מבצע "עמוד ענן": גם היום נורו טילים לעבר תל-אביב; דיווחים בתקשורת הערבית על מגעים להפסקת האש

עדכונים שוטפים - אלוף פיקוד דרום טל רוסו אמר היום: "לא נפסיק עד שנגיע ליעדנו" ■ מערכת כיפת ברזל שהוצבה היום בגוש דן יירטה את הטיל שנורה לעבר האזור ■ צה"ל חיסל מספר בכירים בחמאס ■ צפו בהפצצת הלשכה של הנייה

מבצע "עמוד ענן" נכנס היום ליומו הרביעי וכלל מטח רקטות על באר-שבע ואשדוד והביא לפגיעה ישירה ב-3 בתים. בשעות הערב נשמעה אזעקה בכל רחבי גוש דן בעקבות ירי של שתי רקטות לעבר תל-אביב, שאחת מהם ייורטה על-ידי סוללת כיפת ברזל שהוצבה הבוקר באזור.

בשעות הערב התחילו להתפרסם דיווחים ראשונים על גיבוש טיוטה ראשונית להפסקת אש: נציג ישראלי עושה בשעה זו את דרכו לקהיר, על מנת לדון בטיוטה של הסכם הפסקת אש - כך מדווחים כלי תקשורת ערביים. בשלב זה אין אישור או הכחשה לכך בישראל.

על-פי הדיווח - טורקיה, קטאר, מצרים וארצות הברית יעניקו ערבות להסכם, שעשוי להיכנס לתוקפו עוד הלילה. על-פי המתווה להפסקת האש - תאושר פתיחת המעברים, כמו גם הכנסת סחורות והסרה מדורגת של המצור. במקביל, הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס כי תפרסם "הודעה חשובה" הלילה.

במסיבת עיתונאים שקיים היום האלוף טל רוסו, אמר אלוף פיקוד דרום כי צה"ל ימשיך את המבצע ברצועת עזה עד שיושלמו כל היעדים שהציב לעצמו. בתגובה לשאלה אם מתוכננת פעולה קרקעית בעזה השיב רוסו כי כל האפשרויות נמצאת על השולחן כולל פעולה קרקעית. האלוף רוסו אמר במסיבת העיתונאים כי הארגונים הפלסטינים יורים מתוך אוכלוסיה אזרחית ושמחסני השנק נמצאים בין הבתים, וזה מקשה על חיל האוויר להימנע מפגיעה בחפים מפשע.

צה"ל הודיעה בשעות הערב על חיסולו של אוסאמה קאדי, בכיר בתנועת החמאס ומי שאחראי על מערך ההברחות של החמאס. בנוסף חוסל גם בכיר במערך הנ"ט של החמאס ח'אלד שאייר ובכיר במערך הקרקעי של הארגון - אבו ג'לאל.

על-פי נתונים שפרסם דובר צה"ל במוצאי שבת עולה כי מאז תחילת המבצע ביום רביעי הותקפו 950 יעדים ברחבי רצועת עזה. מבחינת כיפת ברזל, בסך-הכול יירטו סוללות כיפת ברזל 240 רקטות. 720 רקטות שוגרו מרצועת עזה, מתוכן רק 33 נפלו בשטח בנוי.

בסביבות השעה 16:30 נשמעה אזעקה בכל הערים ברחבי גוש דן, על-פי דיווחים הצליחה מערכת כיפת הברזל שהוצבה היום בגוש דן ליירט את הטיל שנורה לעבר גוש דן, טיל נוסף שנורה לעבר האזור נפל בשטחים פתוחים. מנכ"ל מד"א, אלי בין, אומר שבאירוע בגוש דן לא היו נפגעים.

אתר האינטרנט של הבטאון של חמאס פרסם בשעות הערב את התנאים של הארגון להפסקת אש. בחמאס דורשים להפסיק את החיסולים, פתיחת כל המעברים והסרת המצור על הרצועה.

בשל המצב הביטחוני, לא יתקיימו לימודים בכל מוסדות הלימודים בטווח של עד 40 קילומטר מרצועת עזה, כולל במכללת סמי שמעון בקמפוסים של אשדוד ובאר-שבע כמו גם באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע.

קצת לאחר השעה 8 בבוקר חודש הירי אל עבר ישראל, פגיעה ישירה נרשמה בבית במועצה אזורית באר טוביה אך לא היו נפגעים. בתחילה דווח על פגיעה נוספת בבית במועצה אזורית אשכול אך ראש המועצה חיים ילין הכחיש את הדיווחים, אך 3 חיילים נפצעו בצורה קלה מרסיסים והם טופלו בשטח.

סוללת תותחים ביצעה הבוקר לראשונה ירי לעבר רצועת עזה. סוללת התותחים 150 מילימטרים שהוצבה כחלק מתגבור הכוחות באזור עוטף עזה ירתה היום מטח ראשון לעבר הרצועה. הירי כוון לעבר שטחים פתוחים, המשמשים כאזורי שיגור בלתי מיושבים. עד כה בוצעו תקיפות צה"ל בעיקר על-ידי חיל האוויר, אך הפעם מדובר בירי שנחשב למדוייק פחות.

