איגוד לשכות המסחר נגד לאומית: מפרה חוזים עם ספקים

לאומית הודיעה לספקים על כוונתה להפחית ב-10% את מחירי השירותים והציוד בעקבות קשיים כספיים ■ אוריאל לין: "חוזים יש לקיים"

תרעומת באיגוד לשכות המסחר בתל-אביב, בעקבות החלטת קופת-חולים לאומית להפחית ב-10% את תעריפי השירותים, המזון והציוד הרפואי מספקים. בשבועות האחרונים פנתה הנהלת הקופה לכלל ספקיה, והסבירה את המהלך החד-צדדי ב"גידול משמעותי שחל בשנה האחרונה בהוצאות הקופה, בלי גידול מקביל שחל במקורות ההכנסה שלה".

הנהלת הקופה הוסיפה וטענה כי "אנו צופים כי התהליכים המתרחשים במערכת הבריאות בימים אלה, יביאו להרעה נוספת במצב הכלכלי ב-2013, ולאור תמונת המאקרו והמצב השורר בענף, אנו נדרשים לצעדי חיסכון נוספים במרכיבי ההוצאה השונים, כמו תקורות, אשפוז, רכש וכוח אדם". בקופה הדגישו בפני הספקים, כי סירובם להורדת התעריפים יאלץ את ההנהלה לבחון מחדש את ההתקשרות עמם.

"עובדות בשטח"

מדובר בקהל של ספקים, שהקופה התקשרה איתם בעבר באמצעות הסכמים, לאחר שעברו הליכי מכרז. "עכשיו הקופה רוצה להוריד תעריפים ב-10%, למרות שמדובר ב-10% שהם הרווח שלי כספק. ניצחתי במכרז להספקת המוצרים האמורים ללאומית בזכות זה שהגשתי את ההצעה הזולה ביותר. הקופה מנצלת כעת את כוחה מולי, מחליטה על הורדת מחירים באופן שרירותי וקובעת עובדות בשטח", אמר היום (ב') ל"גלובס" הבעלים של גיל מדיקל, יהודה גיל, שמספק ללאומית ציוד רפואי מתכלה.

"הודעתי להנהלת הקופה שאני מסרב לשתף פעולה עם המהלך, ואם היא לא מוכנה לעמוד בסיכומים החוקיים שלה איתי כספק - אני מוותר על ההתקשרות איתה", אמר גיל.

"רווחיות מזערית"

בפנייה של נשיא איגוד לשכות המסחר בתל-אביב, אוריאל לין, למנכ"ל לאומית, נסים אלון, הוא קרא לו לחזור בו מהכוונה להפחית את התעריפים בנימוק ש"מידת הרווחיות של הספקים מזערית, ואף הולכת ופוחתת לאור הוצאות שהולכות וגדלות. כלל בסיסי הוא שחוזים יש לקיים".

מלאומית נמסר בתגובה: "מערכת הבריאות נתונה למשבר כלכלי חסר תקדים, כשגירעון הקופות עומד על כמיליארד שקל ל-2012. כדי לעמוד באתגר, לאומית מבצעת צעדי התייעלות כוללניים. הקופה נמצאת בקשר רציף עם כל הספקים, כדי לייצר את ההבנות הנדרשות ברוח טובה סביב פנייתה לעדכון התעריפים".