"במהלך עמוד ענן ראינו ירידה משמעותית בשימוש בכרטיסים"

כך אומר חגי הלר, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד ■ החברה הרוויחה 49 מיליון שקל ברבעון

ירידת העמלה הצולבת ממשיכה לשחוק את הכנסות חברות כרטיסי האשראי. לאומי קארד, שבבעלות בנק לאומי, הציגה ברבעון השלישי עלייה של 2% בלבד בהכנסות, ל-243 מיליון שקל. הקיפאון בהכנסות נרשם למרות עלייה בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה. היקף המחזור ברבעון עמד על 14.6 מיליארד שקל - עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה.

"עד סוף הרבעון השלישי לא מרגישים את ההאטה במשק", אמר חגי הלר, מנכ"ל החברה. "אולם אין ספק שבחודש נובמבר, שבמהלכו היה מבצע עמוד ענן, ראינו בלימה בנתונים וירידה משמעותית בהיקף המחזורים. הרבעון הרביעי יהיה פחות טוב מהשלישי", העריך הלר.

בשורה התחתונה הציגה לאומי קארד רווח של 49 מיליון שקל ברבעון השלישי - עלייה של 4%. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו רווחי החברה ב-6%, ל-142 מיליון שקל.

כאמור, מקור ההכנסה המרכזי של לאומי קארד, עמלות סליקה, נפגע בשל הירידה בעמלה הצולבת. אולם בתחום האשראי החוץ-בנקאי רשמה החברה צמיחה נאה. היקף תיק האשראי של החברה צמח מתחילת השנה בכ-15%, ל-1.82 מיליארד שקל. "האשראי שלנו עלה בשיעור דו-ספרתי. זה מאוד מהותי עבורנו, וחריג בענף", אמר הלר.

ניצני השפעות של חוק ישראכרט

הריבית שגובות חברות כרטיסי האשראי, נחשבת לגבוהה לעומת הבנקים, אולם נראה כי בלאומי קארד ישנה ירידה בריבית הנגבית. ריבית זו עמדה בסוף הרבעון השלישי על 10.8% בממוצע, לעומת ריבית ממוצעת של 11.8% בתחילת השנה ו-13.6% בשנה שלפני כן.

להערכת הלר, "הירידה בריבית תימשך. היא נובעת הן מירידה בריבית הפריים והן מהתגברות התחרות בתחום. יחד עם זאת, ירידת הריבית אינה גורפת לכל הלקוחות, ותלויה ברמת הסיכון".

האם כניסתו לתוקף של חוק ישראכרט, המאפשר לכם לסלוק את כרטיסי האשראי שלה, משפיעה על התוצאות?

"התחרות עושה את שלה, ומתחילים לראות ניצנים ראשונים של ההשפעה, אבל בפועל נרגיש את ההשפעה באופן משמעותי רק בשנה הבאה".

ללאומי קארד 1.77 מיליון כרטיסי אשראי פעילים. עיקר הצמיחה בענף היא בכרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים, אבל לאומי קארד צומחת בכרטיסים הבנקאיים. היקף הכרטיסים הבנקאיים הפעילים צמח ב-4% מתחילת השנה, ל-1.21 מיליון, לעומת צמיחה של 1% בלבד בכרטיסים החוץ-בנקאיים.

תוצאות לאומי
 תוצאות לאומי