יוצאים מהבונקר: לראשונה ממארס - פדיונות בקרנות הכספיות

הקרנות המסורתיות והמנייתיות גייסו 2.4 מיליארד שקל ו-11 מיליון שקל בהתאמה ■ שליש מסך הגיוסים נרשם אצל אלטשולר שחם, שעקף את דש וכלל פיננסים בהיקף הנכסים המנוהלים

המשקיעים יוצאים מהבונקר: מנתוני הגיוסים בענף קרנות הנאמנות לחודש אוקטובר עולה כי לאחר תקופה ארוכה של התבצרות באפיקים סולידיים, הציבור החל להגדיל את היקף החשיפה לנכסי סיכון. לראשונה מאז חודש מארס נרשמו פדיונות בקרנות הכספיות, בד בבד עם גיוסים בהיקפים גבוהים בקרנות המסורתיות (קרנות אג"ח ומניות). למעשה, מדובר בגיוס החודשי בהיקף הגבוה ביותר בקרנות המסורתיות מתחילת השנה.

באוקטובר צמח ענף הקרנות בכ-4 מיליארד שקל, כ-1.9 מיליארד שקל מתוכם מיוחסים לגיוסים נטו, והיתרה לתשואה החיובית שהניב השוק. בנטרול הפדיונות בקרנות הכספיות (כחצי מיליארד שקל), גייסו הקרנות המסורתיות כ-2.4 מיליארד שקל. נכסי הענף הגיעו לשיא של כ-164 מיליארד שקל.

גם בענף תעודות הסל נרשמה מגמה דומה, לאחר חודשים רבים שבהם סבלו מפדיונות, באוקטובר התעודות המנייתיות היו האפיק שריכז את עיקר הגיוסים עם כ-930 מיליון שקל מתוך 1.6 מיליארד שקל סך הכול. זאת, על אף שמתחילת השנה עלו מדדי המניות המובילים בארץ בכ-10%.

הקרנות המסורתיות גייסו החודש בהיקפים נרחבים, רובם באפיק קרנות האג"ח הקונצרניות. אפיק זה גייס כ-1.3 מיליארד שקל, והוא בעל היקפי הגיוסים הגבוהים ביותר החודש, לראשונה מאז תחילת השנה. נראה כי המשקיעים לא נשארו אדישים למגמה החיובית המתמשכת במדדי התל בונד, שהתחזקו בחודש החולף בכ-2% בממוצע. עם זאת, נראה שהציבור שוב פספס את המחירים הנמוכים, שכן כל מנהלי ההשקעות טענו כבר באוגוסט כי ישנן הזדמנויות באפיק הקונצרני, אולם המשקיעים נמנעו מניצולן.

באפיק קרנות אג"ח מדינה, שהיה המגייס השני בגודלו החודש, נרשמו גיוסים של 1.1 מיליארד שקל. אפיק זה ממשיך להיות הצומח ביותר בענף הקרנות מתחילת השנה, עם גיוסים של למעלה מ-9.8 מיליארד שקל.

סממן נוסף לכך שהמשקיעים החלו להגדיל את רכיב הסיכון טמון באפיק קרנות האג"ח הכלליות. אפיק זה הפתיע לטובה כשהקרנות רשמו באוקטובר גיוסים בהיקף של כ-420 מיליון שקל, רובם בקרנות המשלבות מניות (כגון קרנות 90/10). מתחילת השנה סבל האפיק מפדיונות כבדים, שהסתכמו בסוף אוקטובר בכ-2.5 מיליארד שקל. אפיק נוסף שהפתיע לטובה הוא זה של הקרנות המנייתיות, שלאחר חודשים של פדיונות רשם גיוסים של 11 מיליון שקל.

להלן סיכום חודש אוקטובר אצל כמה ממנהלי הקרנות והתעודות הבולטים.

858 מיליון שקל הם היקף הגיוסים שרשמו קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם באוקטובר. סכום זה מהווה כשליש מסך הגיוסים בענף בחודש החולף. בית ההשקעות הפך באוקטובר לגוף השישי בגודלו מבחינת היקף נכסים (נתח שוק של 6.3%), תוך שהוא עוקף את דש וכלל פיננסים. שלושת הגופים יחד חצו במהלך החודש את רף ה-10 מיליארד נכסים מנוהלים.

גם החודש, רוב הגיוסים בקרנות אלטשולר שחם, שבניהולו של גילעד אלשטולר, נעשו בקרנות המסורתיות (858 מיליון שקל - פי 6 מנתח השוק שלו). נציין כי מתחילת השנה גייסו הקרנות של אלטשולר שחם כ-5.2 מיליארד שקל, רובם המכריע לקרנות המסורתיות, שגובות דמי ניהול. היקף הגיוסים הרחב הביא לזינוק של יותר מפי 2 בהיקף נכסי החברה תוך פחות משנה.

2 הוא מספר בתי ההשקעות שספגו החודש פדיונות. מדובר באי.בי.אי ואקסלנס, שאמנם הצליחו להפחית את היקף הפדיונות שרשמו בהשוואה לחודש שעבר, אולם הם היו היחידים שלא נהנו מהמגמה החיובית בענף.

במהלך אוקטובר נפדו מקרנות הנאמנות של אי.בי.אי, בניהולו של אורי בן-דב, 322 מיליון שקל, רובם המכריע נבע מפדיונות בקרנות המסורתיות (289 מיליון שקל). אוקטובר היה החודש הראשון עבור בן-דב בתפקיד מנכ"ל הקרנות של אי.בי.אי, במקום עודד גל. נציין כי מתחילת השנה ספגו הקרנות המסורתיות של אי.בי.אי פדיונות בהיקף 2.4 מיליארד שקל, ונראה כי בן-דב צפוי לעמוד באתגרים לא קלים.

גם באקסלנס מתקשים לייצב את הספינה. קרנות אקסלנס איבדו החודש 174 מיליון שקל, רובם מפדיונות בקרנות הכספיות (156 מיליון שקל). מאז חודש יולי, עת נכנס לתפקידו מנכ"ל הקרנות החדש צחי קורן, הצליחו אקסלנס לגייס 435 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, אולם מתחילת השנה נרשמה ירידה בהיקף נכסי הקרנות.

60 מיליון שקל הם היקף הגיוס של כל אחת מחברות הקרנות של איילון ואלומות ספרינט. הקרנות של השניים רשמו באוקטובר גיוסים בהיקף של פי 5.5 ו-4 בהתאמה, מנתח השוק שלהם. גיוסים נאים בשתי החברות הובילו את בתי ההשקעות להגדיל את נכסיהם בכ-50%. צמיחה יפה נרשמה החודש גם בקרנות של אילים, שלא מזמן עברו לבעלותו של אמיר אייל, מבעלי אינפיניטי. החודש גייסו קרנות אילים 34 מיליון שקל, פי 3 מנתח השוק שלהן.

760 מיליון שקל הם סך הגיוסים של קסם תעודות סל בחודש אוקטובר. נתון זה זיכה את קסם, שבניהולו של אבנר חדד, בתואר המגייסת הגדולה ביותר מתחילת השנה, עם 2.1 מיליארד שקל.

את התואר קטפה קסם מתכלית תעודות סל, שבניהולם של איל סגל ודוד אללוף, שגייסה בתקופה 2 מיליארד שקל.

אוקטובר
 אוקטובר

ענף תעודות הסל
 ענף תעודות הסל