"רכשנו אופציה על הנפט ב'לוויתן', ובמחיר מאוד אטרקטיבי"

רוני הלמן, בכובע אחד מנהל חסכונות ציבור ובכובע שני בעל שותפות לחיפושי נפט וגז, מסביר בראיון ל"גלובס" כיצד מיישבים את הקונפליקט ומדוע נותר מתמודד בודד על רישיון החיפושים בקפריסין

בסיומה של התמודדות שארכה חצי שנה, זכו השבוע כמה מחברות הנפט הגדולות בעולם בארבעת הרישיונות הראשונים מתוך 12 לחיפושי נפט וגז במימי האי קפריסין. המתמודדים הישראלים, ובראשם קבוצת דלק, מצאו את עצמם ללא רישיון ביד בינתיים, אך הסיפור עדיין לא נגמר - שמונה רישיונות טרם חולקו.

אם להאמין לרוני הלמן, מבעלי השליטה בבית ההשקעות הלמן אלדובי ובשותפות החיפושים הזדמנות ישראלית, תצטרף בקרוב הזדמנות קפריסאית, החברה הטרייה שהקים עם שותפו אורי אלדובי, לרשימת מחזיקי הרישיונות, לצד "אריות" כמו טוטאל וגזפרום. הלמן משוכנע שזכייתה של הזדמנות קפריסאית ב"בלוק 8" (אחד מ-12 הרישיונות) מובטחת, למרות שהמכרזים ייסגרו רק בעוד ששה חודשים.

- מאיפה הביטחון שתזכו?

הלמן: "מהסיבה הפשוטה שנמסר לנו שההצעה השנייה שהוגשה לבלוק נפסלה, ונותרנו המציעים היחידים".

את העובדה שנשארו יחידים במשחק, זוקף הלמן לתכנון מוקדם שעשו הוא ושותפיו, אשר הוביל אותם לבחור דווקא בבלוק 8 מבין הרישיונות שהוצעו במכרזים. "אי אפשר היה להגיש הצעות סתם כך לכל הבלוקים" הוא מסביר. "המכרז התנהל ברמה מאד מקצועית, וההצעות היו צריכות לעמוד בסטנדרטים גבוהים. רק תמורת המידע הסיסמי נדרשנו לשלם מיליון דולר. קיבלנו החלטה להתמודד על בלוק 8 (ועל בלוק 2, שבו הפסידה החברה, ע. ב.) על סמך מודל מתמטי מתורת המשחקים. היתרון מבחינתנו ברישיון הוא שכל הגיאולוגים סבורים שאין בו גז".

- זה דווקא נשמע כמו חיסרון.

"זה יתרון במובן ששיערנו שאף אחד לא יתמודד מולנו על הבלוק. אנחנו לא חולקים על הגיאולוגים, אבל הבדיקות שעשינו עם המפעיל שלנו בנורבגיה הראו בבירור שיש שם פוטנציאל לנפט. אותה שכבה שנמצאת בקידוח הימי 'לוויתן' ושעשויה להכיל נפט, נמצאת גם בבלוק 8, כך שבעצם רכשנו כאן אופציה על הנפט ב'לוויתן' ובמחיר מאד אטרקטיבי. כשנובל אנרג'י העלתה את ההסתברות למציאת נפט ב'לוויתן' בו היא שותפה ל-25%, היא העלתה למעשה גם את הסיכויים שלנו.

"למזלנו, נובל עדכנה את ההסתברות למציאת נפט רק כמה ימים לפני סגירת המכרז בקפריסין, ועובדה שמיד לאחר העדכון כבר היה גוף שמיהר להגיש הצעה נוספת לבלוק 8, אבל בגלל שזה היה ברגע האחרון, ההצעה נפסלה".

לא נהנים מסיוע ממשלתי-פוליטי

- מדוע חששתם כל-כך מהתמודדות מול מציעים אחרים?

"מבחינה מקצועית דווקא יש לנו יתרונות על-פני יתר המתמודדים. השותף-המפעיל שלנו, חברת AGR, הוא היחיד חוץ מנובל שיש לו ניסיון מעשי בקידוחים באזור. אבל זה לא מספיק כשאתה מתמודד מול החברות הגדולות בעולם. אני מבין שהזוכות בארבעת הרישיונות בשבוע שעבר ישלמו למדינה במצטבר בין 250 ל-300 מיליון אירו - לנו אין את הכסף הזה, וגם לא קיבלנו שום סיוע פוליטי-ממשלתי".

