הוספתם מערכת בטיחות לרכב? תחסכו עד 30% בביטוח החובה

מדובר על חיסכון של כ-150 מיליון שקל בשנה ■ ח"כ דוד רותם: "המחירים שהנהג הישראלי משלם על ביטוח הם מוגזמים"

הוועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת הכספים אישרה כי הוספת מערכות בטיחות לרכב יאפשרו הוזלה של עד 30% ממחירי ביטוח החובה לרכב. מדובר על חיסכון של כ-150 מיליון שקל בשנה.

תעריפי פרמיית ביטוח החובה לרכב נקבעים לפי מספר משתנים המשפיעים על רמת הסיכונים, ובהם בעלות הרכב, מטרת השימוש במכונית, נפח המנוע, מין וגיל הנהג, שנת ייצור, עבר הנהג (תאונות ושלילות רישיון) ומספר כריות האוויר במכונית.

יש לציין כי התעריפים אינם אחידים בין חברות הביטוח, ובמחשבון ביטוח הרכב שנמצא באתר משרד האוצר ניתן לקבל את טווח המחירים של החברות השונות. הפערים יכולים להסתכם במאות שקלים.

משתנים נוספים שביקש שר האוצר להוסיף כמשפיעים על מחירי ביטוח החובה כוללים את סוג הנעת הרכב, כוחות הסוס של המנוע, מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), מערכת התראה על אי-שמירת מרחק (FCW) ומערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW).

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, ציין כי החדירה של מערכות הבטיחות לרכב, שעשויות למנוע את מותם של עשרות בני אדם בשנה, היא מאוד נמוכה, וכי אישור המשתנים ייתן תמריץ להתקין מערכות כאלה במכוניות.

מנהל מחלקת ביטוח אלמנטרי במשרד האוצר, אסף מיכאלי, ציין כי קביעת המשתנים היא בגדר המלצה ולא קביעה. לדבריו, "כבר היום החברות מעניקות הנחה בשיעור של כ-20% ממחיר פרמיית ביטוח מקיף לבעל רכב שמתקין את המערכות הללו. אישור המשתנים גם בביטוח חובה עשוי להפחית את הפרמיה בהתאם. ההערכה מדברת על חיסכון שנתי של כ-150 מיליון שקל".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, ציין כי "המחירים שהנהג הישראלי משלם על ביטוח הם מוגזמים, ומי שמוכן להוזיל את המחיר - יבורך".

רותם הביע חשש כי בשוק יימכרו מערכות לא יעילות ואולי אף מסוכנות, ולכן דרש כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תאשר כי מערכות הבטיחות אכן עומדות בדרישת החוק ובדרישות הבטיחות. יצרני מערכות יוכלו לפנות למשרד האוצר בבקשה להוסיפם לרשימה.