ביקושים חזקים לדירות בחריש - אופי העיר יוכרע בקרוב

מלבד ועד הדיור החרדי שהגיש הצעות לכל המתחמים אליהן יכלו עמותות לגשת, הוגשו עוד כ-20 הצעות שונות ■ יקי רייסנר, סמנכ"ל קבוצת צ. לנדאו: "בחריש יהיה בסופו של דבר רוב חרדי, אבל מחירי הדירות לא יהיו נמוכים מ-600 אלף שקל"

לאחר שבועות של גיבוש משתתפים לקבוצות רכישה, כנסי מכירות, בדיקות היתכנות של קבלנים ומאמץ גדול של ועדת הדיור של העדה החרדית לנסות ולאמוד את ההצעות שיוגשו כמו גם לנסות לגבש קבוצות לרוב המגרשים, הוגשו היום כל ההצעות למכרז לעיר החדשה בחריש.

ל"גלובס" נודע כי מלבד ועד הדיור החרדי שהגיש הצעות לכל המתחמים אליהן יכלו עמותות לגשת, הוגשו עוד כ-20 הצעות שונות. גורמים המעורים בהצעות השונות מעריכים כעת כי למרות המאבק הצמוד, ככל הנראה יהיו אלה העמותות החרדיות שיזכו במרבית המתחמים.

מקורות המעורים בתנאי המכרז כמו גם באופי המגישים העריכו היום בשיחות עם "גלובס" כי ההיענות גדולה וההצעות שהוגשו על ידי המגישים שאינם חרדים נעות סביב 40 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור ועד קצת יותר מ-60 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור למתחמים הגדולים. ההצעות של העמותות החרדיות ככל הנראה מגיעות גם הן למספרים אלו במתחמים הגדולים ולכן גדל הסיכוי שיזכו בהן. לגבי המתחמים הקטנים מדובר בהצעות נמוכות יותר סביב 30 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור.

"אין ספק שכל המכרזים ייסגרו ובהמשך יוכרזו זוכים לכל המתחמים", העריך אחד מהגופים שהגיש הצעה משלו, "המחירים ככל הנראה יהיה צמודים וקשה להעריך מה יהיה היקף העמותות החרדיות שיזכו לצד הגורמים הנוספים. בכל מקרה מחירי דירות אפסיים לא יהיו".

המחירים האמורים, בתוספת עלות הפיתוח, משקפים סכום התחלתי של בין 110 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור ועד 130 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור במתחמים הגדולים. משמעות הדבר היא שמחירי הדירות לא יוכלו לרדת מ-650 אלף שקל ואף עלולים להיות גבוהים יותר.

קבוצות הרכישה המרכזיות שאינן נמנות על הגוש החרדי הצליחו לגבש יחד קרוב ל-1,500 נרשמים. הקבוצה המאוחדת של מינהל מגורים לישראל בהובלתו של מוטי פלד יחד עם אנשי חריש הירוקה גיבשו כ-650 איש והגישו הצעות למתחמים הגדולים. במקביל, הקבוצות אותן מנהלת 'באמונה' הצליחו לגבש מספר מעט גבוה יותר של כ-800 איש, גם הם פנו למתחמים הגדולים יותר".

למכרז ניגשו גם מספר קבלנים בנייהם חברת צ.לנדאו וחברת דונה. יקי רייסנר, סמנכ"ל קבוצת צ. לנדאו אמר היום כי "בחריש יהיה בסופו של דבר רוב חרדי, אבל מחירי הדירות, כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, לא יהיו נמוכים מ-600 אלף שקל".

במקביל, גורם בכיר אחר מאחת מחברות הנדל"ן שנגשו למכרז מתח היום ביקורת על התנהלותו בפועל: "לפי המספרים שאני מכיר, בין 70% ל-80% מהמגרשים יימסרו לעמותות ולא לקבלנים. המצב היום הוא שאין פיקוח על אותן העמותות, הן פרסמו מחירים סופיים למצטרפים, שעל פי ההצעות שהוגשו היום לא בטוח שההצעות הללו באמת מציאותיות. המשמעות תהיה שחברי העמותות יידרשו לשלם כ-100 אלף שקל יותר ממה שנאמר להם מראש. העובדה שפתחו מכרז כל כך גדול, לעיר חדשה, לעמותות בצורה כזו מראה שמדובר בהחלטה פוליטית. בשורה התחתונה הרוכש התמים שהבטיחו לו דירה ב-500 אלף שקל ייפגע".

