בעקבות "עמוד ענן": הנזק לתעשייה בדרום - כ-120 מיליון שקל

מפעלים שנפגעו, כמו "כפרית" שבכפר עזה, שותקו, ובאחרים אין פעילות בגלל היעדרות עובדים

פעמיים בתוך יממה פגעו רקטות שנורו מעזה במפעל לייצור רכיבים לתעשיית הפלסטיק, "כפרית תעשיות" שבכפר עזה. היום (ב') הודיעה החברה לבורסה כי בעקבות הפגיעות, תשתית החשמל של מפעל הייצור נפגעה קשות, באופן שגרם להפסקת מערך הפעילות בו.

כ-150 איש מועסקים במפעל. לחברה יש עוד שלושה אתרי ייצור בקנדה, בסין ובגרמניה, ומדי שנה היא מייצאת בהיקף של כ-700 מיליון שקל. 78% מהבעלות על המפעל מוחזקים בידי קיבוץ כפר עזה.

לדברי ח"כ שי חרמש (קדימה), תושב הקיבוץ ודירקטור בחברה, "עיקר הפגיעה היא טרנספורמטור שניזוק קשות. יש לנו שנאי חלופי, שבכוחו לאפשר את חידוש העבודה, אלא שהצבא והרשויות לא מתירים לטכנאים לבוא ולהתקין אותו בגלל הימשכות הירי. המפעל מושבת ובכל יום הנזק גדל במיליוני שקלים".

בהודעה ששיגרה החברה לבורסה נאמר, כי רמת המלאי שבידיה מאפשרת לה בינתיים לעמוד בהזמנות בלי דחיות. עם זאת, עמידת החברה באספקת הזמנות עתידיות עשויה להיפגע במקרה שלא יתקבל אישור מפיקוד העורף לתיקון הנזק בתוך כשבוע.

מסקירה שהכינה פירמת רואי החשבון BDO עולה, כי הלחימה בדרום עשויה לפגוע בהכנסות התעשייה הקיבוצית בשיעור של כ-15%, בעקבות פעילות חלקית של המפעלים בדרום הארץ ובשל החשש לביטול הזמנות מחו"ל.

לפי הסקירה, הסקטורים שמועדים לפגיעה הנרחבת ביותר הם תעשיות המזון, הפלסטיק, המתכת, האלקטרוניקה והייצוא החקלאי.

"הפגיעה בתעשייה מתעצמת בכל יום"

התאחדות התעשיינים מסרה היום, כי הנזק למפעלים בדרום מאז תחילת מבצע עמוד ענן, נאמד עד כה בכ-120 מיליון שקל. הערכת הנזק מתייחסת לכ-430 מפעלים, שנמצאים במרחק של עד 40 קילומטר מהרצועה. מבדיקת ההתאחדות עולה, כי 80% מעובדי המפעלים בדרום מתייצבים לעבודה. עם זאת, ההתייצבות במפעלים מושפעת מגיוסם של רבים לשירות מילואים ועובדים רבים נמנעים מהגעה למשמרות הלילה. "הפגיעה המצטברת בפעילות התעשייה בדרום הולכת ומתעצמת בכל יום", אמר היום מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. "התעשיינים ניסו להמשיך לפעול חרף המצב הקשה, אך רבים מהם, בעיקר בעוטף עזה, נאלצו לסגור את שערי המפעלים בעקבות הימשכות הלחימה".