האצה במו"מ על הרפורמה בחברת החשמל: הוועד דורש מענק הישארות של 100 אלף שקל ותוספת 3,000 ש' לפנסיה לכל עובד מה-10,000 שיישארו

הפערים בין החברה לאוצר הצטמצמו בעיקר בסוגיית פיצויי הפרישה והגדלת הפנסיות ■ שטייניץ: "הרפורמה תושג בתוך חצי שנה"

האוצר מאיץ את המגעים להשגת הסכמה על רפורמה בחברת החשמל על רקע משבר הנזילות החריף שאליו נקלעה החברה.

ל"גלובס" נודע, כי בימים האחרונים חלה התקדמות במגעים וצמצום בפער בין עמדות הצדדים בסוגיות מרכזיות, ובראשן גובה פיצויי הפרישה שיקבלו העובדים, התוספת לפנסיה וגובה המענק שיקבלו תמורת הסכמתם לרפורמה.

שר האוצר יובל שטייניץ הצהיר אתמול, כי הרפורמה תושג "בתוך חצי שנה". בדברו בפורום שבת-תרבות בבאר שבע אמר שטייניץ, כי "אנחנו מקימים רפורמה בחברת חשמל והיא ב-80 אחוז מהדרך. ועד העובדים מבין שצריכה להיות רפורמה מעמיקה, וגם מצד העובדים יצטרכו להיות ויתורים".

גורמים המעורבים במגעים אמרו ל"גלובס", כי פרשת הבור התזרימי מספקת רוח גבית למגעים. לדבריו, "הפרשה המחישה לאוצר עד כמה הם תלויים בחברה אחת ובטעויות שהיא עשויה לעשות, וחידדה את ההבנה שהמצב הנוכחי אינו יכול להימשך".

אותם גורמים העריכו, כי ניתן יהיה לחתום על הסכם לרפורמה בתוך פחות מחצי שנה. מנגד, האפשרות לחתימת רפורמה לפני הבחירות לכנסת מעוררת התנגדות בקרב דרגים מקצועיים באוצר ובמשרד המשפטים.

אותם גורמים חוששים כי השגת רפורמה בחיפזון תוליד "רפורמה לייט", שתגרום "יותר נזק מתועלת", ומזהירים כי היועץ המשפטי לממשלה לא יאפשר לממשלת נתניהו היוצאת לחתום על הסכם כה משמעותי מבחינת המשק שיחייב את הממשלה הבאה שתיבחר. גם בוועד העובדים של חברת החשמל העריכו, כי לא יושגו הסכמות בעתיד הקרוב, ולפחות לא לפני מועד הבחירות לוועד החברה בסוף החודש.

המו"מ הרשמי בין המדינה, עובדי חברת החשמל וההסתדרות הופסק בחודש מארס לאחר שמנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, הגיש על דעת עצמו תוכנית בשם "תנופת אור", המציעה מתווה לרפורמה, המבוסס על תוכנית "מצפן", שיזם קודמו בתפקיד עמוס לסקר.

ההנהלה הציעה לקצץ 1,700 תקנים בחברה ולהביא לפרישתם של 2,000 עובדים בגילאי 50 ומעלה, שיקבלו פיצויי פרישה בגובה 150%. גם לאחר הצעתו של גליקמן נותר פער של כ-4 מיליארד שקל בין דרישות הוועד לעמדת המדינה.

מבנה החברה הנוכחי יישמר

מאז הפסקת המו"מ עבר סגן שר האוצר, יצחק כהן, לרכז את המגעים מטעם המדינה ומונה לראשות ועדה בינמשרדית לניהול המו"מ. בשבועות האחרונים ניהל כהן שיחות עם יו"ר חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון-טל, שמשמש מתווך בין המדינה לוועד. בשיחות אלה הובעה נכונות של שני הצדדים להתגמש.

הרפורמה המוצעת מבוססת על שמירת המבנה הנוכחי של חברת החשמל, בניגוד להצעה מ-2007 שדגלה בתיאגוד ובהקמת חברות-בנות שיופרטו בהדרגה, כפי שנעשה לאחרונה ברכבת ישראל. ההישג המשמעותי מבחינת המדינה ברפורמה הוא הפרטת תחנות הכוח של חברת החשמל ברמת חובב - באופן שיגדיל את היקף הייצור הפרטי של החשמל במדינה ל-30%. פרויקט D, תחנת כוח נוספת שתוקם בעתיד באמצעות פרטיים (51%) וחברת החשמל (49%), תגדיל את היקף החשמל הפרטי ל-40% מסך החשמל המיוצר.

בנוסף, תוצא יחידת ניהול המערכת מתוך חברת החשמל, ותועבר לחברה ממשלתית נפרדת - מה שיאפשר מסחר הוגן בחשמל.

100 אלף שקל מענק לכל עובד

מבחינת העובדים, כוללת הרפורמה הסכמה לפרישת כ-2,000 מתוך 12 אלף העובדים. הפורשים יזכו לפיצויי פרישה מוגדלים בשיעור של 150% או יותר וכן לפנסיה מוקדמת. העובדים הנשארים יקבלו מענק רפורמה הגדול מ-100 אלף שקל לכל אחד. כמו כן, תינתן לעובדים ולגמלאים תוספת משמעותית לפנסיה בגובה כמה אלפי שקלים על מנת לתקן את העיוות שקיים כיום בשיעור השכר המופרש לפנסיה.

בנוסף, יסכימו העובדים לשינויים מבניים, ובהם ביטול 2 מ-5 המחוזות המרחביים של החברה, ולהנהגת גמישות ניהולית שתקל על יכולתה של ההנהלה לפטר עובדים.

הרפורמה
 הרפורמה