הנסיך

עמוד ענן: בני גנץ

"בני-חותא", כינו בצנחנים את ראש-המטה-הכללי הנוכחי, רב-אלוף בני גנץ. משהו בשילוב שבין הדיבור הרגוע, העיניים הכחולות והנחמדות הלא מתאמצת. אחרים קראו לו מאחורי הגב "הנסיך", על שום אותם הדברים בדיוק, פלוס ההתקדמות המהירה בין תפקידי הפיקוד. ובשעות האלה גנץ נמצא בין הפטיש לסדן: בין דרג טקטי של מפקדי אוגדות, מפקדי חטיבות ועשרות-אלפי מילואימניקים שנושאים אליו עיניים, ישנים בנעליים, ומחכים לפקודת ה"נוע-נוע" לתוך עזה, לבין דעת הקהל הישראלית, שתמיד נעה בין האופוריה להיסטריה, לבין הפוליטיקאים והדרג המדיני שעמוד ענן הבחירות מעל ראשם מחשיד כל תמונה, וכל ביקור, וכל ראיון, וכל אמירה, הן בתוך החדר והן מחוצה לו.

אנשים שפגשו השבוע את רב-אלוף גנץ מעידים שעיניו אדומות לעיתים מעייפות, אבל התשישות לא ניכרת בו. הוא מאשר אישית כל מטרה לתקיפה ברצועה, מה שמעיד על המאמץ הגדול של הצבא לא לחזור על הטעויות שעשו ב"עופרת יצוקה".

במובנים רבים גנץ היה מעדיף לסיים את המבצע הזה ביום רביעי שעבר, בשעה 17.10 בערב, שעה ועשרים בדיוק לאחר שהחל. זו השעה שבה הסתיים מבצע תקיפת רקטות הפאג'רים שבא לאחר חיסול אחמד ג'עברי.

אלא שבשעות האלה המפתח נמצא אצל גנץ: הוא לא נלהב להכניס את הכוחות הרבים החונים על גבול הרצועה, המשודרים בלופ אין סופי בערוצי הטלוויזיה. האם הקפיץ האדיר שנדרך על הגבול עוד יכול להשתחרר, ולא בתוך הרצועה? גנץ מאמין שכן, אבל גם אומר ביושר שלא הכול תלוי בו. לא הכול תלוי בנו.

גנץ לא היה הבחירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר הביטחון אהוד וברק לרמטכ"לות. הוא לא חייב להם את מינויו. זה מאפשר לו לשוב ולעמוד על דעותיו פעם אחר פעם מאותה עמדה ייחודית שבה נמצא בישראל האדם הנושא בתואר ובדרגות של ראש-המטה-הכללי.

צה"ל של 2012 מפוכח ומאופק יותר מהמדינאים

ברגעים האלה יש גם לנו תפקיד - הן כתקשורת ישראלית, בוודאי ככתבים צבאיים. לא להתלהם, לא לאיים, לא להבטיח הבטחות-שווא ומקסמי-שווא, לא להתפתות לקלישאות של 'תנו לצה"ל לנצח' או לאמירות כי מה שלא הולך בכוח ילך רק בעוד יותר כוח. צה"ל של 2012 הוא צבא הרבה יותר מפוכח, בוגר, ומאופק מהרבה מהמדינאים שלנו, וגם לפעמים הרבה יותר מגורמים בתקשורת הישראלית.

בתפקיד המכריע שמשחק הנרטיב, הדימוי, הייצוג, במלחמות במאה ה-21, דרושה גם תקשורת שפויה, שתתעלה מעל חנופה למכנה-משותף נמוך ופטריוטיות בשקל, ותסתכל בעיניים למציאות המורכבת, המדכדכת לעיתים קרובות. וכן, גם להסתכל בעיניים של תושבי הדרום ולומר להם שגם אחרי מבצע "עמוד ענן" הם ימשיכו לספוג רקטות ופצמ"רים.

הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות ערוץ 10