50-100 עובדי טקסס אינסטרומנטס בישראל יפוטרו

(עדכון) - מדובר בכשני שליש מהפעילות המקומית בישראל ■ מעריכה כי פיטורי 1,700 עובדים ברחבי העולם יביאו לחיסכון של 450 מיליון דולר עד סוף 2013

‎‎ענקית השבבים טקסס אינסטרומנטס (‏TI‏), צפויה לפטר 50-100 עובדים בישראל. המהלך הכואב אינו מפתיע, בהתחשב בהודעה המוקדמת של החברה על כוונתה להפריד בין הפעילות בתחום המובייל לבין הפעילות בתחום האלחוט ולשים דגש על ייצור מערכות שמשולבות במוצרי אלקטרוניקה (‏‏Embedded‏). אמש בישרה החברה כי בכוונתה לפטר 1,700 עובדים מארבעה מוקדי פעילות בכדי לחסוך בהוצאות.

הקיצוץ הכואב בסניף הישראלי צפוי לגרוע קוב לשליש מכוח האדם המקומי. פיטורים נוספים יתנהלו גם בארה"ב, צרפת והודו. החברה מסרה כי "תתחיל להודיע לעובדים לפני סוף החודש". הפיטורים עשויים להתבצע במספר סבבים, כך שיתכן שהמהלך בישראל יתחיל בפיטורים של כמה עשרות עובדים והשאר יאבדו את עבודתם במהלך שנת 2013.

הפיטורים יקצצו כ-5% ממצבת כוח האדם בחברה העולמית. הם מגיעים על רקע החלטתה של החברה לצאת מתחום המעבדים עבור הטלפונים הניידים והטאבלטים שבו "ישנה מגמה הולכת וגוברת של חברות המפתחות פתרונות מבית ומייצרות בעצמן שבבים המותאמים לצורכיהן", כפי שנמסר בהודעת החברה על הקיצוצים הצפויים.

אבנר גורן, מנכ"ל משותף בטקסס אינסטרומנטס ישראל, אמר כי "השינויים האמורים משפיעים לצערי גם על מרכז הפיתוח של טקסס אינסטרומנטס בישראל. אני רוצה להדגיש שעל אף שאנו נאלצים לצמצם את מצבת כוח האדם ולהיפרד מעובדים, טקסס אינסטרומנטס נשארת מחויבת למרכז הפיתוח המקומי שימשיך לקיים את פיתוח הקישוריות האלחוטית וניהול המכירות ללקוחות של החברה בישראל. מרכז הפיתוח בישראל הוביל וימשיך להוביל בתחום החדשנות הטכנולוגית ונמשיך לשרת את לקוחותינו ושותפינו העסקיים בתקופת מהלך זה ולאחריו".

פעילות האלחוט עברה להפסד

TI‏, אחת מחברות השבבים הוותיקות בשוק, נסחרת כיום לפי 32 מיליארד דולר. מאז הוקמה ב-1938, השתנה עולם המוליכים למחצה כמה פעמים. עד לשנת 2007, הגיעו רוב ההכנסות של ‏TI‏, מעיבוד אותות אנלוגיים (כדוגמת, רכיבים שמטפלים בקליטה ושידור של אותות רדיו, ניהול מתח חשמלי, וקול) וטכנולוגיה לעיבוד אותות דיגיטאליים (‏DSP‏) שבאה לידי ביטוי בעיקר במודמים הסלולאריים שבטלפונים הניידים המיושנים (‏‏Baseband‏).

בשנת 2007, החליטה ‏TI‏ לצאת משוק ה-‏Baseband‏ וכתוצאה ירדו הכנסותיה באופן ניכר בתחום זה. מאז נמצאים הביצועים של החברה בעולם המובייל בירידה. על הביצועים של ‏TI‏ בתחום השפיעה הפגיעה במעמדה של נוקיה, הלקוח העיקרי, בשוק הטלפונים הניידים. ברבעון השלישי של 2012 היווה תחום האנלוגי כ-55% מהכנסות החברה ואילו פתרונות שמיועדים לתחום המובייל, השתלבו כחלק מכלל הפעילות של החברה בתקשורת אלחוטית, שחלקה בהכנסות הסתכם בכ-10%. פעילות זו רשמה ירידה של 44% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל וכן עברה להפסד.

המשמעות הפרקטית היא חיסול הפעילות בתחום המעבדים המרכזיים שמיועדים להתקני התקשורת הניידים (מעבד ה-‏OMAP‏), וכן בתחום הקישוריות, כגון שבבים עבור בלוטות', ‏WiFi, GPS‏ וכדומה. ב-‏TI‏ מסרו עם פרסום ההחלטה כי בכוונתם לבחון אפשרויות אסטרטגיות לפעילויות אלו, שכוללות מכירת לצד שלישי.

מרכז הפיתוח המקומי פועל בתחומי הקישוריות שמיועדים לטלפונים הניידים עם דגש על פתרונות תקשורת אלחוטית לטווח קצר כגון בלוטות, ‏WLAN‏ ו-‏NFC‏, כאשר חלק אחר של הפתרונות - ‏‏GPS‏ ורדיו ‏FM‏ - מפותחים במרכז השני של שבבי התקשורת בהודו. לכן ההשלכות של סגירה שכזו הן משמעותיות יחסית. החברה מעריכה כי מהלך הפיטורים יביא לחיסכון של 450 מיליון דולר עד סוף שנת 2013.

חברת ‏TI ‎ החלה לפעול בישראל לאחר שרכשה בשנת 1999 את חברת ליבית, תמורת כ-365 מיליון דולר ובעקבות כך הקימה בארץ מרכז הפיתוח. בהמשך אותה שנה נרכשה בטרפליי תמורת כ-50 מיליון דולר. לאורך השנים צומצמה הפעילות שהייתה במרכז שהוקם סביב ליבית, שפיתחה מעבדים למודמים בכבלים. בסוף 2008 נסגרה הפעילות שעסקה בתחום הטלפוניה באינטרנט (‏VoIP‏) וכ-30 עובדים פוטרו. באמצע 2010, נמכרה לאינטל פעילות המודמים לכבלים של ‏TI‏, שכללה 45 עובדים.

הפעם הצמצומים נוגעים בבסיס שקיבלה החברה בישראל עם רכישת בטרפליי שעסקה בתקשורת אלחוטית לטווח קצר. הפעילות בישראל - כמו ב-‏TI‏ כולה - פנתה גם לכיוונים אחרים שכללו רכיבי תקשורת להעברת נתונים בין מוצרי אלקטרוניקה לטווח קצר, תחום שנקרא ‏Internet Of Things‏. נכון להיום, רק חלק קטן של העובדים בישראל עוסקים בפעילות זו. ‏‎‎‏