גאות בשוק האג"ח הקונצרניות: היכונו לגל ההנפקות הקרב

העליות האחרונות במחירי האג"ח הקונצרניות והירידה בתשואות לפדיון שלהן לאורך כל טווחי הדירוגים, הביאו למצב שבו כדאי לצמצם חלק קטן מההחזקה באפיק זה, תוך המתנה לתיקון

שוק איגרות החוב הקונצרניות המקומי נהנה מעדנה החל מראשית חודש ספטמבר. דחיית הלו"ז של הסוגיה האיראנית, רגיעה (זמנית?) בגזרה האירופית, השקעת קרן יורק באג"ח של אי.די.בי פתוח, וההחלטה על הורדת הריבית מצד בנק ישראל - כל אלו הובילו לעליות מחירים ולירידה בתשואות לפדיון ובמרווחים של האג"ח הקונצרניות לאורך כל טווחי הדירוגים.

בעוד מדדי התל-בונד טיפסו בחודשים האחרונים בכ-5%, הזינוק המשמעותי הגיע דווקא מאג"ח שמחוץ לתל-בונד 60, שחלקן משויכות לקטגוריית ה-High-Yield (בסיכון גבוה). אג"ח אלו רשמו זינוק של עשרות אחוזים במחיריהן וירידה משמעותית במרווחים בתוך פרק זמן קצר.

העליות שרשם האפיק הקונצרני, לצד הריבית הנמוכה שניתן לקבל כיום על פיקדונות, הגדילו את תיאבון הציבור, שהתבצר עד לאחרונה בעיקר בקרנות הכספיות. כך, בחודשים האחרונים ניכרת מגמה שהולכת ומתעצמת, ובה מסיט הציבור חזרה חלק מכספיו לאפיק הקונצרני - דבר שממשיך לספק "דלק" לגל העליות. קרנות המתמחות באג"ח חברות, גייסו בחודשים האחרונים כ-3 מיליארד שקל. מתחילת החודש הן גייסו מעל למיליארד שקל.

קיים, כידוע, קשר הדוק בין השוק המשני, שבו נסחרות האג"ח, לבין השוק הראשוני, דהיינו, שוק ההנפקות. בזמנים כתיקונם חלק לא קטן מההנפקות מכוון לגיוס כספים, המיועדים לפיתוח עסקי. אלא שהזמנים הנוכחיים אינם כתמול שלשום, וההנפקות מיועדות ברובן, קודם כל, למיחזור חובות. מבחינת החברות, יש בכך משום השגת מרווח זמן, בתקווה שהתנאים הכלכליים ישתפרו ויקל עליהן במועד מאוחר יותר לעמוד בהתחייבויותיהן.

ואכן, ההתאוששות בשוק המשני מעוררת מחדש את הנפקות החוב בשוק הראשוני. החברות השונות במשק ערות להתאוששות המהירה בשוק האג"ח, וחלקן הגדול מנצל, או מתכונן לנצל, את חלון ההזדמנויות שנפתח (לאחר תקופה ארוכה של שפל, שלא לומר שיתוק), לגייס ולמחזר חובות תוך הארכת מח"מ חובותיהן.

עם המגייסות עד כה ניתן למנות, בעיקר, חברות מתחום הנדל"ן, דוגמת שיכון ובינוי, איירפורט סיטי, אשטרום נכסים, בראק אנ.וי ומגה אור; מתחום הליסינג את אלבר ושלמה החזקות; ואת חברת החשמל. בקרוב אף עשויה להתבצע הנפקה של חברת מגדל ביטוח, וההערכות הן שלנוכח התשואות הנמוכות לפדיון גם באג"ח בנקים, גם הם יחזרו לגייס כבר בשבועות הקרובים.

דרושה כעת בחירה סלקטיבית

גל ההנפקות הנוכחי, אם יימשך, צפוי להביא לגידול משמעותי בהיצע האג"ח שינחת על השוק בתקופה הקרובה. סיבה נוספת שעשויה להגדיל את ההיצע, נעוצה בפרסומים לגבי הוראת המפקח על הבנקים המורה על הגדלת ההפרשות מצד הבנקים בסכום של כ-3 מיליארד שקל.

הפרשה זו צפויה להוריד את הלימות ההון של הבנקים, ועלולה לגרום לירידה בהיצע האשראי על ידם. הדבר עשוי להביא להגדלת הגיוסים מצד החברות משוק האשראי החוץ-בנקאי, קרי שוק ההון - בין אם על ידי הנפקות ציבוריות ובין בדרך של הנפקות פרטיות. כל עוד שוק קרנות הנאמנות ימשיך במגמת הגיוסים, היצע זה צפוי להיקלט לשוק ללא קשיים מיוחדים.

עם זאת, גל העליות המרשים שנרשם בחודשים האחרונים, הקטין, להערכתנו, את פוטנציאל הרווח ואת הסיכוי לירידה משמעותית נוספת במרווחים, ובעיקר באג"ח בדירוגים הגבוהים, לנוכח רמת המרווחים הנמוכה השוררת כיום במקטע זה של השוק.

בהתבוננות במרווחים של החברות בישראל בדירוגי האשראי השונים ובענפים השונים, ניתן לראות כי בחודשים האחרונים המרווחים אכן ירדו בצורה משמעותית. כך, לדוגמה, אם בתחילת ספטמבר המרווח הממוצע בקבוצת הדירוג AA עמד על רמה של 2%, כיום המרווח עומד על 1.4%. בקבוצת הדירוג הנמוכה יותר ממשפחת ה-A, המרווחים הממוצעים מתחילת ספטמבר ירדו אף בצורה חדה יותר, מרמות של 5.5% לרמה של כ-3%.

עד לעת האחרונה המלצנו בטור זה בצורה חד-משמעית על השקעה באפיק הקונצרני, לנוכח ההזדמנויות הרבות שסיפקו אג"ח מתחומים שונים (לאו דווקא מאפיקי התל-בונד). כיום, להערכתנו, לאחר העליות החדות שנרשמו בחודשים האחרונים, ברמת המרווחים הנוכחית כדאי לנצל את המצב ולצמצם חלק קטן מההחזקה באפיק זה, תוך המתנה לתיקון. אפשר שהמלחמה בעזה תהווה זרז לתיקון כזה.

מעבר לכך, בחירת אג"ח קונצרניות כיום צריכה להיות הרבה יותר סלקטיבית, תוך חיפוש אחר האג"ח שעשויות להמשיך לספק רווחי הון משמעותיים בתקופה הקרובה. עם זאת, למשקיע לטווח ארוך, שאינו מבצע שינויים תכופים בתיק ההשקעות שלו, די בתשואות השוטפות של אג"ח שמחוץ לתל-בונד כדי להשיג תשואה נאה מאוד על השקעותיו.

הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

המרווחים מהאגח הממשלתי
 המרווחים מהאגח הממשלתי