לבייב נזיל: הזרים בסוף השבוע 100 מיליון שקל לבנקים עבור ממורנד לאחר האיום של מזרחי טפחות

העברת הסכום נעשתה לאחר שמזרחי טפחות שלח בשבוע שעבר מכתב חריף, שבו איים בפרעון מיידי - אם לבייב לא יעביר את הסכום תוך 3 ימי עסקים ■ לא ברור אם הסכום הגיע מהונו האישי של לבייב או בעזרת הלוואה מבנק זר

הלחץ על לב לבייב עבד: בעל השליטה באפריקה ישראל העביר ביום חמישי שעבר 100 מיליון שקל לקונסורציום של חמשת הבנקים הגדולים בישראל, שהלוו לו כ-2 מיליארד שקל להשלים בטוחות בגין האשראי.

העברת הסכום נעשתה לאחר שמזרחי טפחות שלח בשבוע שעבר מכתב חריף, שבו איים בפרעון מיידי - אם לבייב לא יעביר את הסכום תוך 3 ימי עסקים.

קו לוחמני

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי מתגבשת הצעה להסדר חוב חדש של לבייב בחברת ממורנד, שבאמצעותה הוא מחזיק בשליטה בחברת אפריקה. במסגרת המתווה שהתגבש, היה אמור לבייב להקדים פירעון של החוב, בתמורה ל"תספורת" של 300 מיליון שקל, כ-15% מסך החוב. בד בבד, עד לגיבוש ההסדר נמנע לבייב מהעברת אותם 100 מיליון שקל, שהיה צריך להעביר לצורך עיבוי ביטחונות. לא ברור האם ההצעה להסדר תיגנז לחלוטין, או שהבנקים ולבייב ינסו לגבש הצעה חדשה עם תספורת בהיקף נמוך יותר.

חלק מהבנקים תמכו בהצעה, ואחרים העדיפו להישאר על הגדר ולבחון אותה. לעומת זאת, מזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס, הוביל קו לוחמני ושלח לממורנד ביום שלישי שעבר מכתב, שבו דרש כי לבייב יעבה כנדרש את הביטחונות לבנקים, מבלי להתנות זאת בהסדר חוב חדש. לבייב נכנע לדרישת הבנק והעביר את הכסף. לא ברור אם הסכום הגיע מהונו האישי, או בעזרת הלוואה מבנק זר.

המניה שהתרסקה

מאז הסדר החוב הראשון של לבייב עם הבנקים, ב-2009, בד בבד עם הסדר החוב של אפריקה ישראל עם בעלי האג"ח, התרסקה מניית אפריקה ישראל ב-80% בקירוב. בעקבות ירידת שווי הביטחונות, נאלצו הבנקים לבצע הפרשות להפסדי אשראי.

בעקבות שחיקת המניה, נודע שבשנה שעברה הגיעו הבנקים להסדר עם לבייב.

לפי ההסדר, בכדי שהבנקים לא ייאלצו לבצע הפרשות נוספות, נקבע כי אם שווי מניות אפריקה ישראל יהיה נמוך משערן בספטמבר 2011, לבייב ישלים את הפער באמצעות ביטחונות נוספים או פירעון חוב. מאז ירדה מניית אפריקה ישראל ב-30% נוספים, ולבייב נאלץ להשלים את הפער העומד על 100 מיליון שקל.

מתוך חוב של 2 מיליארד שקל, החוב הגבוה ביותר הוא לבנק הפועלים - 1.3 מיליארד שקל, לאחר מכן בפער ניכר לאומי ודיסקונט עם כ-200 מיליון שקל כל אחד, ואילו החוב למזרחי טפחות דווקא נמוך יחסית - ועומד על 170 מיליון שקל.