היום תמר, מחר לוויתן

שרה, מירה, שמשון ושמן בצרות, ורק תשובה אוסף ביצים עזובות

קשה לראות אילו השלכות יהיו להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה להכריז על תמר מונופול. תמר קיבלה יחס של מונופול מכל הרשויות שבדקו את התנהלותה עד כה וגם השותפים בתמר בעצמם התנהלו כאילו הם כבר נמצאים תחת משטר של מונופול מוכרז.

כל הסכמי הגז של תמר כבר נבדקו על ידי הממונה שהכניס בהם שינויים שרצה, אמנם לא תחת האצטלה המשפטית של מונופול אלא תחת אצטלה אחרת, רחבה יותר, של הסדר כובל. הסמנטיקה המשפטית אינה משנה דבר - ההסכמים של תמר לא ייפתחו מחדש משהוכרזה כמונופול ולא ישונו.

הממונה דחה היום בתוקף כל אפשרות שיתערב במחיר הגז בהסכמי תמר והבהיר כי הנושא נמצא באחריותה הבלעדית של רשות החשמל. לעומת זאת, להחלטתו הבאה של הממונה, בנושא לוויתן, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על הפעילות בתחום הנפט והגז. בשיחת התדרוך שקיים היום עם העיתונאים רמז גילה שוב ושוב ש"עכשיו לוויתן על הכוונת". כוונותיו של גילה נחשפו ב"גלובס" כבר לפני כשנה: הממונה סבור שאין לאפשר לנובל ולתשובה להחזיק בשני המאגרים ויש לחייב אותם לבחור באחד מהם ולמכור את האחר. רק כך, סבור הממונה, ניתן יהיה להבטיח תחרות בין ספקי הגז היחידים שיפעלו כאן בשנים הקרובות.

קשה להפריז בתיאור חומרת המצב בענף החיפושים: שרה ומירה - יבשות; שמשון - אכזב; שמן; - הסתבך; טדי שגיא ובני שטיינמץ מתקשים לגייס מימון להמשך הקידוחים ברישיונות פלאג'יק, ורק יצחק תשובה, כך נדמה, מלקט מאגרי גז חדשים כאוסף ביצים עזובות. שלשום תמר ולוויתן, אתמול דולפין וכריש. דמויותיהם של תשובה ושל שותפתו נובל אנרג'י עומדות כל העת לנגד עיניו של גילה, שממהר לדלג בעקבותיהם: היום - תמר, מחר - לוויתן.