לזה יש כסף: חח"י רוצה להקים כור גרעיני לייצור חשמל

סמנכ"ל הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) נפתלי טל העריך כי עלותו של כור גרעיני עשויה להגיע ל-4 מיליארד דולר ■ קריאת ביניים: "מה זה 4 מיליארד דולר יחסית לחוב של חברת החשמל"

חברת החשמל חידשה את התכנית הגריעינית לייצור חשמל, כך גילה היום סמנכ"ל פרוייקטים הנדסיים בחברה יצחק בלמס במסגרת כנס חשמל 2012, של התאגדות מהנדסי החשמל שנפתח אתמול באילת.

"אני רוצה לנצל את הבמה הזאת ליידע אתכם על תוכנית אפרת" אמר בלמס "תוכנית שלוקחת מהנדסי חשמל ומכשירה אותם להנדסת גרעין המטרה היא להכשיר את הגרעין ההנדסי ולהפוך אותו לגרעין חשמלי. היום אנחנו מחדשים את הנושא הזה גם ברמת הכשרת מהנדסים גם ברמת שיתופי פעולה שונים. גרעין היא לא מילה גסה".

סמנכ"ל הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) נפתלי טל שהשתתף במושב העריך כי עלותו של כור גרעיני עשויה להגיע ל-4 מיליארד דולר. בתגובה נשמעה מהקהל קריאת ביניים "מה זה 4 מיליארד דולר יחסית לחוב של חברת החשמל".

בהתייחסו לביקורת על החובות התופחים של חברת החשמל אמר בלמס כי "החוב של חברת חשמל זה חוב של מדינת ישראל שלא משקיעה בקווי הולכה, ובפיתוח משק האנרגיה בישראל. זה חוב של כולנו אבל יש לנו גם נכס, אנחנו השקענו ויש לזה תוצאות".

משתתפי המושב בכנס שדן בהיתכנות של הקמת כור גרעיני לייצור חשמל בישראל וטענו שאין מנוס ממימוש הפרויקט. "אנרגיה גרעינית היא זולה מאוד" אמר טל "במיוחד בהשוואה לאנרגיית שמש. גם אם לוקחים בחשבון ניצול מירבי של אנרגיות מתחדשות אחרות (שמש, מים, רוח), אנו מבינים אך זה יספיק לנו רק לעוד חמישים שנה. הבעיה בפיתוח אנרגיה גרעינית היא שנצטרך להשקיע הרבה מאוד כסף בתשתית אך הבעיה הזאת תלך ותפחת עם הזמן".

בלמס אמר כי"חברת חשמל חידשה לאחרונה את הפעילות הגרעינית לייצור חשמל. עסקנו באנרגיה גרעינית בעבר וזה נפסק אך. שימרנו את הידע וחלק מהצוות. רק חברת חשמל יכולה להקים בארץ כור לאנרגיה גרעינית, אני אומר את זה בביטחון. זהו שיקול פוליטי שדנים בו ועוד ידונו אם להקים כור גרעיני לייצור אנרגיה או לא. גם אם יחליטו שכן, מדובר במינימום 10 שנים עד שכור גרעיני יקום".