קסמי החשבונאות הניבו לבית הזהב רווח של 24 מיליון שקל

הרווח נבע מ"רכישה הזדמנותית" של בית הדיור המוגן "שבעת הכוכבים" מידי אפרים שורקה

רכישת בית הדיור המוגן "שבעת הכוכבים" שבהרצליה פיתוח תמורת כ-40 מיליון שקל באוגוסט האחרון, סידרה לחברת "בית הזהב" רווח חשבונאי חריג, ואפשרה לה לחלק דיבידנד של 7 מיליון שקל, אגב הגדלת המינוף שבו היא פועלת.

בית הזהב נמצא בשליטת משפחת רובינשטיין, ומחזיקים בה גם מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, יונל כהן, וחברת ההשקעות ישרס של שלמה איזנברג. החברה נסחרת בבורסה במחיר המשקף לה שווי של כ-61 מיליון שקל. בחודשים ינואר-ספטמבר רשמה בית הזהב רווח נקי של כ-26 מיליון שקל, רובו ברבעון השלישי, לעומת רווח סמלי בתקופה המקבילה.

הרווח האמור נבע בעיקרו מ"רכישה הזדמנותית", כהגדרת החברה, של בית שבעת הכוכבים תמורת כ-24 מיליון שקל. הרווח הגולמי של בית הזהב מתחילת השנה נותר יציב על רמה של כ-10 מיליון שקל, והרווח התפעולי הצטמצם לרמה של כ-4.4 מיליון שקל.

מהי אותה רכישה הזדמנותית שסייעה לחברה להציג רווח יוצא דופן מבחינתה? מדובר בתוצר חשבונאי חריג, שנובע מרכישת בית שבעת הכוכבים מידי יזמי הנדל"ן אפרים שורקה ויעקב בר. הרווח נובע מכך ש"עודף העלות הכולל שחושב בעסקה הינו נמוך מעודף העלות המיוחס לרכוש הקבוע. מאחר שהמוניטין שחושב הינו שלילי, הוא נזקף במלואו כרווח לדוח הרווח והפסד", מסבירה החברה בדוחותיה.

הרווח שנרשם מסתמך על הערכת שווי של ברק פרידמן כהן ושות' לבית שבעת הכוכבים, הנוקבת בשווי של כ-190 מיליון שקל - כמחצית ממנו נזקפת לשווי זכויות החברה בפרויקט, והיתרה ל"יתרת פיקדונות" של לקוחות הפרויקט.

במסגרת הסכם הרכישה העבירה בית הזהב מימון בהיקף של 26.6 מיליון שקל לחברה הנרכשת, ששימש את האחרונה להחזר הלוואת בעלים לידי שורקה ובר. בנוסף, בית הזהב שילמה לבעלי המניות הקודמים ב"שבעת הכוכבים" סכום של כ-13.7 מיליון שקל עבור מניות החברה הנרכשת.

את הרכישה מימנה בית הזהב בעיקר באמצעות אשראי מבנק הפועלים. בספטמבר האחרון ניצלה בית הזהב את יתרת מסגרת האשראי שהועמדה לה על ידי הבנק, ושטרם נוצלה לאותו מועד, ונטלה הלוואה בסך 42 מיליון שקל.

החזירה 18.2 מ' ש' למחזיקי האג"ח

מהלכים אלה שימשו את בית הזהב גם להחזר מלוא החוב שלה למחזיקי האג"ח. כ-18.2 מיליון שקל מתוך כספי ההלוואה שימשו בספטמבר לתשלום האחרון בגין האג"ח. בד בבד, הגדלת המימון מהבנק גרמה להגדלת המינוף של החברה. כך, נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה, הציגה בית הזהב הון עצמי של כ-88 מיליון שקל, המהווה כ-24% מסך המאזן. זאת לעומת סך של כ-62 מיליון שקל שהיווה כ-40% מהמאזן בסוף 2011. "מדובר בתנאי אשראי טובים לטווח ארוך, שמאפשרים פיתוח עסקי והמשך התרחבות החברה", אמר היום המנכ"ל גולן רובינשטיין בנושא.

בית הזהב עוסקת בשני תחומי פעילות: העיקרי הוא הפעלת מרכז מגורים מוגן לאוכלוסייה מבוגרת ומתן שירותים נלווים; והשני הוא השקעות בנדל"ן בגרמניה וצ'כיה.

החברה זימנה באחרונה אסיפה כללית שתתקיים ב-22 בנובמבר, ובה ידונו בהארכת ההתקשרות עם המנכ"ל גולן רובינשטיין בשלוש שנים (עד סוף 2015), באמצעות חברת ניהול. במסגרת זו יספק המנכ"ל את שירותיו לחברה בתמורה ל-96 אלף שקל בחודש (צמוד למדד). בשנת 2011 עמדה עלות העסקתו של רובינשטיין על 1.45 מיליון שקל.

בית הזהב
 בית הזהב