"רפורמת הביטוח הסיעודי של קופות-החולים תגבה מחיר יקר"

ביקורת על המהלך שמקדם האוצר לפוליסות ביטוח זהות ב-4 הקופות משרד הבריאות: "ההצעה תביא לעלייה בתשלומי הפרמיה של המבוטחים"

"רפורמת הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים שמוביל הפיקוח על הביטוח באוצר, תגבה מחיר יקר מהמבוגרים שיפגעו וישלמו על המהלך משום שיקבלו מענה חלקי בלבד, בטח כשחלק ניכר מהחולים הסיעודיים שורד למשך יותר מ-3 שנים". כך אומר ל"גלובס", גורם בכיר בשוק ביטוחי הבריאות והסיעוד בישראל, שמוסיף עם זאת כי "הפיקוח על הביטוח באוצר צודק בהורדת דרישת החיתום בהצטרפות לביטוח הסיעודי בעת מעבר מקופ"ח אחת לאחרת".

גורם בכיר נוסף בשוק אומר כי "עושים מהרפורמה המוצעת יותר מדי רעש. בסך הכול הפכו את הפוליסה לאחידה ופוגעים בסוף במעט מבוטחים. זה בסדר גם אם זה מפחית קצת מהתחרות בין הקופות". ואולם, גם לו יש ביקורת: "בסוף הפרמיה תהיה נגזרת של הדמוגרפיה בקופות, כך שבכללית ישלמו יותר מאשר במכבי בגלל שהאוכלוסייה שם מבוגרת יותר. זה עלול להוביל למעבר בין קופות בגלל הגיל ולהגברת מגמות הגיל הקיימות בקופות, וזה יכול להיות בעייתי".

"מהלך לא מספק"

נזכיר, כי בסוף השבוע פרסם הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, תוכנית מהפכנית לפיה קופות החולים ימכרו החל מ-2014 פוליסת ביטוח סיעודי זהה, כשהקופות תתחרינה ביניהן רק על המחיר ולא על מאפייניו ותנאיו, כך שההצטרפות תתבצע ללא חיתום רפואי. נכון להיום, כ-4 מיליון ישראלים רוכשים ביטוח סיעודי באמצעות קופות החולים. באוצר מנסים לנטרל כשלי שוק וחסמי מעבר בין הקופות ומסבירים כי מרבית המבוטחים יזכו לשיפור בתנאים.

לפי שעה, התוכנית כוללת כיסוי ביטוחי של 5,000 שקל לחודש לטיפול בבית, ועד 9,000 שקל לחודש לטיפול במוסד למי שיצטרף לביטוח הסיעודי החדש עד גיל 49. הצטרפות בגיל מבוגר יותר, תוביל לקיטון בסכומי הכיסוי. הפוליסה האחידה תיתן כיסוי ל-5 שנים כסיעודי (3 שנים ראשונות כיסוי מלא, ושנתיים אחרונות כיסוי חלקי).

אחד המבקרים המרכזיים של המהלך הוא מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. במשרד הבריאות מציינים כי "המהלך בכיוון הנכון, אך הוא לא מספק. יש להבטיח שזכויותיהם של המבוטחים לא יפגעו, ולצערנו קשה לומר זאת בוודאות בהצעת שריג. יש חשש שהדבר יביא להסטה של מבוטחים גם לביטוחי הפרט, לכפל ביטוח ותביא לעלייה בתשלומי הפרמיה הכוללת של המבוטחים".

נציין, כי גמזו מנסה לקדם פתרון אחר לסוגיית הביטוח הסיעודי כחסם מעבר בין קופות החולים. גמזו שואף לאפשר ללקוחות הקופות שמירה על פוליסת הביטוח הסיעודי הקיים שלהם גם אם עברו לקופה חדשה. באוצר גורסים כי מהלך זה אינו אפשרי ומנוגד לחוק.

מספר המבוטחים
 מספר המבוטחים

תגמולי הביטוח
 תגמולי הביטוח