האם התיקון מטה בשווקים הגיע לסיומו? ה-VIX מראה שכן

ביום ה' מדד S&P 500 ירד בכ-1% ומדד ה-VIX ירד במפתיע בכ-4% ■ המשמעות: השחקנים החכמים בשוק מכרו אופציות PUT, כלומר הם מאמינים בעליות

מדד S&P 500 ירד בכ-5.5% תוך כ-3 שבועות בלבד, ומשקיעים רבים שואלים את עצמם האם מדובר בתחילתו של גל יורד או שמא מדובר בתיקון טכני לעליות האחרונות ותו לא. לפי התנהגות מדד ה-VIX (המכונה גם "מדד הפחד"), התשובה היא שמדובר רק בתיקון, והוא אפילו הגיע לסיומו.

כשמדד ה-VIX עולה בחדות הדבר מסמן עלייה במפלס הפחד של המשקיעים, ולהיפך. כאשר המדד עולה בזמן שמדדי המניות יורדים, הירידות מקבלות משנה תוקף וייתכן שמדובר במגמה; אולם כשהמניות יורדות וה-VIX יורד גם כן, הרי שאין מדובר במשקיעים החוששים וזורקים סחורה אלא בד"כ בתיקון טכני. זה מה שקרה ביום ה', כאשר מדד S&P 500 ירד בכ-1% וה-VIX ירד גם כן בכ-4%. יום לאחר מכן, S&P 500 כבר רשם עלייה מזערית.

לפי רשת CNBC, כשהירידות במניות נובעות מפחד של ממש, ירידה של 1% במדד S&P 500 גוררת בד"כ עלייה של כ-4% במדד ה-VIX. כאמור, ביום ה' קרה דבר הפוך. מדד ה-VIX, המשקף גם את התנודתיות בשוק, מורכב מהאופציות על מניות ב-S&P 500. אם כן, כאשר ה-S&P 500 ירד ביום ה', משקיעים דווקא כתבו אופציות PUT, מה שמראה שברמות הנוכחיות המשקיעים החכמים מעדיפים להיכנס לפוזיציית לונג על השוק, קרי הם מאמינים בעליות.

יש לציין כי גם במהלך התיקון האחרון, מדד ה-VIX אמנם עלה מכ-15 נקודות לכ-18 נקודות, אך הוא רחוק מרמות ה"פאניקה" שמאפיינות בד"כ תקופות של טלטלה בשווקים. בקיץ האחרון, למשל, כשהשווקים ירדו נוכח הזינוק בתשואות האג"ח של ספרד (לפני שהבנק המרכזי האירופי החל לגבש את תוכנית רכישות האג"ח), ה-VIX זינק לרמה של עד 27.5 נקודות. בקיץ אשתקד, כאשר דירוג האשראי של ארה"ב הורד והחשש ממשבר החוב באירופה שוב החריף, ה-VIX זינק ל-47.5 נקודות.