הממונה על ההגבלים העסקיים הכריז על "תמר" כמונופול

ההשלכות, בין היתר: איסור על מחיר מופרז ■ תגובת השותפות: "להכרזת הממונה על ההגבלים העסקיים אין השלכות אופרטיביות על הפעילות השוטפת של שותפות תמר"

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, הכריז היום (ג') על מאגר הגז "תמר" כעל מונופול החל ממחצית שנת 2013. להכרזה אין השפעה מהותית על "תמר" בטווח המיידי.

השותפות דלק קידוחים , אבנר יהש , נובל אנרג'י , ישראמקו ודור חיפושי גז יוכרזו כבעלות מונופולין יחד ולחוד. שיעורי האחזקות בתמר הם דלק (15.625%), אבנר (15.625%), נובל (36%), ישראמקו (28.75%) ודור (4%).

"המשמעות היא שהאיסורים וההוראות שחלים על מונופול מכוח החוק חלים גם על כל שותפה ב'תמר', במסגרת פעילותה גם במאגרי גז אחרים מ'תמר', דוגמת 'לוויתן' או 'שמשון'", נמסר בהודעת הממונה על ההגבלים העסקיים.

על פי חוק ההגבלים העסקיים קיימים איסורים מיוחדים החלים על מונופול והממונה יכול לתת לבעל מונופול הוראות שיש בהן כדי למנוע פגיעה בתחרות או בציבור. בפרט, ישנו איסור בחוק על בעל מונופול לנצל את מעמדו לרעה באופן שעלול להפחית את התחרות או לפגוע בציבור, בין היתר באמצעות קביעת מחיר מופרז או מחיר טורפני, אפליה בין לקוחות, או התניה בתנאים לא מקובלים.

כמו כן, חל גם איסור על סירוב בלתי סביר לספק את המוצר. הממונה יכול גם לתקוף התנהגות של מונופול העלולה לחסום כניסה של ספקים מתחרים לשוק, או לדחוק אותם מן השוק, או לפגוע בתחרות בין לקוחותיו העסקיים של המונופול.

ד"ר שלומי פריזאט, הכלכלן הראשי של הרשות, הבהיר כי לרשות אין כוונה להתערב במחיר הגז כפי שנקבע בהסכם בין "תמר" לחברת החשמל זאת למרות שרשות החשמל טענה כי נעשה ניצול לרעה בכוח מונופליסטי. לדבריו, "אנחנו שמחים לראות שגופים נוספים משתמשים בטרמינולוגיה שלנו אבל יש חלוקת עבודה מאד ברורה בין הרגולטורים ומי שמחליט בסוגיית המחיר היא רשות החשמל".

עוד אמר פריזאט: "אנחנו מוכנים לשים ארבעה אנשים שיחזיקו אצבעות כדי יהיו כאן מתחרים נוספים בתחום הגז. כרגע אנחנו לא רואים מתחרים כאלה באופק".

עו"ד צביקה אגמון, מומחה לדיני הגבלים עסקיים המייצג את אבנר ודלק קידוחים: "להכרזת הממונה על ההגבלים העסקיים אין השלכות אופרטיביות על הפעילות השוטפת של שותפות תמר. ההסכמים העיקריים למכירת גז טבעי שנחתמו על ידי שותפות תמר אושרו על ידי הממונה וגורמי ממשל רלוונטיים אחרים, ולפיכך אין חשש כי תהיה פגיעה בהם".