היכונו להידוק הגבייה

הצעת חוק להרחת המנגנונים הקבועיםבמטרה למנוע התחמקות מתשלום מס

הצעת חוק שפורסמה לאחרונה מציעה להרחיב את המנגנונים הקבועים בחוקי המס השונים במטרה לייעל את גביית חובות המס ולמנוע התחמקות מתשלום המס. אנו נתמקד בשינויים המוצעים בחוק מיסוי מקרקעין.

מוצע לתקן את סעיף 94(א) לחוק - לפי פקודת מס הכנסה וצו שירותים ונכסים שהוצא מכוחה, בעסקאות מקרקעין מסוימות יש חובה לנכות מס במקור מהתשלומים המשולמים למוכר. נוסף לכך, באותה עסקת מקרקעין יש גם חבות מס מכוח חוק מיסוי מקרקעין. היום לא קיים סעיף המאפשר לקזז תשלומים אלה ולכן עד לבירור חוב המס הסופי של המוכר הוא חשוף לכפל מס. לפיכך, מוצע לאפשר לקזז את המס שנוכה במקור לפי הפקודה מהחבות במס שבח.

מוצע לתקן את סעיף 95א לחוק - במטרה לצמצם את התופעה של הברחת נכסים בין בני זוג ולהקל על גביית המס במקרים אלו. מוצע לקבוע כי ניתן יהיה לגבות חוב מס בשל העברת נכסים בין בני זוג כל עוד לא עברו חמש שנים מתום שנת המס בה בוצעה העברה או שחוב המס היה לסופי, לפי המאוחר, וזאת במקום תקופה של שלוש שנים הקבועה כיום.

סעיף 110(א) לחוק - סעיף 91(ב) לחוק קובע, כי בהליך של ערעור על החלטת מנהל מיסוי מקרקעין, לא ישולם המס השנוי במחלוקת. מסיבה זו, הליכי הערעור מנוצלים במקרים רבים כדי לדחות ואף לא לשלם את המס השנוי במחלוקת, ומוגשים גם אם אין בערעור ממש. במקרים רבים בסיום הליכי הערעור ניצבת רשות המסים מול שוקת שבורה משום שאין ממי לגבות את המס המגיע לה. לכן מוצע להסמיך את שר המשפטים לקבוע תקנות והוראות למתן ערובות בהליך ערר כדי להבטיח את תשלום המס כאשר יש חשש שהמס לא ישולם בתום ההליכים המשפטיים.

סעיף 95ב לחוק - מוצע להוסיף הוראת שעה לעניין העברת חובות מס לגבייה בידי המרכז לגביית קנסות. לאחר העברת החוב כאמור לא ניתן יהיה לגבותו מכוח חוק מיסוי מקרקעין. כן, הוספה הוראה לעניין רשמים לענייני מסים וסמכויותיהם.

כמובן שיש להבטיח כי ייעשה שימוש נכון וראוי במנגנוני הגבייה החדשים תוך שמירת זכויותיהם של הנישומים לבל ייפגעו במידה העולה על הנדרש.

הכותבים מומחים למיסוי נדל"ן