- מה רצית, שנתניהו ירים טלפון לנשיא קפריסין?

"עובדה שלפני שפורסמו התוצאות, נשיא קפריסין הוזמן לביקורים בפריס וברומא, והחברות מהמדינות האלו זכו. ממשלת ישראל, לא רק שלא מוכנה לעזור ליזמים הישראלים, אלא גם תוקעת להם מקלות בגלגלים".

במקביל לליווי ההתמודדות של הזדמנות קפריסאית על רישיונות החיפושים, עוסק הלמן לאחרונה בקידום עסקה מהותית מבחינת בית ההשקעות שלו ושל אלדובי: מיזוג עם בית ההשקעות הדס ארזים. המגעים שנחשפו ב"גלובס" בתחילת ספטמבר הגיעו לשלבים מתקדמים, ולפני שבועיים אושרה העסקה בשני הדירקטוריונים. המיזוג שאמור לצאת לדרך בינואר הקרוב יצור בית השקעות בינוני בגודלו, שינהל כ-15 מיליארד שקל עבור כ-350 אלף לקוחות.

הרקע למיזוג הוא הרווחיות הנשחקת של בתי ההשקעות והתחרות העזה בענף, במקביל לעלייה בדרישות ועלויות הרגולציה. העסקה התפרשה בשוק ההון כחלק מתהליך הקונסולידציה שעובר שוק בתי ההשקעות הקטנים. הלמן מאשר. "הרגולציה רוצה שיהיו כאן רק שחקנים גדולים", הוא אומר. "אנחנו מעסיקים היום יותר עורכי דין בתוך הבית ממנהלי השקעות. עלויות של דירקטוריון מגיעות היום למיליון שקל בשנה. הורדת דירקטוריון - חסכת מיליון שקל".

- מה לגבי צמצום כוח אדם?

"זו בטח לא הסיבה שבגללה הלכנו למיזוג. בשנה הראשונה אני בכלל לא רואה אפשרות לצמצומים בכוח האדם, כי כמות העבודה שלנו תגדל משמעותית. אחר-כך, בהמשך הדרך יהיה מקום להתייעלות".

- עדיין, המיזוג לא מעלה אתכם לליגה של הגדולים.

"לא מזמן דורגנו ב"גלובס" במקום התשיעי בין עשר קופות הגמל הגדולות, וזה כמובן לפני המיזוג עם הדס ארזים. מאז 2008 רכשנו שמונה קופות גמל, וזו העסקה התשיעית. בדרך ישנה עסקה לרכישת קופות הגמל של הקו-אופ ועסקה נוספת בסדר גודל דומה שאני עדיין לא יכול לחשוף. מאז 2008 גדלנו ביותר מפי 10 בהיקף הנכסים, מ-800 מיליון ליותר מ-10 מיליארד שקל, וזה לפני המיזוג, שיותר ממכפיל את היקף קופות הגמל שננהל, ל-55 קופות".

"לא נגדיל החזקות בענף החיפושים"

השלמת עסקת המיזוג תאפשר להלמן להתפנות מהניהול השוטף של בית ההשקעות לטובת התמקדות בתחום חיפושי הנפט והגז. הפעילות בקפריסין מתנהלת כאמור באמצעות הזדמנות קפריסאית, שנרשמה למסחר בבורסה בקפריסין לפי שווי של כ-14 מיליון אירו, ובישראל, באמצעות הזדמנות ישראלית, שותפות החיפושים שהונפקה ב-2010 ואשר נסחרת בשווי של 200 מיליון שקל (בה הלמן משמש כיו"ר).

הפעילות העיקרית של השותפות בישראל בחודשים הקרובים תהיה קידוחי אקספלורציה ברישיונות פלאג'יק (ממערב לרישיונות "לוויתן"), בהם מחזיקה הזדמנות ישראלית ב-10% לצד חברות של בני שטיינמץ וטדי שגיא. בשבוע שעבר החלו השותפים בקידוח ברישיון "ישי", לעבר חלקו הישראלי של מאגר הגז אפרודיטה שהתגלה לפני שנה על ידי נובל אנרג'י בבלוק 12, מעברו הקפריסאי של הגבול הימי בין ישראל לקפריסין.

