הרפורמה בדירות מגורים יצא לדרך

עיקרי התיקונים החדשים כפי שהם מופיעים בנוסח הסופי של החקיקה החדשה

הרפורמה בדירות מגורים יוצאת לדרך לאחר אישורה בכנסת ביום 30/7/13. במסגרת הדיונים בוועדת הכספים הוכנסו בחקיקה החדשה כמה שינויים שלא מופיעים בנוסח הצעת החוק ולהלן נביא בפניכם את עיקרי התיקונים החדשים כפי שהם מופיעים בנוסח הסופי של החקיקה החדשה:

  1. מס רכישה למשפרי דיור בוטל כך שמי שרוכש דירה יחידה, בין אם זו רכישתו הראשונה ובין אם לא, ייהנה ממדרגה הפטורה ממס רכישה בגובה של 1.47 מיליון ש"ח. פטור זה יחול בתחילה כהוראת שעה עד ליום 31.12.2014 אך ימשיך לחול גם לאחר יום 1.1.2015 וזאת בשונה מהקבוע בנוסח המקורי של הצעת החוק. לעומת זאת, מדרגת מס הרכישה של 5 מיליון ש"ח הוקטנה ל- 4.5 מיליון ש"ח ותוחמה עד לגבול של 15 מיליון ש"ח (בשיעור של 8% מס רכישה). על שווי העולה על 15 מיליון ש"ח יחול מס רכישה בשיעור של 10% וזאת הן לגבי מי שרוכש דירה יחידה והן לגבי מי שרוכש דירת השקעה.

  1. מתנות בין אחים תמשכנה להיות פטורות ממס שבח אולם רק אם הנכס המועבר במתנה מקורו במתנה או בירושה של הורה או הורי הורה.

  1. הפטור ממס שבח, למשל לפי סעיפים 49ב(2), 49ב(5) או 49ה, בנוסחם החדש, יינתן לא רק ליחיד תושב ישראל אלא גם ליחיד תושב חוץ ובלבד שימציא אישור למנהל מיסוי מקרקעין כי אין ברשותו דירה נוספת במדינת מושבו. על האישור להיות אישור רשמי מטעם שלטונות המס במדינת מושבו של היחיד תושב החוץ.

  1. סכום התקרה הפטורה ממס שבח הוקטן מ- 5 מיליון ש"ח ל- 4.5 מיליון ש"ח. היינו, מי שמוכר דירת מגורים ששוויה עולה על 4.5 מיליון ש"ח יצטרך לשלם מס שבח על חלק השווי העולה על סכום זה.

  1. במכירת דירת מגורים, שהתמורה במכירתה הושפעה מזכויות בנייה נוספות, תמשיך לחול תקרת הפטור ממס שבח לפי סעיף 49ז לחוק, היינו, כפל שווי הדירה ללא זכויות בנייה או התקרה שבסעיף לפי הנמוך, (או לחילופין יחול החישוב הליניארי החדש על תקרת הפטור, לפי העניין) אולם חלק התמורה המיוחס לשווי זכויות הבנייה החייבות במס שבח לא יהיה פטור ממס שבח ולא יחול עליו החישוב הליניארי החדש אלא שיעורי המס הרגילים לפי סעיף 48א לחוק.

  1. בנוסח המקורי של הצעת החוק נקבע, כי מי שמוכר דירת מגורים מזכה בתקופת המעבר 1.1.2014-31.12.2017, יהיה זכאי לחישוב הליניארי החדש (הפוטר את השבח הריאלי שנצמח עד ליום 1.1.2014) רק לשתי דירות מגורים מזכות בלבד. ברם, אם המוכר קיבל פטור ממס שבח לפני יום 1.1.2014 יהא עליו להמתין תקופת צינון של 4 שנים לצורך מכירת שתי דירות המגורים בחישוב הליניארי החדש בתקופת המעבר. עניין זה תוקן בנוסח של החקיקה הסופית ונקבע, כי בתקופת המעבר, ניתן יהיה לקבל את החישוב הליניארי החדש שמשמעותו בפועל היא מס שבח קטן או אפסי גם על מכירה מידית של אחת הדירות בלא המתנת תקופת צינון כלל וגם אם לא תימכר הדירה השנייה בתקופת המעבר.