ירי טילים לעבר גוש דן; דו"צ: אין נפילות בת"א

(עדכונים שוטפים) - דיווח: ראש ממשלת מצרים יבקר מחר בעזה ■ נתניהו: "צה"ל ערוך להרחבה משמעותית ביותר של הפעולה" ■ דובר צה"ל: שר הבטחון אישר להרחיב גיוס המילואים עד ל-30 אלף חיילים

מבצע "עמוד ענן" - היום השני: אזעקת "צבע אדום" נשמעה היום (ה') לראשונה בתל-אביב ובכל רחבי גוש דן, וקודם לכן גם בראשון לציון. הטיל בראשל"צ נפל בשטח פתוח ולא נגרם נזק לרכוש או נפגעים בנפש.

דווח על שני שיגורים לאיזור גוש דן. אין נזק או נפגעים. חלק ממערכת הטלפונים בגוש דן קרסה. דובר צה"ל מסר כי לא היו נפילות על הקרקע ואין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. צה"ל ממשיך בפעילות אינטנסיבית ברצועת עזה.

בינתיים צה"ל מתחיל בכינוס כוחות באזור עוטף עזה, בהתאם לתכנון המקורי. במקביל, 3 חטיבות עושות את דרכן לאזורים קרובים לרצועת עזה.

מדובר צה"ל נמסר כי מתחילת מבצע "עמוד ענן" נתקפו מעל 200 מטרות ברחבי רצועת עזה. מטרת התקיפות היא לשבש את יכולות השיגור של ארגוני הטרור ולפגוע בהתעצמותם. כמו כן, תקפו כלי טיס של חיל-האוויר מספר חוליות מחבלים שהיו מעורבות בביצוע ירי תלול מסלול.

עוד מסר דובר צה"ל כי שר הבטחון אהוד ברק אישר לגייס כ-30 אלף אנשי מילואים. "הגיוס משמעותו שכל האופציות על השולחן", אמר דובר צה"ל. "בשעה האחרונה צה"ל הפציץ כ-70 מטרות ברצועת עזה".

ברק אמר היום כי "המבצע לא יהיה 'זבנג וגמרנו'. יהיו עוד רגעים וימים לא פשוטים".

דובר החמאס מסר כי ראש ממשלת מצרים יבקר מחר בעזה ביחד עם חלק משרי ממשלתו. זאת, כהזדהות עם תושבי הרצועה.

למעלה מ-200 רקטות נורו מאמש מעזה לעבר ישראל, כ-100 מהם יורטו ע"י כיפת ברזל. הבוקר נורו רקטות לעבר קריית מלאכי, כאשר אחת הרקטות פגעה ישירות בדירה בקומה האחרונה בבניין מגורים; 3 אנשים נהרגו ופעוט בן 4 נפצע בינוני. חמאס דיווח כי ירה 2 טילי פאג'ר לעבר גוש דן. בעזה מדווחים על 13 הרוגים ויותר מ-100 פצועים; בין ההרוגים ילדה בת 7 ואישה בהריון.

צה"ל תקף מטרות בעזה, כולל מחסני נשק, מערכות טילי פאג'ר המיועדים לטווח רחוק ועוד. קצת אחרי השעה 9:00 החלה הלווייתו של אחמד ג'עברי בעזה, ובסמוך נשמעו אזעקות בגן יבנה ובאשדוד. בבאר שבע נשמעה אזעקה ו"כיפת ברזל" יירטה טיל. הלווייתו של ג'עבר הסתיימה בצהריים.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה בצהריים גיוס מצומצם של אנשי מילואים בצו 8 לצורך המשך המבצע הצבאי.

חמאס הודיע היום כי מרואן עיסא, סגנו של אחמד ג'עברי, מונה למפקד צבא הארגון במקום ג'עברי. עיסא היה אחראי על המבצעים המיוחדים של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. באוגוסט 2006 הוא ניצל מניסיון חיסול במסגרת חיסול צמרת החמאס ברצועה; הוא נפצע ונותר בחיים.

חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר בנאום שנשא היום כי "נתניהו וברק יצאו למבצע צבאי בעזה מתוך פחד". הוא טען כי "ידיו של אחמד ג'עברי היו נקיות" והלל אותו.

הנציג הפלסטיני באו"ם: "פעולת ישראל - נפשעת"

רה"מ בנימין נתניהו פרסם היום הצהרה לתקשורת הבינלאומית ותקף בחריפות את חמאס. "ביממה האחרונה חמאס סופג מאיתנו מכות קשות", אמר נתניהו. "נוסף לפגיעה המדויקת בהנהגתו הצבאית, צה"ל פגע בצורה משמעותית בטילי הפאג'ר שכוונו לתל אביב ולגוש דן, וגם צפונה מתל אביב. גם ברגעים אלה ממשיך צה"ל לתקוף בעוצמה את מוקדי השיגור בדרום והוא ערוך להרחבה משמעותית ביותר של הפעולה".

נתניהו אמר שבשיחותיו עם מנהיגים בעולם הם הבינו "שאין מדינה בעולם שהייתה מוכנה להסכים לכך שאזרחיה יחיו תחת טרור של טילים ורקטות". הוא הדגיש שבשיחתו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה "הבהרתי מה שברור לכולכם: שהחמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה מבצעים בעת ובעונה אחת שני פשעי מלחמה - הם מסתתרים מאחורי אזרחים בעזה תוך שהם יורים על אזרחים בישראל".

נתניהו התייחס לפגיעת הרקטה בבניין בקריית מלאכי הבוקר שגרמה להרג 3 ישראלים ולפציעת פעוט בן 4 ואמר: "ראיתי היום כמוכם את התמונה של התינוקת הישראלית המדממת. בעיניי התמונה הזאת אומרת הכל. החמאס פוגע בילדים בשני הצדדים; הוא יורה על ילדים ישראלים והוא מתחבא מאחורי ילדים פלסטינים. זוהי מציאות קשה מאוד, אבל גם בתוכה צה"ל ממשיך וימשיך לעשות הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים. אני משתתף בצערן של המשפחות שאיבדו את יקיריהן, אני שולח החלמה מלאה לפצועים ובשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לחזק את תושבי הדרום".

שר הביטחון אהוד ברק ביקר היום באחת מסוללות כיפת ברזל ואמר ללוחמים שייתכן כי מטחי הרקטות הכבדים עוד לפנינו. לפי דיווח בערוץ 2, ברק אמר ללוחמים: "תמשיכו ככה, תהיו דרוכים, יכול להיות שהמטחים העוד יותר כבדים עוד לפניכם".