הלמן אינו רואה קושי מיוחד במעבר מעולם ניהול כספי החוסכים, שמחייב שנאת סיכון, לעולם האקספלורציה עתיר סיכונים: "אני הרבה יותר פחדן מדלק ונובל שבאו לקדוח במקום שלא מצאו בו שום דבר קודם לכן. בתור שונא סיכון, אני מעדיף ללכת על אקספלורציה במקומות כמו אפרודיטה 2, שנבדקו על ידי גוף מכובד שנותן הסתברות של 100% לתגלית. שנאת הסיכון שבאה מניהול כסף של אחרים מביאה אותנו לבחור רישיונות שהם הרבה יותר בטוחים. הסיכונים שאנחנו לוקחים נמוכים בסדרי גודל מהסיכון שלקחו דלק ונובל, שהיו הראשונים שקדחו כאן".

הלמן אינו מפספס את ההזדמנות להזכיר את הרקורד המוצלח של בית ההשקעות בתחום חיפושי הנפט והגז. "ב-2008 השתתפנו בהנפקת זכויות של רציו, שבזכותה רשמה קרן הנאמנות שלנו את התשואה הגבוהה ביותר במדד הקרנות באותה שנה. בדצמבר 2008, במהלך קידוח 'תמר', רכשנו בבורסה מניות דלק אנרגיה. מאז, אגב, לא מכרנו אף מניה".

- מה החשיפה של בית ההשקעות לסקטור החיפושים כיום?

"מבחינת החשיפה לסקטור, הגענו לתקרה שקבעה ועדת ההשקעות שלנו, כך שאני לא צופה שנגדיל החזקות אלא רק נערוך שינויים פנימיים. ב-2009 ההחזקה שלנו הייתה כפולה מזו של כל המוסדיים האחרים ביחד. מאז, דוללנו בעקבות החלפת המניות בין דלק אנרגיה לדלק קידוחים ואבנר. דלק אנרגיה זה מבחינתנו מניית 'קנה והחזק' ל-10 שנים".

- זאת הסיבה שהתנגדתם להצעות הרכש של יצחק תשובה בדלק אנרגיה?

"ההשקעה שלנו היא לטווח ארוך, כי אנחנו מאמינים שהתחום הזה נמצא רק בתחילת הדרך. מדובר בפנסיה של אנשים ואין לנו כוונה למכור את הפוזיציה שלנו. אני מבין שמאחורי המהלך עמד רצון של דלק לחסוך בעלויות. לדעתנו אפשר להגיע לתוצאה הזו גם בדרכים אחרות, כמו למשל מיזוג בין אבנר ודלק קידוחים - מהלך שאנחנו נתמוך בו".

דיווח בקפריסין: לחצים פוליטיים היטו את תוצאות המכרז לרישיון בבלוק 9

שלטונות קפריסין נכנעו ללחצים פוליטיים, והיטו את תוצאות המכרז לרישיון הקידוח הימי האטרקטיבי בבלוק 9, כך מדווחים הבוקר כלי תקשורת במדינה. על הרישיון בבלוק 9 - שנחשב למבוקש ביותר מבין הרישיונות שהוצעו במכרז - התמודדו מספר קבוצות, ובהן קבוצת דלק של יצחק תשובה, וודסייד האוסטרלית ואדיסון ו-ENEL האיטלקיות.

בשבוע שעבר הכריזו שלטונות קפריסין כי במכרז זכתה קבוצה בהובלת טוטאל הצרפתית (65%), נובאטק חברת הנפט הפרטית הגדולה ברוסיה (17%) וגזפרום GBP, חברת בת של חברת הגז הלאומית של רוסיה. על פי דיווח בעיתון הקפריסאי Alithia, דורגה ההצעה שהגישה הקבוצה הרוסית-צרפתית רק במקום הרביעי על ידי ועדת המכרזים, אולם לחצים פוליטיים הביאו לכך שהועלתה בדירוג למקום הראשון.

לטענת העיתון, אחד מחברי ועד המכרזים אף איים בהתפטרות, אך נכנע ללחצים הפוליטיים שהיו קשורים לבקשתה של קפריסין לקבל הלוואה מרוסיה.

קפריסין מנהלת מגעים עם רוסיה ועם האיחוד האירופי בניסיון להיחלץ מהמשבר הפיננסי שבו היא מצויה. הדיווח אינו מציין אילו מבין ההצעות שהוגשו דורגו בשלושת המקומות הראשונים.

הקידוחים
 הקידוחים