נמשכים המגעים בין לבייב לבנקים לגיבוש הסדר חוב חדש

הערכות: ההסדר יגובש תוך 3 חודשים ■ ההסדר המתגבש אינו נובע ממצוקה פיננסית של לבייב ■ להערכת גורמים שונים, לבייב נזיל ומסוגל לעמוד במלוא פירעון החוב

נמשכים המגעים בין לב לבייב לבנקים לגיבוש הסדר חוב חדש. לבייב אמנם הגדיל את הביטחונות לבנקים - בהיקף של 100 מיליון שקל, כפי שהיה אמור - ואולם נראה כי הגדלת הביטחונות לא הייתה במקום גיבוש הסדר חדש.

לפי הערכות, ייתכן שבתוך 3 חודשים יגובש הסדר שכזה, שיכלול הקדמת פירעונות חוב בתמורה ל"תספורת" של חלק מהחוב.

מדובר בחוב של חברת ממורנד שבשליטת לבייב, המחזיקה בשליטה בחברת אפריקה ישראל. לממורנד חוב לחמשת הבנקים הגדולים בישראל, בהיקף של 2 מיליארד שקל.

החוב לבנקים אמור להיפרע עד 2016; בשנה זו צפויה להיפרע המנה האחרונה של החוב, כשליש, כלומר 700 מיליון שקל בקירוב. במתווה ההסדר המתגבש, לבייב יקדים את פירעון החוב בשנה, ובתמורה ימחלו לו הבנקים על חלק מהחוב.

שיפור הנזילות

ההצעה המקורית, שנחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר, נקבה בתספורת של 330 מיליון שקל, כ-18% מהחוב. "ביחס למשך הקדמת פירעון החוב, שנה, תספורת של 18% נראית גבוהה מדי", אומר מקור באחד הבנקים.

בכמה מהבנקים מציינים כי אם הקדמת פירעון החוב תהיה בשנה, הרי שהגיוני ששיעור התספורת יהיה 10% לכל היותר. "בשביל תספורת של 18%, לבייב יצטרך להקדים את פירעון החוב באופן משמעותי יותר", אומר בכיר באחד הבנקים.

נציין כי ההסדר המתגבש אינו נובע ממצוקה פיננסית של לבייב. להערכת גורמים שונים, לבייב נזיל ומסוגל לעמוד במלוא פירעון החוב. נראה כי לבייב מזהה אצל חלק הבנקים רצון לשחרר הון ולשפר נזילות, על רקע דרישות ההון מהבנקים ההולכות וגוברות. הקדמת מועד הפירעון תשפר את נזילות הבנקים. כמו כן הקדמת התשלום תאפשר לבנקים להכיר בריקברי של החוב, שחלקו הופרש בשנים האחרונות בשל השחיקה בשווי מניות אפריקה ישראל, שהיו הבטוחה המרכזית אל מול החוב.

נעתר לדרישה

החוב המקורי של לבייב לחמשת הבנקים בישראל עמד על 3.1 מיליארד שקל. ככל הידוע, כיום נותר ללבייב חוב לבנקים של כ-2 מיליארד שקל. מאז הסדר החוב הראשון של לבייב עם הבנקים, ב-2009 - בד בבד עם הסדר החוב של אפריקה ישראל עם בעלי האג"ח - התרסקה מניית אפריקה ישראל ב-80% בקירוב. בעקבות ירידת שווי הביטחונות, נאלצו הבנקים לבצע הפרשות להפסדי אשראי.

בשנה שעברה הגיעו הבנקים להסדר עם לבייב. לפי ההסדר, בכדי שהבנקים לא ייאלצו לבצע הפרשות נוספות, נקבע כי אם שווי מניות אפריקה ישראל יהיה נמוך משערן בספטמבר 2011, לבייב ישלים את הפער באמצעות ביטחונות נוספים או פירעון חוב. מאז ירדה מניית אפריקה ישראל ב-30% נוספים, ולבייב נאלץ להשלים את הפער העומד על 100 מיליון שקל.

בשבוע שעבר שלח מזרחי טפחות, שהיקף החוב אליו עומד על 170 מיליון שקל, מכתב ובו דרש מלבייב להשלים לאלתר את הפער, ללא קשר להסדר החוב החדש שנרקם.

לבייב נענה לדרישה, וביום חמישי הזרים את הסכום הנדרש.