פרשת "האח הגדול": הרשות השנייה תקבע תקנון לריאליטי

הרשות החליטה לא להסתפק בתקנון הוולנטרי של הזכייניות: "ההנחיות יכללו התייחסות להיבטים שונים הקשורים לשמירה על זכויות המשתתפים בתוכניות"

מועצת הרשות השנייה תקבע כללים והנחיות ברורים לגופים המשדרים ריאליטי. כך הוחלט ביום חמישי האחרון ברשות השנייה, על רקע מה שכונה "פרשת הכדורים הפסיכיאטריים" באח הגדול. המועצה החליטה כי היא לא מסתפקת בתקנון הוולנטרי של הזכייניות השונות. "הנחיות אלה יכללו התייחסות להיבטים שונים הקשורים לשמירה על זכויות המשתתפים בתוכניות מסוג זה", נכתב.

במארס 2012 פורסם ראיון ב"ידיעות אחרונות" עם משתתף "האח הגדול" בעבר, סער שיינפיין, ובו הוא טוען כי הולעט בכדורים פסיכיאטריים בעת השתתפותו בתוכנית. בעקבות הכתבה הוגשו תביעות הדדיות בינו ובין קופרמן הפקות. משרד הבריאות פתח אף הוא בבדיקה של הנושא, והחליט לא להמליץ על מסקנות אישיות.

בהמשך, הרשות השנייה פנתה למשרד הבריאות וללשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, וביקשה לקבל את חוות דעתן המקצועית בסוגיה. במקביל, הרשות הקימה צוות מקצועי בראשות המנכ"ל ובהשתתפות היועצת המשפטית וסמנכ"ל טלוויזיה אשר בחן את המסקנות הרפואיות שהתקבלו, את התנהלות הזכיינית קשת ואת הטיפול שניתן למתמודדים. בנוסף, הרשות שלחה שאלונים למתמודדי מגוון תוכניות ריאליטי והמידע שהתקבל מהשאלונים עמד לנגד עיני הרשות טרם גיבוש החלטותיה.

בין ההחלטות של הרשות, הוחלט כי "יהיה על הגורם המשדר תוכניות מציאות/שעשועונים לנסח תקנון המגדיר את כללי התוכנית וכללי ההשתתפות בה, ועל התקנון להיות מפורסם באתר האינטרנט של הזכיין. הרופאים הפועלים במסגרת התוכניות יהיו מחויבים לפעול לפי הנחיות הגורמים הרפואיים המקצועיים המוסמכים (עקרונות משרד הבריאות וההסתדרות). הגוף המשדר יהיה אחראי לשאת באחריות לתכנים המשודרים ולפיקוח על כללי אתיקה בשידורים והוראות כל דין ושמירתן. הגוף המשדר יהיה אחראי לכך שהחוזים שנחתמו עם המשתתפים עומדים בהוראות כל דין. הגוף המשדר יוודא שהצוות הרפואי הפועל עבורו בתוכנית יהיה מודע לעקרונות ולכללים ויתחייב לפעול על פיהם".

בנוסף, קבעה המועצה כי "הרופא המלווה יפעל לטובת המתמודד ולא יסכים לכל התניה מטעם ההפקה המקבילה את שיקול דעתו, הרופא יהיה הגורם בעל הסמכות הסופית והמכריעה בכל הנוגע לבריאות המשתתף, הרופא יהיה רשאי להורות על הפסקת השתתפותו של מתמודד, הרופא המלווה יהיה זמין לכל משתתף בכל שלב משלבי התוכנית". זאת לאור מעורבותו של הפיסכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' בפרשה, לכאורה.

במסגרת בדיקת הרשות, קשת נדרשה להעביר לרשות הבהרות ונתונים הנוגעים לאופן בדיקת כשירותם של המתמודדים להשתתף בתוכנית וכן לגבי הטיפול הרפואי, הפיזי והנפשי, שקיבלו במהלך התוכנית. כמו כן דרשה הרשות לקבל הבהרות לגבי התנהלותו של ד"ר רבינוביץ.

מקשת נמסר: "אנו גאים בקוד האתי של קשת, ראשון מסוגו בעולם, שגובש על-ידי ד"ר גיל סיגל ועו"ד יובל קרניאל, הנותן מענה מקיף לתוכניות ריאליטי ודוקו-ריאליטי. הקוד מיושם כבר בימים אלה בהפקות קשת השונות".