משרד השיכון: תוכנית חיזוק מבנים בפני רעידות בפריפריה

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס: "חיזוק מבנים בפריפריה בפני רעידות אדמה היא משימה לאומית אשר לא תתבצע אם המדינה לא תירתם לכך"

בשורה לפריפריה או תעמולת בחירות? משרד השיכון הודיע היום על יציאה לדרך של תוכנית למימון חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה בקרית שמונה, טבריה, בית שאן וחצור הגלילית. על פי התוכנית, אותה יזמו במשרד השיכון יחד עם האוצר ומשרד הפיתוח הנגב והגליל, יקצה כל משרד סכום של 10 מיליון שקל בשנה למטרה זו של חיזור המבנים. במסגרת התכנית יחוזקו כ-60 מבנים בקרית שמונה, טבריה, בית שאן וחצור הגלילית בשלוש השנים הבאות. מבנים אלה כוללים כ-1,250 דירות ישנות. יש לציין שמדובר ביציאה לפועל של תוכנית שכבר אושרה ב-2011, מה שמעלה את השאלה מדוע יישומה נדחה בכמעט שנתיים. ייתכן שמערכת הבחירות הקרבה היא התשובה.

התוכנית המקורית קבעה כי שלושת המשרדים יקצו את הסכום המדובר החל מ-2011 במשך שלוש שנים כך שההיקף התקציבי הכולל יעמוד על 90 מיליון שקל במשך 3 שנים.

ממשרד השיכון נמסר היום כי אכן הופרשו הכספים החל מ-2011 אולם הפעילות בפועל תחל רק בחודש הבא וזאת לאחר שפורסמו מכרזים ונבחרו קבלנים שיבצעו החיזוק. "בחלק מהמבנים נבחרו כבר במכרז הקבלנים שיבצעו את החיזוק והעבודות יחלו כבר בחודש הבא. מבנים רבים נוספים נמצאים בשלבים שונים ומתקדמים של מכרזים או קבלת היתרי בנייה.

במסגרת חיזוק הבניינים יבוצע גם שיפוץ חיצוני לבניין בעלות של כ-200 אלף שקל למבנה, שיפוץ חדר מדרגות כולל סיוד, חידוש צבע מעקות, צביעת פרטי נגרות וכדו'", מסרו היום ממשרד השיכון. עוד נמסר כי העיר הראשונה בה יחוזקו מבנים תהיה טבריה. את החיזוק תנהל חברת עמידר.

כזכור, תוכנית תמ"א 38 שאושרה הממשלה לפני למעלה משבע שנים מעניקה זכויות נוספות לבנייני מגורים שנבנו לפני שנת 1980 וזקוקים לחיזוק בפני רעידות אדמה. במהלך השנים זכתה התוכנית לשלושה תיקונים מהותיים שעיקרם היה תוספת זכויות וחידוד ההוראות לרשויות וליזמים וזאת כדי לקדם את מספר הפרויקטים שיצאו לדרך. מכיוון שהתוכנית כולה מבוססת על היתכנות כלכלית של יזם או קבלן לחיזוק המבנים ללא עלות מצד הדיירים וזאת בתמורנה למכירת דירות הנוספות לבניין הישן, היא איננה ברת ביצוע מחוץ לאזור המרכז.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מסר היום: "חיזוק מבנים בפריפריה בפני רעידות אדמה היא משימה לאומית אשר לא תתבצע אם המדינה לא תירתם לכך. חשוב מכך, הפרויקט עוזר לדיירי הדיור הציבורי לשפר את איכות חייהם ולא רק את ביטחונם. אנחנו לא רק מחזקים את המבנים, אלא גם מחדשים ומשפצים אותם לרווחת התושבים בפריפריה המתגוררים בדירות שנבנו בשנות ה-50 וה-60. אני שמח כי הצלחנו יחד עם משרדים נוספים להוציא לדרך מהלך שייתן פתרון וביטחון לאלפי אנשים שגרים במבני הדיור הציבורי במקומות בהם הסיכון הגדול ביותר לפגיעה בשל רעידת אדמה".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון מרדכי מרדכי הוסיף כי: "מדובר בפיילוט בהיקף של 90 מיליון שקל שמאפשר לצאת לדרך ולבצע חיזור מבנים בארבע ערים באזורים הרגישים ביותר. עם זאת, מובן שאין בכך כדי לפתור את היקף הבעיה העצום של חיזוק מבנים בפריפריה. לאחר השלמת פרויקט זה הממשלה תצטרך להסיק מסקנות מתוצאותיו ולמצוא פתרון מקיף וכולל למבנים הישנים בפריפריה".