משה יעלון על מבצע "עמוד ענן": היו שיקולים פוליטיים

השר יעלון ניסה לנמק את הפסקת האש שהביאה לסיום מבצע "עמוד ענן" ■ הוא לא פספס הזדמנות לבקר כמה מהם ובראשם, ככל הנראה, את שר הביטחון ■ "גם סביב שולחן מקבלי ההחלטות יש שיקולים פוליטיים"

שרי פורום התשיעייה עוסקים בימים האחרונים בעיקר בהסבר ההחלטה לחתום על הסכם הפסקת האש שהביא לסיומו של מבצע "עמוד ענן", יש שיגידו מוקדם מדי. השר משה (בוגי) יעלון, המשנה לראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, התארח באולפן "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 וניסה להציג את הצלחות המבצע, אך כשנשאל על אהוד ברק, יריבו הפוליטי מזה זמן רב, שב ותקף: "לצערי, גם סביב הממשלה יש אנשים ששוקלים שיקולים פוליטיים".

יעלון נשאל על דברים שהפנה בעבר נגד שר הביטחון בנושא שאלת הפעולה נגד הגרעין האיראני, ולאור טענות על שיקולים זרים שהשפיעו על השתלשלות האירועים גם במבצע "עמוד ענן" השיב: "לצערי אני עדיין רואה סביב שולחן קבלת ההחלטות אצל אנשים מסוימים שיקולים פוליטיים".

יעלון נמנע מלנקוב מפורשות בשמו של ברק, אך הוסיף: "יש אנשים בתשיעייה בלי תיק ועם הרבה שכל שלא שוקלים שיקולים פוליטיים, אלא מה הכי טוב לעם ישראל, ולא איך ייראו בחוץ". כשנשאל גם על ציטוט שהודלף מדיוני פורום התשיעייה, לפיו הוא דווקא היה בעד פעולה קרקעית של צה"ל בעזה, הכחיש יעלון את הדברים וציין כי "זה ציטוט או הדלפה לא מדויקת. במצב שהיה, ודאי שהייתי נגד המשך הפעולה. יש עוד זמן. אולי עוד נגיע לזה".

"לא אמרנו שזה יהיה זבנג וגמרנו"

יעלון המשיך ושלח רמיזות חדות כששאל: "הדלפה מהסוג הזה, זה לא אינטרס של מישהו? ניסיון להציג אותי כלא אחראי, כמי שרצה ללכת עד הסוף". עם הרמיזות הללו לא הספיקו שב יעלון וחזר על דבריו. "לצערי גם סביב שולחן הממשלה יש אנשים ששוקלים שיקולים פוליטיים ומשעבדים את השיקולים הלאומיים לטובת שיקולים פוליטיים, וזה חמור".

השר לעניינים אסטרטגיים הסביר גם את אירועי "עמוד ענן" מנקודת מבטו של הדרג המדיני. "זו לא שאלה של מגבלות הכוח, אלא שאלה של הפעלת כוח בצורה נכונה שישרת מדיניות". בתשובה לדברי הלעג שהשמיע בסוף השבוא מזכ"ל חיזבאללה חסאן נסראללה בעקבות הפסקת האש מיהר יעלון להרגיע: "הוא מתרברב שש שנים, לא יוצא מהבונקר ולא יורה רקטה. לא אמרנו שזה יהיה זבנג וגמרנו, לא אמרנו שזה ייגמר במהלך אחד, אמרנו שצריך לשקם הרתעה, והשגנו את זה באופן מאוד ברור".

"לא הכתרנו את חמאס ולא נפיל אותו"

"מעולם לא השתמשתי בלשון של הולכים למוטט הכל בפעם אחת", הדגיש יעלון. "מדובר במדיניות מושכלת, אחראית, כדי להביא לרתימת מצרים לטפל בהברחות, לרתום את הקהילה בינלאומית ולסיים בלי דוחות למיניהם". בכך רמז לדוח גולדסטון, שחובר בעקבות אירועי המבצע הקודם בעזה. "אנשים יצאו עם תחושת חמיצות. טוב שהעם והחיילים הם סוס דוהר שצריך לרתום. זה מוכיח לכולם שאנחנו לא קורי עכביש. בשנות ה-90 חשבו שאנשים לא יתגייסו, והנה לא כך".

"כל העניין הוא איך מגיעים להישג", הוא הוסיף וטען. "הפעם היה שילוב מצוין בין מדיני לצבאי, לשיקולים של מערכת מדינית. יכולנו לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה. מצרים נרתמה לטובת העניין. היו הרבה דברים שלקחנו בחשבון, והשכלנו להפיק את המיטב".

יעלון השיב גם לטענות כי חמאס יצא מחוזק מהמבצע. "לא חיזקנו את החמאס. החמאס שולט בעזה לא בגללנו", אמר. "אנחנו לא הכתרנו אותו, לא נכתיר ולא נפיל. יכול להיות שהפלסטינים בעצם יבינו בעצמם. אנחנו רוצים שחמאס יהיה כתובת, אחראי, אפקטיבי ומורתע. כל הזמן קוראים להיכנס ולהשמיד. אבל מי ייתן אחר כך דין וחשבון? יש פה שיקול דעת של מערכת שלדעתי פעלה יפה".

יעלון התייחס לבסוף גם לכוונתו של יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבקש מהאו"ם פעם נוספת הכרה במדינה פלסטינית, על אף התנגדות מרבית מדינות המערב. "הוא הולך לאו"ם והוא אפילו לא שולט לגמרי ביהודה ושומרון", טען המשנה לראש הממשלה. "אם הוא הולך לאו"ם זו הפרה בוטה של אוסלו, ואני מקווה שלא רק אנחנו, כולם ייפעלו נגדו. הוא רוצה את כל הזכויות ולא רוצה שום אחריות".