"פעולה קרקעית בעזה עלולה לפתוח חזית גם בצפון"

ד"ר שמואל אבן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "כיפת ברזל נותנת תשואה גבוהה ביותר להון וחוסכת למשק הוצאות מלחמה גדולות"

כל זמן שמבצע "עמוד ענן" לא מתפתח לפעילות קרקעית של צה"ל בעומק רצועת עזה, השפעתו על הכלכלה ועל המשק עדיין סבירה. כך מעריך היום (ג') בשיחה עם "גלובס", ד"ר שמואל אבן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שמשמש גם כיו"ר הזמני של חברת תנובה.

להערכתו, אם המבצע יימשך במתכונת של תקיפת מטרות מן האוויר, העלויות עתידות להסתכם בכ-3-4 מיליארד שקל. "בתחשיב הזה לוקחים בחשבון עלויות של מאות מיליוני שקלים על שעות טיסה של מטוסי קרב, מסוקים וכלי טייס; עוד כ-2 מיליארד שקל על נשק שהוא יקר, איכותי ומדויק; והוצאות נלוות שצפויות להיות בהיקף של כ-0.5% מהתל"ג". לדבריו, "אין כאן נטל בלתי אפשרי שהמשק לא יוכל לשאת, אך במתאר של לחימה קרקעית ההוצאה תהיה גדולה יותר, וזאת, בין השאר, בעקבות גיוס נרחב של חיילי מילואים".

ד"ר אבן מביא בחשבון גם תרחיש של הסלמה והסתבכות במצב של כניסה קרקעית לרצועה, על רקע חשש להתלקחות בגזרות אפשריות נוספות, כמו פתיחת חזית מול חיזבאללה בצפון. "במצב של הסלמה נרחבת, כמובן שניכנס לעלויות אחרות מאלה שמוערכות כרגע, והן יגדלו בהתאם לזמן הימשכות הלחימה. יהיה ריתוק ממושך של כוחות מילואים וההשפעה של המצב על המשק תורגש יותר", הוא אומר.

חיסכון בהוצאות

לדבריו, יכולות היירוט הטובות שמפגינה מערכת כיפת ברזל, מאפשרות למערכת הביטחון אורך נשימה ומרחב תמרון רחב. "היכולת הזאת מורידה את הלחץ הפנימי בישראל להפסקת הלחימה, ומעמידה את היכולת להמשיך בה תקופה ממושכת. זאת השקעה כלכלית יוצאת מן הכלל שחוסכת למשק הוצאות מלחמה גדולות. במונחי השקעה - היא נותנת תשואה גבוהה ביותר להון", אומר ד"ר אבן.

במקביל לפעילותו במכון למחקרי ביטחון לאומי, משמש ד"ר אבן כיו"ר זמני של תנובה, שאתרי הפעילות שלה בדרום ממשיכים לפעול בלי הפרעה, זאת בתוקף היותם מפעלים חיוניים. "העובדים מתייצבים לפעילות במרכזי הלוגיסטיקה ומבטיחים את המשך אספקת התוצרת", הוא מספר, "מלאכת הייצור במחלבות מתקיימת כרגיל, וכך גם הפצת המוצרים למרכולים ולרשתות. נהגי המשאיות מפיצים את המוצרים תוך שהם חובשים אפודי מגן, ובמקרים שבהם נהגים גויסו בצו 8 למילואים, אנו ממלאים את החסר בניוד של נהגים ממקומות אחרים בארץ".