שקדי על הרגולציה בתעופה: "כישראלי וכיהודי, אני מתבייש"

מנכ"ל אל-על בכנס התעופה האזרחית: "ממשלה אחראית צריכה לקבל החלטות אחראיות שיאפשרו לאל-על ולתעופה הישראלית כולה להתמודד עם התחרות"

"כישראלי וכיהודי, אני מתבייש. הרגולציה במדינת ישראל לא הוגנת ולוקה בהבנה של תעשיית התעופה. אני מאמין שממשלה אחראית צריכה לקבל החלטות אחראיות שיאפשרו לאל על ולתעופה הישראלית כולה להתמודד עם התחרות", כך אמר לפני דקות אחדות מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי בכנס התעופה האזרחית השנתי של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית (רת"א).

שקדי הלין בנאומו על שורה של נושאים כאובים עבור אל על שבכולם אשמה הרגולציה הישראלית. שקדי הוציא את קצפו על סוגיית השמים הפתוחים.

"אני איש תחרותי באופן קיצוני ולא פחדתי בחיי מתחרות ולשמחתי ברוב המקרים ניצחתי. כל מה שאני מבקש זה שיאפשרו לי להתחרות בכללים הוגנים והגונים. המינימום לעשות ניתוח כלכלי של השלכות הסכם השמים הפתוחים. אנחנו באל על עשינו ניתוח ולדעתי המדינה לא עשתה ניתוח כזה. הוא לא הוצג לי בכל אופן. רת"א צריכה לבחון את השלכות ההסכם במתכונת המוצעת". עוד אמר כי יישום ההסכם בהדרגתיות מגוחכת משום שהתהליך אינו ניתן לשליטה.

עוד לדבריו, אל על נמצאת בקרב מתמיד עם או בלי קשר לשמים פתוחים. "לכן אנחנו משקיעים בהצטיידות חכמה של מטוסים, עושים טיפול קיצוני וממוקד בנושא דלק, התייעלות בכוח אדם והרחבת הסכמי הקוד שייר לצורך הרחבת רשת הנתיבים עקב הקושי מאי יכולת שלנו להצטרף לברית תעופה".

עוד אמר כי הוא מזמין "מישהו, אמיתי והוגן, לעלות לבמה ולענות האם הרגולציה והמצב מאפשרים תחרות הוגנת מול חברות תעופה בינלאומיות ולא מול ישראייר כי זה מגוחך".

גיורא רום, מנהל רת"א, שעלה לבמה השיב לשקדי בעוקצניות כך: "החלק האחרון של דבריו של שקדי מאוד עודד אותי. התיאור של צעדי ההתייעלות, זאת הייתה חדשה מאוד חשובה לחברה שהופטרה לפני 8 שנים, בערך באותו זמן שהופרטה למשל חברת בזק, ולא פסעה באותם שבילים שמאפיינים חברות שעוברות מתרבות ממשלתית לתרבות של עולם עסקי פרטי עם עקומות תועלת אחרות. יכול להיות שבאיחור של 8 שנים ותודות להגעתו של שקדי לאל על, מתחילה תקופה חדשה. אני מחזק את ידיו של שקדי בתוכנית ההתייעלות".

באשר לטענה כי לא נעשה ניתוח בעניין הסכם שמים פתוחים אמר רום כי הסיכוי לחזות מגמות עתידיות הוא בעייתי מאוד וכל שיענוי קטן ישנה את כל המספרים. זה לא נכון שלא נעשו מחקרים אך אני סבור שערכם נמוך. לא נכון יהיה לעצור את ההסכם אלא לבדוק כיצד ניתן להתאים את עצמך אליו".