חברות? "נוחי דנקנר רואה בחומרה ההתנהלות של טהורי"

הרקע למתיחות בין דנקנר לבין בנקאי ההשקעות שנחשב לידיד קרוב שלו: רצונו של טהורי לממש אופציה למכירת 50% ממניות בית ההשקעות כלל-טהורי לידי כלל פיננסים, תמורת 14.5 מיליון שקל - פי 6 מערכן הכלכלי

מתיחות רבה נוצרה באחרונה בין נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, לבין בנקאי ההשקעות דן טהורי, שנחשב לידיד קרוב של דנקנר ומי שייעץ לו בעבר ברבים מעסקיו.

המתיחות נוצרה על רקע הפסד מצטבר של 14.5 מיליון שקל, שהסבה רכישה של מחצית ממניות טהורי בית השקעות (כיום כלל-טהורי) על ידי כלל פיננסים, ואופציה הנתונה בידי טהורי, ושאותה בכוונתו לממש, למכור לכלל פיננסים את המחצית השנייה של המניות תמורת 14.5 מיליון שקל.

באוגוסט 2006, הימים האופטימיים של טרום המשבר הכלכלי, רכש כלל פיננסים המשתייך לקבוצת אי.די.בי של דנקנר, 50% ממניות חברת הייעוץ הכלכלי של טהורי תמורת 20.4 מיליון שקל.

בנוסף, העניק כלל פיננסים לטהורי אופציית Put, שבמסגרתה הוא יכול למכור מאמצע 2013, ולמשך 37 חודשים, את יתרת מניותיו בכלל-טהורי.

כלל-טהורי נמצאת בבעלות כלל פיננסים (50% מהמניות), המייסדים דן טהורי (39.1%) ואורן דוידסון (6.9%), ואילן רייך (4%) שהפך לבעל מניות בחברה ב-2009.

"לא הביא תוצאות, וגובה מחיר מלא"

עם חתימת העסקה ב-2006 טען טהורי כי "הרחבת תחומי הפעילות של כלל פיננסים, וכניסתה לתחומי הייעוץ והבנקאות להשקעות, יגבירו את הסינרגיה ויפתחו פתח גם לשווקים הבינלאומיים ולהשקעות בחו"ל". אלא שבחלוף שנתיים בלבד החל כלל פיננסים לבצע מחיקות מוניטין על השקעתו. מאז 2008 הפריש בגינה 14.5 מיליון שקל - מעל 70% מהסכום שהשקיע. בשנים הללו חלה ירידה ניכרת בפעילות כלל-טהורי, ואת שנת 2011 סיימה חברת הייעוץ ברווח סמלי של 20 אלף שקל.

בדוחות הרבעון השלישי ביצע כלל פיננסים מחיקה של 3.5 מיליון שקל משווי חלקו בכלל-טהורי. זאת בעקבות הערכת שווי שביצעה חברת דלויט ברייטמן אלמגור זהר, שנקבה בשווי של 4.8 מיליון שקל לבנק ההשקעות המשותף (לעומת שווי של יותר מ-40 מיליון שקל שלפיו הוערך בעסקת הרכישה מ-2006).

מחיר האופציה של טהורי נקבע כגבוה מבין מחיר מינימלי, או המחיר שייקבע כנגזרת של תוצאות הפעילות. על רקע התוצאות החלשות של כלל-טהורי, המחיר הגבוה הוא למעשה הרף המינימלי שנקבע בין הצדדים בעסקה המקורית, והוא עומד כאמור על 14.5 מיליון שקל - פי 6 מהשווי שבו מוערכות מניותיו בכלל-טהורי כיום.

על רקע הפער האדיר בין מחיר המימוש של האופציה שבידי טהורי לשוויה הכלכלי, מקורבים לאי.די.בי אמרו היום כי "נוחי דנקנר רואה בחומרה רבה את הנושא, ומצפה כי טהורי יבוא בהצעה לאיזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, לצמצום ניכר בנושא המחיר".

גורמים בשוק ההון ציינו היום שמבחינת כלל ביטוח ואי.די.בי, "טהורי לא הביא את התוצאות, אך גובה מחיר מלא. לכן מצפים ממנו לבוא ולומר 'כשלתי ולא הבאתי את התוצאות'". דן טהורי סירב להגיב לידיעה.

מכלל פיננסים, שבניהולו של יורם נווה, הגיבו היום לנושא, ואמרו כי "ההנהלה החדשה בכלל ביטוח תפנה למר טהורי ותבקש ממנו לדון מחדש בתנאי ההסכמים וההשלכות שלהם על החברה, כבר בתקופה הקרובה, נוכח ביצועיה ותרומתה לקבוצת כלל". מטהורי לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

כלל פיננסים, בית ההשקעות מקבוצת כלל ביטוח (שבשליטת אי.די.בי), הפסיד ברבעון השלישי של 2012 כ-9.2 מיליון שקל. מדוחות כלל פיננסים עולה כי החברה הבת, כלל ברוקראז', תבצע "חלוקה שאינה מקיימת את מבחן הרווח", בהיקף של כ-12.5 מיליון שקל. במסגרת זו תקבל כלל פיננסים כ-7.5 מיליון שקל, בעוד שרונן ויסרברג, נאור אל חי ויובל בן זאב - המחזיקים ב-40% מכלל ברוקראז' ונמנים זה שנים עם צמרת מקבלי השכר בשוק ההון המקומי - יקבלו כ-5 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה, רשם כלל פיננסים הפסד של כ-28 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-86 מיליון שקל בתקופה המקבילה. התוצאות הושפעו מהמשך המצב הכלכלי הקשה וממחזורי מסחר נמוכים שפגעו בפעילויות הליבה של החברה. לעומתם גידול בהכנסות מהנוסטרו וירידה בהוצאות התפעו1ליות והמימוניות סייעו לשיפור התמונה. נזכיר כי ברבעון המקביל בית ההשקעות ביצע מחיקות בהיקף של כ-70 מיליון שקל.

תוצאות כלל
 תוצאות כלל