שריג: חברות הביטוח לוקחות סיכונים מיותרים בנוסטרו

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר: "במיוחד בעת הזו, רדיפה מוגזמת אחר תשואות עלולה להסתיים בקשיים עסקיים מיותרים" ■ מנכ"ל האוצר: סוכני הביטוח מבלבלים את הלקוח

"לתפיסתנו, חברות הביטוח משקיעות כיום את כספי הנוסטרו בצורה לא מספיק שמרנית. במיוחד בעת הזו, רדיפה מוגזמת אחר תשואות עלולה להסתיים בקשיים עסקיים מיותרים". כך אמר היום פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שניצל את הכנס השנתי של האגף בראשו הוא עומד, לתקוף חזיתית את מנהלי חברות הביטוח ואופן הניהול שלהם בימים אלה.

בכלכלת ישראל חלה עלייה חדה ברמת הסיכון. חלק מהעלייה נובע מהקורה בעולם אך חלק גם נובע מגורמים הייחודיים לישראל", אמר שריג שהוסיף כי "לאור הגידול החד בסיכונים במשק הישראלי, אנו מצפים מחברות הביטוח להגביר את השמרנות בניהולן. הדבר חייב להתבטא בין היתר בשמרנות נוספת בניהול הון עצמי ונוסטרו. בתקופה שבה קשה לגייס כספים או למחזר חובות על החברות לדאוג לעודפי הון ולניהול שמרני שלו כדי שיוכלו לספוג הפסדים לא צפויים. הון עצמי נמוך, גם אם הוא מעל להון העצמי המינימלי, מגביל מאוד את היכולת של החברות לפעול. שלא לדבר על לגדול ולנצל הזדמנויות עסקיות", אמר המפקח.

דורון כהן, מנכ"ל האוצר, נשא אף הוא דברים בכנס ובמסגרת זו האשים את סוכני הביטוח ש"מבלבלים את הלקוח". עוד אמר כי עולם הפנסיה הישן, שהבטיח תשואה "נראה בעבר כגן עדן, אבל התברר כגן עדן של שוטים. נוצרו בו גרעונות עתק".

עוד הוסיף כי יש לשמור על הגופים המוסדיים, אגב הדיון סביב דמי הניהול בשנים האחרונות, "אחריות כלפי הגופים הפיננסיים היא אחריות כלפי החוסכים. כי לטווח הארוך חשוב להבטיח לחוסכים שיהנו מהפירות עליהם עמלו בהמשך כל החיים".