בשעות הבוקר נרשם ירי מסיבי של טילים אל עבר מועצה אזורית חוף אשקלון, כשחלק ניכר מהטילים ייורטו על-ידי סוללות כיפת ברזל. אחד מהטילים פגע פגיעה ישירה בבית אך לא היו נפגעים. בשעה האחרונה, במסגרת המטח על אשדוד, נפגע פגיעה ישירה בית בעיר - 5 בני אדם נפצעו קל. בנוסף לפגיעה בבית, נרשמה גם פגיעה ישירה במשאית, גם במקרה הזה לא היו נפגעים.

בעקבות נסיונות הירי על תל-אביב וירושלים אישרה הממשלה אתמול החלטה לגייס 75 אלף חיילי מילואים, כהכנה לקראת פעולה קרקעית אפשרית ברצועת בעזה. בתוך כך סוללת כיפת ברזל חמישית הועברה לצה"ל והוחלט להציב אותה באזור גוש דן, והיא נכנסה לפעילות.

משלחת מתוניסיה, בראשות שר החוץ רפיק עבד אל-סלאם, הגיעה הבוקר לעזה דרך מעבר רפיח כאות הזדהות ותמיכה עם התושבים. הביקור של המשלחת התוניסאית מגיע 24 שעות לאחר משלחת דומה שהגיעה ממצרים בראשות ראש הממשלה המצרי.

פגיעה ישראלית במתחם הממשלה בעזה

חיל האוויר הישראלי פגע באחד מסמלי השלטון המרכזיים של הארגון, והפציץ לפנות בוקר את הבניין שבו שוכנת לשכתו של ראש הממשלה, איסמעיל הנייה. נמסר, כי המבנה הופצץ על-ידי 4 טילים שנורו לכיוונו - ונגרם לו נזק משמעותי. הנייה עצמו לא שהה במבנה ולא ברור אם היו נפגעים בתקיפה, זאת מכיוון שהבניין פונה מיד עם תחילת המבצע בעזה.

רק אתמול אירח הנייה בלשכתו את ראש ממשלת מצרים הישאם קנדיל שהגיע לביקור ברצועת עזה. התקיפה של חיל האוויר הייתה חלק מסדרה של כמה עשרות תקיפות של החיל שנעשו במהלך הלילה, בהן הותקפו בין השאר מטה המשטרה ומשרד הרישוי.

יותר מ-20 גיחות נעשו לצורך הריסת מנהרות הברחה בגבול שבין עזה למצרים, במקום שבו שכן ציר פילדלפי. הפגזות שגרמו להפסקת זרימת החשמל ברפיח. בסך-הכול, נערכו במהלך הלילה יותר מ-40 גיחות של חיל האוויר.

הבוקר, מגיעים דיווחים מן הדרג המדיני של חמאס, ולפיהם מספר מדינות אירופיות פתחו במגעים עם הארגון, כדי לבחון אפשרות של קידום הפסקת אש עם ישראל.

הדיווחים על המגעים, לכאורה, נסמכים על דבריו של בכיר פלסטיני שציין בריאיון לרשת "אל-ג'זירה", כי מספר מדינות אירופיות החלו במגעים עם ארגון חמאס כדי לקדם אפשרות של הפסקת אש עם ישראל. לדברי אותו בכיר, הארגון ציין בפני הגורמים שפנו אליו כי הוא מעוניין שנצירת האש תכלול ערבויות בינלאומית, וכמו כן - את הסרת המצור מעל רצועת עזה והפסקת כל הפעולות הצבאיות של ישראל באזור - לרבות פעולו סיכול ממוקד. עוד נמסר, כי בחמאס מתכוונים לדון בכך עם הפלגים הפלסטיניים השונים.

בתחילת השבוע הבא אמור להגיע לישראל מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לנסות ולהפסיק את הלחימה בין הצדדים. הוא צפוי להיפגש עם בכירים ישראלים, פלסטינים ומצרים בירושלים, רמאללה וקהיר כדי לנסות ולהפסיק את העימות הנוכחי ברצועה.

אתמול חוסלו שני בכירים בזרוע הצבאית של החמאס

סמוך לשעה 22:00 הפציץ חיל האוויר את מבנה משרד הפנים של חמאס בתל אל-הווא, שבמרכז העיר עזה. מדובר במוקד כוח חשוב מאוד של ממשל חמאס. בראשו עומד פאתחי חאמד, מי שנחשב לבן בריתו בארגון של אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית בעזה שחוסל ביום רביעי, עם תחילת המבצע.

בצה"ל ציינו כי זוהתה פגיעה מדוייקת בה נהרג אחמד אבו ג'לאל, מפקד החטיבה המרכזית של חמאס ברצועת עזה. שני בני אדם נוספים נפצעו בתקיפה. בתקיפה נוספת חוסל גם חאלד שאער, פעיל בכיר במערך הנ"ט של חמאס.

דובר צה"ל מסר כי במהלך היום המשיך צה"ל בתקיפת עשרות אתרי שיגור ברחבי רצועת עזה, תוך שהוא מסב להם נזק משמעותי. בנוסף הותקפה והושמדה מנהרת תופת במרכז הרצועה. כמו כן, תקפו כלי טיס של חיל- האוויר מספר חוליות מחבלים שהיו מעורבות בביצוע ירי לעבר ישראל. בנוסף, ביצע חיל-הים ירי לעבר מטרות במרכז ובדרום רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי "הכוחות מתודרכים והתאמנו על המתווה המדויק של התכנית. כוחות צה"ל נחושים וערוכים ליציא.