רבין אישר התכנית לחיסול סדאם חוסיין שהובילה לצאלים ב'

כך חושף תחקיר "עובדה" ■ ההכנות לחיסולו של שליט עיראק נקטעו ב-5 בנובמבר 1992, עם מותם של חמישה לוחמי סיירת מטכ"ל באסון צאלים ב'

ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל, אישר את ההכנות לחיסולו של שליט עיראק סדאם חוסיין, שנקטעו ב-5 בנובמבר 1992, עם מותם של חמישה לוחמי סיירת מטכ"ל באסון צאלים ב'. כך נחשף לראשונה בתחקיר "עובדה" במלאות 20 שנה לאסון. חלקו הראשון של התחקיר ישודר מחר ב-21:00 ב"קשת".

בתחקיר ייחשפו לראשונה פרוטוקולים של ישיבות המטכ"ל והממשלה בנושא, ובכללם הישיבה בה אישר ראש הממשלה יצחק רבין לצה"ל להתקדם בהכנות למבצע החיסול. בעבר נטען כי רבין הסתייג מההכנות למבצע ונטה לדחותו, אך הפרוטוקולים לא מתירים מקום לספק. "ראש הממשלה מאשר את היעד", כתב מזכירו הצבאי של רבין תא"ל עזריאל נבו בסיכום הדיון. "זהו מבצע שצריך ללכת עליו כאשר הסבירות להצלחה היא גבוהה מאוד, ועל כן יש לבנות יכולת בצורה הטובה ביותר ולהמשיך בהכנות". רבין עצמו הגדיר את חיסול סדאם כ"יעד בר משמעות, שנוגע לביטחון הפנימי של ישראל, אני לא רואה בעולם הערבי דומה לו".

כתב "עובדה" עמרי אסנהיים, שמפרסם בימים אלה ספר על הפרשה - "צאלים: הטראומה של סיירת מטכ"ל", יחשוף בתכנית גם את הפרוטוקולים הסודיים מישיבות המטכ"ל לקראת המבצע. בין השאר ייחשף המסמך הראשון בנושא מבצע החיסול, שזכה לכינוי "מבצע שיח אטד", אשר הופץ ב-20 בינואר 1992, מלשכתו של הרמטכ"ל ברק לבכירי מערכת הביטחון. באותו מסמך מורה הרמטכ"ל ברק לתא"ל עמירם לוין להכין מבצע לחיסולו של מנהיג מדינת אויב - הוראה חסרת-תקדים בתולדות צה"ל. "יש לשמור על סודיות מוחלטת לגבי עצם ביצוע מטלת הצוות והדיון ביעד זה", נכתב במסמך.

כל תכניות המבצע נקטעו בבוקר ה-5 בנובמבר 1992, במהלך התרגיל המסכם של סיירת מטכ"ל בפני צמרת צה"ל. במהלך התרגיל בשטחי האש של צאלים ארעה תקלה חמורה: שני טילי "תמוז" שוגרו לעבר קבוצת חיילי סיירת מטכ"ל שביצעו "ביום אויב". חמישה חיילים שגילמו את פמלייתו של סדאם - אריה כהן, שמרי שפרן, אלעד שילה, שרון תמיר וערן ויכסלבאום - נהרגו מפגיעת הטילים; שישה חיילים נוספים, בהם החייל שגילם את הרודן העיראקי, נפצעו קשות.