האצ'יסון רוכשת את חממת כינרות

התאגיד הבין לאומי שבשליטת לי קה שינג ישקיע 100 מיליון שקל במהלך שמונה שנים ■ ד"ר שמעון אקהויז וגיתם BBDO ישקיעו בשתי חממות נוספות

התאגיד הבין לאומי האצ'יסון שבשליטת לה קה שינג רוכש את החממה הטכנולוגית כינרות ונצ'רס שמוחזקת מאז 2010 בידי אקווה-אגרו של משה גאון. הרכישה תבוצע באמצעות החברה הבת האצ'יסון-ווטר ישראל EPC. בהאצ'יסון לא הסגירו היום (א') את הסכום שישולם עבור החממה, שמחזיקה פורטפוליו של יותר מעשר חברות שעוסקות בתחומי המים והקלינטק ומנוהלת בידי אסף ברנע. בהודעה שפרסמה היום האצ'יסון ישראל, נאמר כי בכוונתה להשקיע כ-100 מיליון שקל בחברות החממה במהלך שמונה השנים הקרובות.

דן אלדר, נציג הא'ציסון בישראל, אמר כי "רכישת כינרות תאפשר לחברות ישראליות מבטיחות, שנמצאות בראשית דרכן, גישה לרמות הגבוהות ביותר של מומחיות בתעשיות המים והקלינטק ולסייע להן להגיע למגוון השווקים העולמים שבהם פועל תאגיד הא'ציסון".

התאגיד מעסיק כרבע מיליון איש ב-52 מדינות בעולם והמחזור השנתי שלו נאמד בכ-50 מיליארד דולר.

בשיחה עם "גלובס", אמר היום אלדר כי המו"מ עם אקווה-אגרו על רכישת כינרות החל לפני מספר חודשים והתקדם במהירות. לדבריו, טרם הרכישה התלבטו ראשי התאגיד אם להקים חממה חדשה שתעסוק בתחום טכנולוגיות המים והקלינטק, אך מצאו את כינרות כמתאימה לחזון העסקי שלהם בארץ: "עשינו מספר השקעות בתחום הטכנולוגיה ואנו גם שותפים בבניית המתקן להתפלת מים הגדול ביותר במזרח התיכון, בשורק. ההשקעה בכינרות תאפשר לנו להקל על חברות סטארט-אפ שעושות את צעדיהן הראשונים, לפרוץ לשוק העולמי בזכות שירות של ליווי, תמיכה וחשיפה לשותפים אסטרטגיים", אמר.

מנכ"ל קרן אקווה-אגרו, ניר בלזר התייחס היום למכירת כינרות להאצ'יסון ואמר כי "כקרן הון סיכון בעלת אופק זמן מוגבל, אנחנו שואפים ליצור ערך לחברות הפורטפוליו שלנו ולמכור בזמן הנכון". בלזר הוסיף כי "אנו מאמינים שהעסקה תועיל מאוד לחממה ולחברות הפורטפוליו שלה, שיזכו לתמיכה מצדו של שותף אסטרטגי חשוב".

גם מנכ"ל החממה, אסף ברנע בירך על המהלך שלדבריו "מספק הזדמנות נדירה לחברות שנמצאות בשלבים מוקדמים, להיות בקשר עם אחת החברות המוערכות בעולם ולפלטפורמה גלובלית לכניסה לשווקים גדלים והולכים בעולם כולו".

"זרם של הצעות"

ההודעה של האצ'יסון פורסמה על רקע הכרזת המדען הראשי במשרד התמ"ת, אבי חסון על בחירה של חמישה זכיינים חדשים להפעלת החממות הטכנולוגיות במהלך שמונה השנים הקרובות וזאת, במסגרת רפורמה שבמסגרתה הזכיינים להפעלת החממות - נבחרים בתום הליך תחרותי.

בנוסף לתאגיד הענק, קיבלו ארבעה גופים נוספים זכיונות. מדובר בד"ר שמעון אקהויז, חברת גיתם BBDO, JVP מדיה לאבס וקסניה ון-ליר. לדברי המדען הראשי, חסון לבחירת הזכיינים קדם הליך תחרותי שעורר עניין בקרב מועמדים רבים. בשיחה עם "גלובס" אמר חסון כי "היו זכיינים פוטנציאליים שהיה פשוט קשה להגיד להם לא. לאורך כל ההליך, היה לנו זרם מרשים של הצעות - דבר שמעיד על העובדה שהרפורמה שאנו מובילים בתחום החממות הטכנולוגיות, אטרקטיבית וקורצת מאוד".

החממה שבבעלות ד"ר אקהויז, מדטק ונצ'רס, תפעל באזור הצפון ותתמקד בהשקעות בתחום המכשור והטכנולוגיות הרפואיות. אקהויז השקיע עד היום במספר רב של סטארט-אפים במודל של "משקיע-מנהל" שלקח על עצמו לעיתים קרובות את תפקיד יו"ר החברה. ההצלחה הגדולה עד כה של מודל זה הייתה וונטור, שנמכרה למדטרוניק ב-325 מיליון דולר.

בהיותה חממת פריפריה, כל מיזם שייקלט במסגרתה לתקופה של שנתיים, יקבל סיוע מורחב מהמדינה בהיקף של כ-2.1 מיליון שקל, לעומת סיוע של 1.7 מיליון שקל שהמדינה מעבירה כסיוע למיזמים בחממות שאינן בפריפריה.

חממת פריפריה נוספת היא זו של JVP שתפעל בבאר שבע, ביחד עם קרן המסחור של אוניברסיטת בן גוריון. JVP מחזיקה כיום חממה נוספת בירושלים וב-2013 היא תסיים את תקופת הזיכיון שלה. החממה בבאר שבע עתידה למקד את השקעותיה בתחום הסייבר והתוכנות לארגונים. היא תהיה חלק מפארק המדע המוקם לצד קמפוס באר שבע, בו פועלות כבר היום EMC ודויטשה טלקום.

שני הזכיינים הנוספים שהוכרזו היום בידי המדען הראשי, הם חממת פאמה שבבעלות חברת הפרסום גיתם, אשר תפעל מאשדוד. החברה בבעלות משה תאומים ומודי כידון ובכוונתה להשקיע בתחום המובייל, האינטרנט, הטלוויזיה, הסחר האלקטרוני, רשתות חברתיות, מדיה ועוד. קסניה וון-ליר הן שתי חממות נפרדות שנבחרו לנהל יחדיו ובחלוקה שווה חממה במחוז ירושלים. החממה המשותפת תתמקד בתחומי המכשור הרפואי, יישומים תעשייתיים, חומרים מרוכבים ועוד.