חוסר הסכמות סביב בניית 606 יחידות דיור בירושלים

עיריית ירושלים דורשת לבטל שיווק קרקע לבניית יחידות הדיור בשכונת הקאנטרי ברמות על בסיס אי-הסכמתה לקריטריונים

עיריית ירושלים נגד מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון - דורשת לבטל שיווק קרקע המיועדת לבניית 128 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח ושיווק קרקע המיועדת לבניית 166 יחידות דיור במסלול "מחיר למשתכן". הרקע לדרישת העירייה הוא פרסום מכרזים לבניית 606 יחידות דיור בסך הכל בשכונת הקאנטרי ברמות.

בעיריה מסבירים כי הם מברכים על השיווק אך מסרבים לקבל את הקריטריונים המפלים, לדבריהם, שלא יאפשרו לזוגות צעירים או למשפחות עובדות לרכוש דירה במקום במחיר סביר.

"בשכונת הקאנטרי מתוכננות להיבנות סך הכל 734 יחידות דיור ובמרכזן ייבנה קאנטרי קלאב הכולל מגרשי ספורט ובריכות שחייה. מיקום השכונה בסמיכות לאזור התעשייה הר חוצבים, האוניברסיטה העברית בהר הצופים, הפארק המטרופוליני בעמק הארזים ורובע העסקים החדש בכניסה לעיר יהפוך אותה לאטרקטיבית עבור זוגות צעירים ירושלמיים", מסבירים בעיריה, "העיריה הגיעה להבנות עקרוניות עם מינהלת המגורים של צה"ל ועם משרד האוצר בדבר הקצאת חלק מהדירות בפרויקט למשרתים בקבע, בהתאם להחלטת הממשלה מיום ירושלים האחרון המעודדת הקצאת קרקעות בפטור ממכרז למשרתים בכוחות הבטחון. התנגדות העיריה לשיווקים במסלולים אלו נובעת בין השאר מהקריטריונים המפלים לזכאות לדירות מוזלות אלו. קריטריונים אלו מנוגדים להמלצות ועדת טרכנטברג אשר אושרו על ידי ממשלת ישראל ומתעלמים לחלוטין מהצורך בדיור מוזל למעמד הביניים ולמשפחות עובדות שבא לידי ביטוי במחאה החברתית האחרונה".

בנוסף, טוענים בעיריה כי פעולת שיווק המכרזים האמורים תואמה כנהוג עם הגורמים הרלוונטיים בעירייה ונוגדת סיכומים מוקדמים לפיהם יחידות הדיור בשכונת "קאנטרי רמות" תשווקנה במתכונת אחרת מזו שפורסמה. "הסמכות לאישור השיווקים במסלול זה נתונה לוועדת הפטור במינהל מקרקעי ישראל. הצעות שיווק אלו הובאו לדיון בוועדת הפטור ונפסלו על ידה. פרסום השיווקים במתכונת של בנייה להשכרה ומחיר למשתכן, מבלי קבלת אישור המוסדות המוסמכים אינו ראוי ואף נוגד כללי מינהל תקין", מסכמים בעיריה.

גם מירב כהן, חברת מועצת העיר ירושלים מטעם תנועת "התעוררות" ביקשה להגיב: "לצערי בזמן שעיני הציבור היו נשואות לעבר הבחירות בארה"ב ביצע השר אטיאס מחטף ופרסם מכרז לשיווק קרקעות בשכונת רמות על אף התנגדותם של עיריית ירושלים וחלק ממשרדי הממשלה. מדובר במאות יחידות דיור חדשות, שיבנו על קרקע יקרה ולמעשה יכתיבו את האופי העתידי של שכונת רמות. לכל הפחות מצופה שבמסגרת מכרז זו תינתן העדפה ליוצאי צבא, מהלך שיגדיל את הסיכוי למשוך לעיר ירושלים אוכלוסיה יצרנית שקריטית לכלכלת העיר. אסור להשאיר את ההחלטה הזו בידי שר הבינוי והשיכון שכבר הוכיח כי הוא מקדם אינטרסים סקטוריאלים בלבד".