4,634 דירות על הכף

כזכור, המכרז כולו כולל 29 מתחמים שונים המאפשרים בניית 4,634 יחידות דיור סך הכל. נקודה חשובה היא גודל המתחמים במכרז. מתוך 29 המתחמים, ישנם ארבע מגרשים גדולים המאפשרים בנייה של כ-500 יחידות דיור ומעלה. גם חלק מהקבלנים וגם קבוצות הרכישה שאינן חרדיות כיוונו את הצעותיהן למתחמים אלו. מדובר במתחמים המאפשרים בניית 490 יחידות דיור, 503 יחידות דיור, 593 יחידות דיור ו-632 יחידות דיור. מדובר אם כן בארבע מגרשים המהווים יחד קרוב למחצית מיחידות הדיור במתחם כולו (2,218 יחידות דיור מתוך 4,634 יחידות דיור במכרז כולו).

במידה ושתי קבוצות הרכישה הגדולות שאינן חרדיות יצליחו לזכות במגרשים אלו מדובר בלכל הפחות כאלף יחידות דיור, היקף משמעותי שיכול להוביל לכך שחריש תהיה עיר מעורבת. אולם הערכות של גורמים שונים מעלות תמונה שייתכן והעמותות החרדיות יהיו אלו שיזכו גם בחלק הארי של המתחמים הגדולים מכיוון שהחליטו להגיש הצעות גבוהות.

מבין כל יחידות הדיור, קיימים מתחמים אליהם יכלו לגשת רק קבלנים ולא עמותות. במתחמים אלו המחיר לקרקע ליחידת דיור יהיה נמוך יותר אולם אופי הזוכים בשאר המתחמים יקבע למי ישווקו בשלב מאוחר יותר אותם קבלנים את הדירות. אם התוצאות יראו, כפי שמתחזקות ההערכות כעת, שברוב המתחמים יזכו העמותות החרדיות, סביר להניח שהקבלנים ישווקו לאוכלוסייה שתהווה את רוב המתחם. בכל מקרה, לבחירת החברות לאיזה קהל להפנות את הפרויקט תהיה משמעות גדולה לגבי אופי היישוב כולו.

למרות שתיבת המעטפות של משרד השיכון והמינהל ננעלה היום, הקרב על מתחמי הבנייה בעיר החדשה כמו גם על אופייה העתידי עוד רחוק מלהיות מוכרע. למרות שמכרזים רגילים אמורים להיות מוכרעים כשבוע לאחר סגירת המכרז והגשת ההצעות, במקרה של חריש הזמן יהיה ככל הנראה ארוך יותר. אחת הסיבות לכך היא הכמות הגדולה של קבוצות הרכישה והעמותות שהגישו הצעות מה שמחייב את בדיקות נרחבות יותר מצד עורכי המכרז בנושאים כמו מתן ערבויות ורישום כפול.

לאחר סגירת תיבת המכרזים היום בשעות הצהריים אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס כי המכרז היה פתוח לכולם וכוחות השוק יקבעו את צביון העיר.

"היום היה המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז בעיר החדשה חריש", נמסר ממשרד השיכון, "בתקופה הקרובה ייבדקו ההצעות השונות ויוכרזו הזוכים. מדובר בעיר החדשה הראשונה היוצאת לדרך בהיקף שכזה, מאז העיר מודיעין לפני כ-18 שנה. המכרז הגדול ביותר שנעשה עד היום במנה אחת נועד לאפשר את ההיתכנות להקמת העיר החדשה ועל מנת להוריד את מחיר הקרקע. בחודשיים וחצי שחלפו מאז פורסם המכרז יצרה התכנית עניין רב וחסר תקדים במכרזים הן מצד יזמים ועמותות והציבור הרחב והן תקשורתית. בסיור הקבלנים שנערך לפני קרוב לחודשיים נרשמה השתתפות של שיא של למעלה ממאה קבלנים, יזמים ועמותות מכל הגוונים והמגזרים בישראל".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מסר כי "התנאים וההטבות המיועדים לעודד רכישה של זוגות צעירים בחריש ניתנו כתוצאה מהגדרה של העיר כאזור עדיפות לאומית א', כמו עוד 91 ישובים עירוניים הנהנים ממעמד זה. משרד הבינוי ושיכון הודיע מספר פעמים הן בוועדות התכנון עוד קודם לעתירות כלשהן ולפני שחריש עניינה את הציבור הרחב, והן בבתי המשפט - כי המכרזים מיועדים לכולם. עם היציאה למכרזים הודעתי בצורה פומבית כי הם פתוחים לכולם. בניגוד לספקנות ולציניות של גורמים שונים, אנו למדים מהתקשורת על התעניינות של כל המגזרים, מה שמלמד על הפעולה השוויונית של משרדנו, כמו בכל מכרז אחר ברחבי הארץ. כוחות השוק יקבעו את הצביון ואת האופי של המקום".

עוד נמסר ממשרד השיכון כי "אנו מקווים כי בהתאם לתכניות השאפתניות של המשרד והמינהל ברבעון הראשון של 2015 כבר ייכנסו לדירותיהם התושבים הראשונים של העיר חריש".