האוצר: "מבצע קרקעי יכול לעלות למשק 2-3 מיליארד שקל"

בכירים באוצר הזהירו היום, כי אם יתרחב מבצע "עמוד ענן", משרד הביטחון יוסיף דרישות תקציביות ל-2013, והממשלה תידרש לקיצוצים נרחבים, אך "עדיין מוקדם להעריך את העלות"

הנהלת משרד האוצר התכנסה הבוקר (ה') לדיון חירום בנוגע להשלכות מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. באוצר סירבו היום לדבר על עלויות המבצע. "אי אפשר לדעת. מוקדם מאוד להעריך את העלויות. אפילו אנחנו לא יודעים אם מובר באירוע מאקרו", מסר בכיר באוצר ל"גלובס".

עד כה עלויות המבצע מסתכמות בעלות הצבאית ובנזקים עקיפים, הקשורים לרכוש, שקרן מיוחדת ברשות המסים אמונה על טיפול בעלויות אלו, כך שהעלויות הפיסקאליות הן מצומצמות מאוד.

באוצר הסבירו היום, כי לצורך הערכת העלויות, חייבות להתבהר הנקודות הבאות: האם יהיה גיוס מילואים כללי, האם תהיה כניסה קרקעית, וכמה זמן המבצע יארך. "המצב כעת הוא לא של שווי משקל - או שהמבצע יגמר בימים הקרובים או שהוא יתרחב. אם הוא יתרחב, יהיה גיוס מילואים, ואז יהיו תשלומים גדולים לביטוח לאומי, ותהיה כניסה רגלית ועלויות תחמושת. אז אנו נהיה במקום אחר. זה יהיה אירוע מאקרו ואנו ניכנס ל'עופרת יצוקה 2', שעלתה לנו בין 2 ל-3 מיליארד שקל. זה כבר יהיה אירוע מאקרו".

במידה ותרחיש "עופרת יצוקה 2" אכן יתממש, גורמים באוצר כבר מצהירים, כי "יהיה צורך לשבת ולבדוק מה עושים", כפי שהתבטא בכיר במשרד. נזכיר, כי לשנה הפיסקאלית 2013 נוצרו התחייבויות תקציביות גבוהות בכ-12 מיליארד שקלים מעבר למותר על ידי הכלל הפיסקאלי. הגירעון ב-2012 צפוי להיות גבוה מ-4% תמ''ג ובשנת 2013, עקב החרפת ההאטה בפעילות הכלכלית, צפוי גירעון דומה. מבצע בעלות של כ-3 מיליארד שקלים כמו "עופרת יצוקה" יכביד מאוד על תקציב המדינה לשנת 2013 ויחייב את הממשלה לקיצוצים גדולים יותר.

באוצר גם מבינים שבמידה והלחימה תיארך, מערכת הביטחון תבוא לקראת הכנת התקציב הבאה בעוד כמה חודשים בדרישות תקציביות נוספות. "זה בטוח יקרה", אמר בכיר באוצר, "אבל אנו ממש לא רוצים להתחיל להתווכח איתם עכשיו. זה לא הזמן".

"האזרח ישלם את העלות"

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של "מיטב", כתב היום, כי להערכתו, העלות היומית הישירה (לא כולל אובדן תפוקה של העסקים) של מבצע תהיה נמוכה יותר מזו של "עופרת יצוקה", שנאמדה בין 100 מיליון ל-200 מיליון שקל, ותעמוד על כ-100 מיליון שקל ליום. הסיבה לכך, לפי אייכל, היא ש"עופרת יצוקה" נפתח בהתקפה קשה של חיל האוויר, בשונה מתקיפות כירורגיות הפעם. כמו כן, מציין אייכל, כי ב"עופרת יצוקה" מערכת כיפת ברזל לא הייתה קיימת, ולפיכך צפוי כי הנזק האזרחי יהיה צנוע משמעותית מאשר היה בעופרת יצוקה, וזאת למרות העלות הגבוהה לשיגור כל טיל של כיפת ברזל (35-50 אלף דולר ליחידה). אייכל סכור כי, במידה ויהיה מבצע והעלויות תגדלנה לרמה של 3-2 מיליארד שקל, "אנחנו נשלם, דרך תוספת מיסים ולא דרך הגדלת הגירעון שנמצא כבר בקצה העליון המתקבל על דעתן של סוכנויות הדירוג".