה לוותר בסוגיה. "אני אומר לכולם: אנו לא מקבלים את חוות הדעת הזו. כל מי שישתמש בחוות הדעת, נפעל נגדו בדרך של הוצאת שומות ונתמודד אתו בבית המשפט. חוות הדעת הזו איננה תקפה, ומבוססת על הנחות מופרכות".

מחר (ב') צפויה הצעת החוק המתקנת את הפרצה (במקום 12 מיליון תושבים ייקבע רף של 14 מיליון) להגיע לכנסת לקריאה ראשונה. חברי הכנסת אמורים להחליט האם להעניק את חנינת המס לכלל המפעלים בישראל, אך מדובר על תיקון שיהיה תקף החל ב-2013, ואין פתרון לגבי 2012. לפי בכירים ברשות המסים, חוות הדעת הזו עלולה לגרום למשבר פיסקלי חמור, שכן עד שהרשות תוציא את השומות ועד תום ההליכים בבית המשפט, יווצר בור עמוק בהכנסות המדינה - שלא תמצא דרך לכסותו.

נזכיר כי באחרונה עלה שיעור המע"מ ב-1% - ל-17%. זהו מס רגרסיבי ממדרגה ראשונה, שפוגע בעיקר בחלשים. כמו כן, בתחילת 2013 יעלה שיעור מס ההכנסה ליחידים למעמד הביניים הגבוה. נזכיר גם כי ב=2013 תידרש הממשלה לבצע קיצוץ תקציבי בשיעור של 12 מיליארד שקל לפחות, ושהגירעון הממשלתי תפח בעת האחרונה וחצה את רף 4% תמ''ג. מדובר בסדרי גודל מדאיגים למשק הישראלי, שצומח בקצב של 3%-4%.

"סכום זניח"

מזרחי מסר בתגובה כי "לא מדובר בפרצה בחוק או בתקלה טכנית. אוכלוסיית המדינה גדלה באופן צפוי, ולכן מבחן השווקים הגדולים פקע. מצב זה אמור להביא לבחינה מעמיקה של מדיניות התמריצים של המדינה. לדעתי, לאור המצב הכלכלי והתחזיות הקודרות בקשר למצב התעסוקה בפריפריה, נדרש בעת הזו להעניק חלק מתמריצי המס גם למפעלי התעשייה המסורתית, שהיא המעסיק העיקרי בפריפריה.

"בהתאם לנתונים שפרסם מנהל הכנסות המדינה, הטבת המס - אם תחול על כל התעשייה המסורתית - לא תעלה על חצי מיליארד שקל בשנה (8% מסך הטבות המס המוענקות לתעשייה המייצאת). סכום משמעותי למפעלים, אך זניח לתקציב המדינה. הצעת החוק לתקן את גודל השוק החל ב-1.1.12 הינה הצעה לתיקון רטרואקטיבי, הפוגעת במפעלי התעשייה המסורתית שכבר זכאים להטבות המס מתחילת השנה. תיקון רטרואקטיבי אסור בכלל, ובפרט בדיני המס, כשההכנסה כבר הופקה וההטבות כבר קיימות על פי חוק".

מרשות המסים, בראשות דורון ארבלי, נמסר כי "באחרונה נשמעו טענות המגובות בחוות דעת של מייצגים בשוק הפרטי, בדבר תחולת ההטבות בחוק על חברות אשר מוכרות את מרבית תוצרתן בשוק הישראלי. עמדת רשות המסים הינה כי חוות דעת אלה שגויות ומטעות. יובהר כי רשות המסים תפעל כנגד חברות אשר יאמצו פרשנות בהתאם לחוות הדעת, וזאת בדרך של הוצאת שומות והטלת קנסות גירעון במקרים המתאימים".