השכנים טענו ל-25% ירידת ערך - השמאי פסק 4% בלבד

מכה לדיירים המתגוררים בסמוך למתחם המשטרה ברחוב ז'בוטינסקי בר"ג שהגישו תביעות לירידת ערך על רקע הבנייה הצפוייה במתחם ■ במקום הערכה לנזק כספי צפוי של כ-2 מיליון שקל לכל הדירות, נקבע סכום כולל של 195 אלף שקל

מכה לדיירים המתגוררים בסמוך למתחם המשטרה ברחוב ז'בוטינסקי בר"ג שהגישו תביעות לירידת ערך על רקע הבנייה הצפוייה במתחם. בעוד הדיירים טענו לירידת ערך של בין 22.5% ל-25% לדירות המגורים הסמוכות, טענות שהסתכמו בנזק כספי צפוי של כ-2 מיליון שקל לכל הדירות, קבע שמאי מכריע שמונה לפסוק במקרה כי הנזק הצפוי לא יעלה על בין 1.5% ל-3.8% בלבד, כלומר, סכום כולל של 195 אלף שקל.

התנגדות הדיירים המתגוררים בסמוך למתחם הוגשה על רקע אישור תוכנית רג/1113 ב-2006, תוכנית החלה על המגרש בו נמצא בניין משטרת רמת גן ברחוב ז'בוטינסקי בעיר. התכנית שינתה את ייעוד הקרקע משטח לבנייני ציבור בלבד, לשטח למגורים ושטח פרטי פתוח מיוחד הכולל חניון וכיכר.

בנוסף לבנייני ציבור, מאפשרת התוכנית בניה של עד 200 יחידות דיור במגדל מגורים בגובה 34 קומות מעל קומת כניסה כפולה, קומת מסחר ומרתפי חנייה בשטח בנוי בהיקף 16.4 אלף מ"ר. תוכנית זו החליפה תוכנית שהתירה בניית בנייני ציבור בגובה 4 קומות בלבד.

מכיוון שהקרקע המדוברת הינה בבעלות מינהל מקרקעי ישראל נתן המינהל כתב שיפוי לוועדה המקומית רמת גן, במסגרתו נאמר שבמקרה והשכנים יגישו תביעות לירידת ערך דירותיהן בעקבות הפרויקט, יהיה זה המינהל שישלם את הפיצוי. לאחר אישור התוכנית התממש החשש ושמונה דיירים מרחוב יוסף הגלילי, הסמוך למתחם, הגישו תביעה לירידת ערך דירותיהם. השכנים טענו כי ירידת הערך בדירותיהם נעה בין 22.5% ל-25% ותבעו לקבל סכום כולל בגובה כ-2 מיליון שקל.

טענת הדיירים הייתה שהתכנית החדשה תשנה את אופי האזור, תיצור צפיפות רבה, תקשה על מכירת הדירות, תגדיל את נפח התנועה, תיצור מצוקת חניה, פגיעה בפרטיות ובנוף, רעש וזיהום אויר, פגיעה בשמש ובזרימות אויר ורוח,

המינהל מצידו טען, כי אין כלל פגיעה, והתוכנית אף משביחה את הדירות בשל העובדה שהיא משאירה הרבה שטחים פתוחים ולא בנויים בתחומה, מציעה בינוי חדש שהורחק מבתי התושבים, ולכן מחירי הדירות של התובעים יישרו קו עם המחירים של הפרויקט ויעלו. זו הייתה גם התשובה של הוועדה המקומית.

התביעה הגיעה לוועדת הערר למחוז תל אביב, אשר מינתה שמאי מכריע לנושא - עאטף עאלם. בימים אלה פרסם השמאי את החלטתו. לאחר שניתח כל מרכיב ומרכיב בתביעה של התובעים ואת טענת ההשבחה של המינהל והוועדה המקומית, הגיע השמאי למסקנה כי ירידת ערך שנגרמה למתנגדים הינה בשיעור של בין 1.5% ל-3.8% בלבד, ומסתכמת בסכום כולל של 195,000 שקל.

את מינהל מקרקעי ישראל ייצגו בפני השמאי המכריע עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן וילצ'יק קמחי ושות', והשמאית אסתי כהן. את הוועדה המקומית ייצגו עו"ד עדינה פיבלביץ מהלשכה המשפטית, והשמאי רחמים שרים.

יש לציין שהמכרז המדובר טרם יצאה אל הפועל ונדחה על ידי מינהל מקרקעי ישראל כבר מספר פעמים מאז פורסם לראשונה. הסיבה לדחיות היא אי הסכמות בין המינהל לבין המשטרה שנמצאת על השטח לגבי תקצוב הפינוי ומציאת מיקום חלופי.